I løbet af et døgn, kan jeg både føle, at jeg ikke ved hvem min kæreste er, at han virker fremmed overfor mig, og jeg kan ikke se mig selv i min egen krop. Jeg får så for det meste også ro på igen, og kan mærke følelserne igen bagefter.
Hej Mindhelper,
jeg har længe gerne ville skrive til jer, da jeg har nogle seriøse problemer som jeg har gået med i noget tid.
Jeg har været rigtigt bange for at skrive til jer, da det er enormt grænseoverskridende for mig. Da jeg føler at det er et kæmpe tabu for mig.
Jeg startede på efterskole efter sommerferien, og jeg var ikke ligefrem fan af det. Jeg havde det helt vildt forfærdeligt, og jeg følte mig overhoved ikke tilpads. Jeg syntes i forvejen at vi skulle meget i løbet af dagen, så om aftnen, havde jeg bare behov for at lukke mig inde, og slappe af for at lade op.
Jeg har haft panik angst i snart 3,5 år, da det startede med et kæmpe angst anfald. Derefter har det ikke været så slemt før jeg startede på efterskole, jeg havde flere anfald på en uge, og det var virkeligt forfærdeligt. Jeg var hjemme hver weekend, og jeg hadede når jeg skulle der op igen. Lige op til jul begyndte det dog at blive virkeligt slemt, jeg havde det rigtigt dårligt, og i juleferien græd jeg konstant, jeg følte mig tom inden i, jeg ville ingenting, jeg kunne ikke genkende mig selv og jeg følte at jeg havde mistet følelser for min kæreste. Mine forældre og jeg blev så enige om at jeg skulle stoppe på efterskole, og jeg skulle begynde til psykolog.
Jeg var glad for at stoppe, og jeg går nu i en helt normal 10. klasse, hvor jeg kommer hjem hver dag. Jeg har dog stadigt rigtigt mange følelses messige problemer.
I løbet af et døgn, kan jeg både føle, at jeg ikke ved hvem min kæreste er, han virker fremmed overfor mig, og jeg kan ikke se mig selv i min egen krop. Jeg får så for det meste også ro på igen, og kan mærke følelserne igen. Jeg er bare rigtigt træt af at være i tvivl så ofte, jeg elsker ham dog stadigt enormt højt, og jeg håber aldrig jeg mister ham.
Jeg var ved lægen inden jeg stoppede på efterskolen, og fik at vide at jeg havde depressive træk. Jeg kan ikke overskue at tænke på fremtiden, da tanken om at blive voksen og leve gør mig deprimeret. Jeg har heller ikke det store overskud til andet end min dejlige kæreste. Hvilket er synd, da jeg også vil have andre ting i min hverdag som kan gøre mig glad, men det føler jeg ikke jeg har.
Jeg tror også at jeg har udviklet andre former for angst, fx social angst og genereliseret angst, jeg bekymre mig konstant. Jeg er bange for at jeg aldrig bliver glad igen.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Sikke en omgang du har været igennem – jeg kan godt forstå, hvis du er rigtigt frustreret over, at angsten fylder så meget. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os.
Efterskole – ikke altid helt fantastisk
Det der med efterskole kan være rigtigt svært. Man hører ofte folk snakke om, hvor fantastisk det er at gå på efterskole, og hvordan alle bare burde opleve det. Men det er altså ikke alle, der synes efterskole er det fedeste i verden. Nogle synes det er super fedt hele tiden at være omgivet af mennesker. Og andre har altså brug for mere ro i deres hverdag. Derfor er det altså heller ikke nogen falliterklæring, at droppe ud af efterskole, hvis man ikke har det godt der. Tværtimod – man skal gøre det, der føles rigtigt, og ikke bruge sin tid og energi på noget, som gør en ked af det. Så klap dig selv på skulderen over, at du tog det rigtige valg for dig selv.
Introvert?
Mennesker deler sig ofte i to grupper, når det kommer til, om man har brug for alenetid. Dem man kalder ekstroverte, som nyder, at der er masser af mennesker omkring dem, og som får energi af at lave sociale ting. Så er der dem, man kalder introverte, som ofte nyder at være sammen med andre mennesker, men som har brug for at være alene og samle energi gennem andre ting. Eksempelvis ved at læse, ligge med sin telefon, lave kreating eller noget helt fjerde.Måske er du introvert? Prøv at læse den linkede artikel og se, om det ikke giver meget god mening for dig. Der er også gode råd til, hvordan man kan håndtere sin hverdag, når man har brug for ro til at lade op. Og hey, det skulle være mellem 30% og 50% af alle mennesker, som er introverte, så det er altså heeeeelt normalt, at opleve, at have brug for at trække sig og samle energi.
Følelsesmæssige op og nedture.
Du skriver at du oplever, at dine følelser kan svinge meget i løbet af dagen. Så oplever du, at din kæreste virker fremmed, og bagefter falder du til ro, og og nervøsiteten slipper dig igen. Det er altså meget normalt at opleve, hvis man har angst. Det der er vigtigt at huske på i den situation er, at tanker bare er tanker. Med det mener jeg, at vi ikke altid kan stole på vores tanker og følelser, især hvis vi oplever angst og/eller depression. For så skal der ikke så meget til, før kroppen reagerer meget følelsesmæssigt voldsomt, også selvom der ikke er nogen grund til det. Jeg kan prøve at lave et eksempel på, hvordan sådan en følelsesmæssig reaktion kan opleves. Det kan være du kan nikke genkendende til det.
Det starter måske med, at du har det helt fint. Du ligger måske der hjemme og slapper af, og kommer dig oven på en lang dag. Du ligger måske og tænker lidt på din kæreste, og på jeres forhold. Men så bliver du pludselig i tvivl om, om du overhovedet kan lide din kæreste. Det kommer måske ud af ingenting, men tanken popper op i dit hoved – og nu sidder den fast. Du ved jo egentligt godt, at du elsker ham – det kan du jo mærke, når du ser ham. Men alligevel kommer der en lille nervøsitet snigende “hvad nu hvis jeg ikke gør?”. Og den nervøsitet vokser og vokser. Så begynder hjertet at banke, og dit hoved begynder at tænke på alle mulige konsekvenser af, hvad der nu kunne ske, hvis du ikke elsker din kæreste. Og du bliver bange og ked af det. Men så efter et stykke tid, så holder panikken op. Du kan mærke igen, at du jo elsker din kæreste, og undrer dig bare over, at du overhovedet havde de tanker til at begynde med.
Jeg ved jo ikke, om det præcis er det, at du oplever. Men det er i hvert fald en meget normal reaktion at have, hvis man oplever angst. Og det kan føles helt fjollet, når man så er rolig igen. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at huske på, at tanker og følelser nogle gange ikke er andet end det – bare tanker og følelser. Og de holder op igen. Du kan prøve at læse denne her artikel om, at undersøge sine bekymringer, som en detektiv. Der står nogle rigtigt gode ting om, hvordan man håndterer alle de her bekymringer og tanker, når de kommer. Det er en måde at forholde sig kritisk til sine tanker og følelser, så man ikke altid stoler på, at de er sande eller giver mening.
Man kan godt blive glad igen
Du skriver til sidst, at du er bange for, at du aldrig bliver glad igen. Og jeg kan godt sætte mig ind i, at det kan føles sådan lige nu. Men man kan altså sagtens blive glad igen. Det kræver bare tid og arbejde. Det er jo faktisk ikke mere end et par måneder side, at du er stoppet på efterskole og startet i 10. klasse. Du har haft det virkeligt svært på efterskolen, og nu skal du til at lande i en ny klasse, og få en hverdag til at fungere. For der er sket meget på kort tid, og det tager noget tid, at finde balancen igen. Det er altså helt normalt at opleve, at du ikke har 100% af sit overskud endnu. Så kan det godt være, at det du kan overskue lige nu kun er, at gå i skole og ses med din kæreste – men det er da også helt okay.
Hvis du tænker, at du har udviklet flere former for angst, så er det en god idé lige at kontakte lægen igen. Så kan du høre lægen ad, hvad han/hun tænker, og i kan sammen finde ud af, hvad der så skal ske. Du skriver ikke så meget om psykologen, så jeg kan ikke helt finde ud af, om du går til psykolog nu, om du har gået til psykolog eller om du venter på at kunne begynde hos en psykolog – nogle gange er der jo rigtig lang ventetid. Hvis du går til psykolog, så tænker jeg at det er en god idé, at få snakket igennem, at du begynder at opleve flere former for angst. Så kan psykologen give dig nogle gode metoder til, at håndtere det. Ellers kan du også læse mere om hvordan man håndterer angst og depression her på siden. Der er blandt andet en masse gode råd til, hvordan man kan sænke angsten med vejrtrækningsøvelser og finde ro i hverdagen.
Fyld hverdagen med gode ting
Du skriver, at du godt kunne tænke dig, at have andre ting i din hverdag, som gør dig glad, ud over din kæreste. Men jeg tænker på, om du har overvejet hvad det kunne være. For jeg synes det lyder som en rigtig god idé. Måske kunne du prøve at skrive ned, hvad for nogle ting, du godt kunne tænke dig. Skal det være shoppingtur med veninderne, kreative projekter, bøger du gerne vil læse, en ny sportsgren? Når du så har fundet ud af, hvad du godt kunne tænke dig, kan du overveje, hvordan du så kan opnå det. Det kan være, at du gerne vil begynde at læse noget mere, men du ikke rigtigt har energien til det. Jamen er der så en måde, hvor du kan bryde målet ned i mindre bidder, så det bliver mere overskueligt? Måske skal du kun læse 5 sider dagen efter aftensmad. Så får du stadigvæk læst, men uden af det kommer til at føles som noget, der skal tage en masse timer og energi fra din dag. Mærk godt efter, hvad du har lyst til, og så prøv det af. Det kan faktisk også være med til at give en mere energi i hverdagen.
Snak med nogen om det
Det kan være en rigtigt god idé, at snakke med nogen om, hvordan man har det. Når vi snakker om vores problemer med andre – jamen så føles de faktisk ofte lidt mindre. Lidt ligesom at lukke lidt af luften ud af en spændt ballon. Derfor vil jeg også anbefale dig, at snakke med nogen.
Dine forældre
Det lyder til, at du har snakket med dine forældre om dine problemer, da du tog hjem fra efterskolen. Men husker du stadig at snakke med dem, om hvordan det går. Jeg er næsten sikker på, at de virkeligt gerne vil vide, hvordan det går med dig, så de kan støtte dig på den bedst mulige måde. Det kan være en rigtig god idé, at snakke med dem, så du ikke skal være alene med angsten og tankerne.
Snak med din kæreste
Jeg tænker, at din kæreste godt kan mærke, at du har det rigtigt svært i øjeblikket. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at snakke med ham om det. Også så i ved hvor i har hinanden, og kan støtte hinanden undervejs i forløbet. De virker til, at i er rigtigt glade for hinanden, og det er jo super dejligt. Så husk at passe godt på hinanden.
Ring til angsttelefonen
Hvis du har brug for noget mere rådgivning omkring angst og hvordan kan håndtere det – jamen så er angsttelefonen en rigtig god mulighed. Det er angstforeningen frivillige telefonrådgivning, og de eksperter i lige netop det. De er super søde, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem – det er helt anonymt.
Det lyder til, at være et mega svært forløb du har været igennem – og måske er det ikke helt slut endnu. Der er stadigvæk mange ting, der fylder i dit liv, som er svære. Men du kan sagtens blive glad igen. Det tager bare tid og arbejde.
Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper