Hej
Jeg døjer ret meget med angst og depressive episoder, men her for tiden har jeg haft det ret godt. I går læste jeg så en lidt underlig bog og siden da har jeg været totalt ude af mig selv. Jeg føler ikke jeg er virkelig og lagde søvnløs i nat pga jeg udtænkte alle de teorier der kunne være til at jeg havde det sådan. Den mest uhyggelige tanke var dog at der er sket noget traumatisk for mig som har jeg gjort jeg har opdigtet hele mit liv og at jeg er i en konstant hallunication. Jeg har før oplevet at jeg følte jeg levede i en drøm men slet ikke så slemt som den her gang. Jeg er bange for at jeg ved at blive sindsyg. Kan slet ikke skelne drømme fra virkelighed. Jeg prøvede at snakke med min mor om det men hun grinte bare lidt af det og tror ikke mine venner vil kunne forstå det. Jeg kan ikke mærke sult eller tørst og føler mig generelt dårligt tilpas i dag, med samme symptomer jeg ville have som når jeg havde angst. Jeg vil bare gerne slippe af med det.

(17 år)
Kære Du
Det lyder rigtig ubehageligt, at du har følt dig ude af dig selv efter at have læst den bog. Det kan være en rigtig svær og skræmmende følelse at sidde med. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For det skal du ikke gå med selv.
Det er normalt at have perioder, hvor man mærker angsten igen
Du skriver, at du har døjet rigtig meget med angst og depression, men at du her for tiden har haft det ret godt. Det lyder rigtig dejligt, for det kan være rigtig hårdt, at kæmpe med angst og depression. Og derfor kan jeg også sagtens forstå, at du synes at det er rigtig svært og ubehageligt, når angsten så popper frem igen.
Men du skal vide, at det er helt normalt, at have episoder, hvor man mærker angsten igen. Også selvom man måske generelt har haft det godt. For angsten kan godt poppe frem en gang imellem og sætte gang i hele systemet. Og så er det helt almindeligt, at man føler sig skidt tilpas og får svært ved at mærke sult og tørst. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du godt kunne tænke dig at slippe af det med. Og heldigvis kan man godt få det godt igen, så angsten ikke bliver ved med at fylde så meget. Ligesom du også selv har oplevet, at du har haft det ret godt inden den her episode. Så selvom det måske virker helt uoverskueligt og hammerubehageligt, når man står midt i det, så oplever langt de fleste, at det går over igen.
Jeg vil også lige give dig lidt ros med på vejen. Det er simpelthen så godt, at du rækker ud, når du har det svært. Det er noget af det allervigtigste man kan gøre. Men det lyder ikke særlig rart, at din mor grinte af dig, da du fortalte hende om din oplevelse. For når man fortæller andre om nogle svære ting, så sætter man også sig selv i en sårbar position. Og så kan det gøre hammerondt, når den anden ikke lytter og tager det seriøst. Men heldigvis er jeg helt sikker på, at der er andre derude, som rigtig gerne vil hjælpe og lytte til dig.
Snak med en anden voksen
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er en anden voksen, som du er tryg ved og kan tale med? Det kan eksempelvis være en vens mor, en moster eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alle de svære tanker og følelser helt alene. For det er alt for tungt at gå med helt selv.
Headspace
Nogle af dem som også altid rigtig gerne vil hjælpe og lytte, er de frivillige i Headspace. Headspace er et rådgivningstilbud, hvor man kan komme og snakke om det, som fylder hos en. Der er ikke noget, som er for stort eller for småt. Og det hele foregår på dine præmisser. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, hvis du synes at det er rarere. De tilbyder både fysiske samtaler og videosamtaler. Og du kan også chatte med dem.
Angsttelefonen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kender Angsttelefonen? Det er et tilbud, hvor man kan ringe ind og få en snak om  angst og tale med nogle som lytter og forstår. De frivillige hos angsttelefonen er vant til at snakke med unge, som kæmper med angst. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Men de er rigtig gode til at hjælpe en på vej. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Hvis du bliver ved med at have det sådan, så tag et smut til lægen
Hvis du bliver ved med at have det, som du har det nu, så tænker jeg, at du skal tage et smut forbi din læge. For læger ved en hel masse om, hvordan kroppen fungerer. Både sådan fysisk, men også når man har det svært indeni. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man går og tumler med nogle svære ting. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er, som er på spil. Og hjælpe med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig. I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man tumler med nogle svære tanker og følelser.
Det er rigtig ubehageligt, når angsten popper frem igen, og man føler sig helt ude af sig selv. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender dig de allervarmeste tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper