Hej.
Jeg er en pige på 16 som for nyligt har fået arbejde i Netto. Det er rigtig stort for mig, da jeg førhen har lidt af socialangst. Problemet er bare, at jeg er meget nervøs dagene inden jeg har en vagt. Jeg tror selv det kan komme af jeg stadig er så ny, og bare gerne vil gøre det godt. Har bare brug for nogle råd til at håndtere den her nervøsitet, for det påvirker mig i sådanne en grad, at jeg kan sidde og græde dagen inden en vagt.
Jeg vil virkelig gerne blive i jobbet, da jeg føler det vil være et kæmpe nederlag at sige op.
Håber i kan hjælpe mig lidt.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Først og fremmest vil jeg starte med at sige tillykke med dit nye arbejde. Det er da bare mega sejt!
Men det lyder også til, at nervøsiteten omkring dit arbejde fylder rigtig meget for dig. Og det kan være hammer svært, når man går og har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Når man tidligere har haft angst, kan det stadig godt sidde i en
Du skriver at du tidligere har haft angst, og når man har det, så er det helt normalt, at det stadig godt kan sidde lidt i en. Det er nemlig ikke noget, som bare lige forsvinder. Derfor er det også helt normalt at opleve, at angsten ligge titter frem, når man starter på et nyt arbejde.
Det tager nemlig tid at falde til på et nyt arbejde, og derfor er det også helt normalt, at der lige går lidt tid inden, at man er helt tryg i det. Det tror jeg de fleste mennesker oplever, når de starter på et nyt arbejde. Der er nemlig en en hel masse nye mennesker og opgaver, som man skal forholde sig til. Og som du skriver, vil man måske også rigtig gerne gøre det godt. Når vi mennesker rigtig gerne vil gøre noget godt, er det også ofte fordi, at det er noget som betyder noget for os. Og når jeg læser dit brev, synes jeg, at det lyder til, at du er rigtig glad for, at have fået arbejdet. Derfor tænker jeg egentlig også, at det er helt naturligt, at du bliver nervøs og gerne vil gøre det godt.
Men husk på at ingen er perfekt, og at vi kommer alle sammen til at lave fejl en gang imellem. Det er nemlig en del af det at være menneske. Derfor er det man også sagtens gøre det rigtig godt samtidig med, at man ikke er helt perfekt. Det kan sommetider hjælpe lidt at huske på det, når man kan mærke at nervøsiteten kommer snigende.
Så selvom at det kan være hammersvært, når man kan mærke alle de svære følelser, lige inden man skal afsted, så oplever rigtig mange, at tankerne ikke fylder helt lige så meget, når man har gjort det mange gange og er blevet tryg i det.
Har du nogle teknikker som tidligere har virket?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har nogle teknikker, som du tidligere har brugt, når du kunne mærke angsten? For så kan det måske være, at du kan prøve nogle af dem af, når du kan mærke, at du bliver nervøs for arbejdet. Du kan også tage et kig i vores artikel om angst. Der står nemlig også en masse gode råd til, hvad man kan gøre når angsten titter frem.
I vores artikel om at bryde tunge tanker, kan du også læse lidt mere om, hvad man kan gøre, når tankerne kører i ring. Måske der er noget i den, som du kan bruge, når nervøsiteten popper frem.
Lav en liste over alle de gode ting ved dit arbejde
Du kan også lave en liste over alle de ting, som du er rigtig glad for ved dit arbejde. Det kan være eksempelvis være de fede opgaver, dine søde kolleger eller noget helt tredje. Du kan også skrive nogle af de gode oplevelser, som du har haft på arbejdet ned på listen. Så kan du nemlig tage listen frem og kigge på den, når du kan mærke nervøsiteten komme. Det kan nemlig give lidt ro i maven, lige at blive mindet om alle de ting, som man egentlig synes er rigtig rare ved arbejdet. For så fylder nervøsiteten måske ikke helt ligeså meget. Du kan skrive listen på et papir eller måske din telefon. Det vigtigste er bare, at du har den, så du kan tage den frem når du mærker nervøsiteten.
Snak med dine forældre
Det kunne også være en rigtig god ide, at du fik snakket med dine forældre om, hvordan du går og har det. De fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor bliver de som regel også glade, når deres børn fortæller dem, hvordan de har det. For så kan de måske også hjælpe en. Jeg tænker også, at dine forældre måske godt kan huske, hvordan det er at starte på et nyt arbejde og være lidt nervøs for det hele. Det kan også være, at dine forældre måske kan hjælpe dig med at få snakket med din leder på arbejdet om, hvordan du har det. I vores guide til at snakke med forældre om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan man kan gøre, når man skal snakke med sine forældre om svære ting.
Snak med din leder om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte din leder, at du føler dig lidt nervøs. Så kan det nemlig også være, at din leder kan fortælle dig, hvad der er for nogle ting, som de forventer af dig. Og måske I også kan snakke om de ting, som du er nervøse for. For så kan det måske være med til, at punktere nogle af de tanker, som gør dig nervøs.
Jeg håber, at der er noget i mit svar som har været hjælpsomt. Jeg ønsker dig held og lykke med det nye arbejde og husk på, at det er helt normalt at blive nervøs, når man starter et nyt arbejde.
De bedste hilsner fra en Mindhelper