Hej Mindhelper
Jeg er en pige som næsten altid har haft det svært ved at tale med andre, men på de sidste par år er det blevet værre.
Jeg er altid bange for at jeg siger noget forkert eller hvad de andre vil tænke om mig når jeg nu siger noget.
Jeg bliver næsten altid nervøs når jeg skal til at sige noget henne i skolen, og så får jeg virkelig det dårligt (kvalme, bliver svimmel eller ryster)
Et stykke tid efter sommerferien, havde jeg det virkelig ikke godt indeni og det har jeg sådan nogenlunde fået løst, men jeg er bange for at det vil ske igen.
og imens jeg havde det rigtig dårligt indeni (med svære tanker og sådan)
Begyndte jeg at cutte i mig selv…… fordi jeg troede det ville hjælpe mig…..
For cirka en måned siden cuttede jeg så i mig selv igen, og lige siden har jeg også haft selvmordstanker.
og jeg har vildt svært ved at skulle sige det til nogen, jeg har ikke rigtig lyst til at tale om det med mine forældre…..
Ved ikke hvad jeg skal gøre!

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Æv, hvor lyder det som om, du har det svært for tiden. Så jeg er så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Det er helt normalt at have svært ved at snakke med andre
Jeg kan godt forstå, det er mega hårdt, at det er så svært for dig at snakke med andre. Men det er faktisk slet ikke unormalt at have det sådan. Det med at være bange for, hvad andre tænker om en, er noget de fleste kender til. Nogen tænker selvfølgeligt mere over det end andre. Men vi kender det alle sammen. Og det er noget, der kommer fra dengang, vi stadigvæk boede på savannen. For der var det ret vigtigt, at man ikke fik sagt noget forkert, som kunne få de andre til at smide en ud af gruppen. Hvis man blev smidt ud og skulle vandre rundt på savannen alene, var der nemlig meget større risiko for at blive spist af en bjørn. Så dengang var det faktisk ret hjælpsomt at være så opmærksom på, hvad vi sagde og gjorde.
Men i dag kan det bare være så hårdt, når den der frygt for, hvad andre tænker, kommer til at fylde så meget, at man begynder at blive dårlig, når man skal snakke med andre. Lidt som du beskriver. For nogle af de signaler som ens krop sender, kan føles sindssygt ubehagelige. Men selvom de er ubehagelige, så er de heldigvis ikke farlige. Det er bare din krops måde at sige til dig, at du er bange. Og når man er bange, så forbereder ens hjerne kroppen på, at man enten skal til at kæmpe eller flygte. Det er det, du kan mærke, når du for eksempel bliver svimmel og ryster. Det er drønubehageligt, men heldigvis også helt ufarligt.
Hvis det bliver for svært
Der er nogen, der oplever at have så svært ved at snakke med andre, at de får det, der hedder social angst. Hvis man har social angst, så har man tit så svært ved at snakke med andre, at man prøver at undgå situationer, hvor man kan risikere at skulle det. Og man kan for eksempel opleve at få kvalme og hjertebanken, hvis man bliver nødt til at snakke med andre. Hvis der er noget af det, du kan genkende, så kan du prøve at læse vores artikel om social angst. Det er helt normalt at opleve nogle af symptomerne. Men du kan genkende mange af dem, og de fylder så meget for dig, at det for eksempel er svært for dig at være i skole, så skal du snakke med nogen om det. For om det er social angst eller ej, så er det et tegn på, at det med at skulle snakke med andre er drønsvært for dig. Og det kan heldigvis godt blive nemmere igen med den rigtige hjælp.
Snak med dine forældre
Det kan være rigtigt svært at skulle snakke med sine forældre om, at man har det svært. Så det giver rigtigt god mening, at du ikke har så meget lyst til at snakke med dem om det. Men det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med dine forældre om, hvordan du har det. For når du har selvmordstanker og cutter, så er det et tegn på, at du har det rigtigt svært. Og det er ikke noget, du hverken kan eller skal klare alene. Det er noget, du skal have hjælp til. Men for at du kan få hjælp, så er du nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det. Svære tanker og følelser er nemlig ikke noget, man altid kan se på hinanden. Hvis det er for svært for dig at starte med at snakke med dine forældre, så kan du måske tænke over, om der er en anden voksen, du ville være mere tryg ved at snakke med. Det kunne være en lærer, en faster eller en onkel. I første omgang er det nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen.
De er altid klar til at hjælpe hos Livslinien
Det er normalt, at man kan få selvmordstanker, når man har det svært. For når man har det rigtigt svært, så kan man nogle gange komme til at føle, at det aldrig nogensinde bliver bedre. Og så kan døden komme til at føles som den eneste udvej. Men det er det ikke. Der er rigtigt mange, der har haft det ligesom dig, der heldigvis har fået det godt igen. Så det er vigtigt, at du tager det alvorligt, at du kæmper med de her selvmordstanker og snakker med nogen om det.
Hvis der ikke er nogen omkring dig, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Livslinien. Det er nemlig et sted, hvor man kan ringe ind og snakke med en frivillig rådgiver, hvis man kæmper med selvmordstanker. De frivillige rådgivere hos Livslinien er super dygtige og har snakket med mange unge, der har kæmpet med selvmordstanker. Så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Og de skal nok hjælpe dig så godt, de kan. Du kan være helt anonym hos Livslinien, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. Og det skal du endelig bare gøre, hvis du har brug for det. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Tag fat i LMS
Jeg synes også, du skal tage fat i LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og de er rigtigt gode til at hjælpe, hvis man kæmper med selvskade, som er et andet ord for blandt andet det at cutte. Hos LMS kan du komme til at snakke med en rigtigt sød og dygtig frivillig rådgiver. Og de har rigtigt mange forskellige muligheder for, at du kan komme til at snakke med dem. Så du kan vælge den mulighed, som du har det bedst med. Og som du er mest tryg ved. Ligesom hos Livslinien, kan du være helt anonym hos LMS, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Når der er nogle tanker og nogle følelser, der er så svære, at du cutter og har selvmordstanker, så er det også en rigtigt god ide at snakke med din læge. Hvis du ikke er tryg ved at tage til lægen alene, så kan du måske snakke med dine forældre om, om de kunne have lyst til at hjælpe dig med at tage fat i lægen og tage med derhen. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, når det er noget psykisk, der er svært. Og din læge kan for eksempel hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp til at få det bedre henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg sådan, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For du kan godt få det godt igen med den rigtige hjælp.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper