Hej!
Jeg er en dreng på 20 år, som døjer både med stress og angst for tiden.
til at startet med fik jeg det nogenlunde godt igen, ind til der skete en kæmpe drejning i arbejdslivet, på heldigvis en positiv måde, så var det som om at alt startede forfra med stress i kroppen. Jeg er enig ikke så bange for stressen, men jeg er bange for det som sker i kroppen.
Spiser ikke særligt meget, kroppen er i alarmberedskab alt for ofte, jeg sover virkelig dårligt og alt køre.
Jeg kan virkelig godt mærke at det her med søvn går mig meget på for tiden.
Jeg er lidt bange for om det er en form for kronisk søvnbesvær jeg har fået. Jeg kan sagtens falde i søvn, men jeg vågner igen efter 4 til 5. timer og har der fra svært ved at få ro i kroppen igen.
Over ordnet set, er jeg faktisk bange for at alt det jeg mærker i kroppen er nået kronisk jeg har fået, som nok ikke vil forsvinde.
Har i nogle råd til jeg kan få mere ro, så jeg ikke går og er bange 24/7 i døgnet over de ting der sker med kroppen og søvn?
Mvh.

(20 år)
Hej Dreng på 20 år
Det lyder til, at du føler dig ret presset for tiden, og at bekymringerne fylder en del hos dig. Det kan være rigtig hårdt, når man føler sig urolig og anspændt hele tiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du bestemt ikke gå med selv.
Når der sker forandringer
Du skriver, at der skete en stor drejning i det liv, og at det var som om, at din angst og stress startede forfra igen. Det tænker jeg giver rigtig god mening. For når der sker store ændringer i ens liv, kan det godt prikke til angsten og stressen igen. Måske er der en masse nye ting, som man skal forholde sig til, og man kan ikke længere køre på rutinen. Derfor er det også meget normalt, at man kan føle, at stressen og angsten fylder mere, når der sker store ændringer. Også selvom det er nogle positive ændringer.
Søvn
Det lyder til, at det med at du ikke får nok søvn fylder rigtig meget hos dig. Det kan være helt vildt frustrerende, når man vågner efter 4-5 timer, og derfor ikke får den søvn, som man egentlig godt kunne tænke sig. Men når man føler sig stresset og har angst, så er det meget normalt at opleve, at det kan være svært at få nok søvn. For som du skriver, så kører kroppen i alarmberedskab, og derfor kan det være svært at slappe af. I vores artikel Stress: Få den vigtigste viden og gode råd på 10 minutter, kan du læse lidt mere om symptomerne på stress, og hvad der sker i kroppen. I vores artikel om angst, står der også lidt mere om angst og nogle steder, hvor man kan få hjælp, hvis man kæmper med angst. Så måske der er noget i dem, som kunne være hjælpsomt for dig?
Det kan godt blive bedre
Når man står midt i det, og man føler sig rigtig stresset og mærker uro og angst i kroppen, så kan man godt komme til at tænke over, om det mon betyder, at man altid vil have det sådan. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som bøvler med stress og angst, der kender til. For når man føler sig stresset og angst er det normalt, at bekymringerne fylder en del. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan blive nervøs for, om det altid vil være sådan.
Men selvom man har der svært i en periode, så kan man godt komme ud af det igen. Der er rigtig mange som på et tidspunkt i deres liv oplever stress og pres, men langt de fleste får det heldgivis godt igen. Derfor er det også rigtig godt, at du reagerer på, at du kan mærke, at der sker nogle ting i kroppen, og at du ikke har det særligt godt lige nu. For når man har rigtig meget uro i kroppen og hovedet, så er det et tegn på, at der er noget, som er svært lige nu. Og så er det vigtigt at få noget hjælp.
Snak med din leder
Når man har det svært og føler sig stresset, kan det være en rigtig god ide at snakke med sin leder om det. For så kan det være, at dig og din leder kan finde nogle løsninger, så du ikke skal gå og føle sig så presset og stresset. Det kan også være, at I kan tale lidt om, hvad din leders forventninger til dig er. For det kan sommetider være rart at vide præcis, hvad ens leder forventer af en. På den måde ved man, hvad rammerne er. Og det kan måske også være med til at skabe lidt ro.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være rigtig hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor er det også en rigtig god ide at dele sine tanker og bekymringer med andre. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det. Og vi mennesker er slet ikke lavet til at klare alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen omkring dig, som du kan snakke med om, hvordan du har det? Det kan fx være en forældre, en god ven eller en helt tredje. Det vigtige er nemlig ikke præcis, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man føler sig stresset og bøvler med angst. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag et smut til lægen
Når man har det svært, er det en rigtig godt at tage et smut forbi lægen og få en snak om, hvordan man har det. For læger ved rigtig meget om, hvordan kroppen fungerer både udenpå, men også indeni. Derfor er lægen også rigtig god at snakke med, når man kæmper med stress og angst. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig. Så du ikke skal blive ved med at gå og føle dig stresset, angst og sove dårligt.
Det er hammerhårdt at føle sig presset og kæmpe med angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender gode og varme tanker din vej, og krydser fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper