Kære Mindhelper
Jeg har altid har yderst svært ved matematik men det er først her i 9.klasse at jeg for hjælp for det.
I den sidste stykke tid har jeg måtte leve med angst og stress gennem hver matematiktime og og har ofte måttet gå ud af klassen for så at få et angstanfald som jeg ikke kan styre.
For at ingen skal kunne høre mig ender jeg med at side og bide i min hånd.
Det er også sket at jeg har fået disse angstanfald grundet præsentationer i dansk fordi jeg ikke har det godt når man skal præsentere foran klassen.
Men når det kommer til matematik så er hele min klasse meget gode til det og jeg hører tit at de får enten 10 eller 12 efter prøverne og så sidder jeg med mit 02 eller 4, når ens venner står og taler om deres 12 taller.
Mine lærere og venner kender godt til disse problemer (han hjælper mig også meget i timerne) men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere.
Jeg sidder hver dag og gruer over den næste matematiktime eller den næste prøve. Og når ens venner pludselig ikke gider hjælpe og siger ” nej spørg hende” og ”det er altså ikke så svært” så bliver det pludselig meget svært for mig at være her.
Hvad gør jeg? Håber i kan hjælpe.
Vh 15 årig pige

(15 år)
Kære 15-årige pige
Det det være rigtig svært, når man bøvler med matematik i skolen. Og når man har det sådan, kan det godt komme til at fylde rigtig meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For sådan skal du ikke gå og have det.
Angst
Det lyder rigtig ubehageligt, at angsten og stressen fylder så meget, når du er i skole. For det kan gøre det rigtig svært at koncentrere sig og være i klassen, når hele ens system kører derudaf. Det er nemlig sådan med angst, at det lidt er kroppens alarmberedskab. Det er noget som sidder i os helt tilbage fra dengang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig rigtig vigtigt for os at reagere, når der var fare på færde, så vi fx ikke blev spist af vilde dyr. Den mekanisme sidder stadig i os i dag. Og når man tidligere har oplevet noget, som ikke har været rart, kan hjernen godt komme til at fejltolke det, som noget det er farligt. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening at dine angstanfald kommer, når du er i skolen, for det lyder til at det med matematikken har været svært i lang tid. Heldigvis kan man godt få det bedre, så angsten ikke bliver ved med at fylde så meget. I vores artikel om angst, kan du også finde nogle gode råd og læse om, hvor man kan få hjælp, når man kæmper med angst.
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til vores online angst-forløb? Det er et forløb af 26 korte videoer, hvor man får viden om og øvelser til at håndtere svære tanker og følelser. Så jeg tænker, at det måske kunne være hjælpsomt for dig. Du kan finde angst-forløbet her
Godt gået!
Du skriver, at hele din klasse er gode til matematik, og at alle sammen enten får 10 eller 12, mens du får 02 eller 4. Det kan være hammerhårdt, at sammenligne sig med sine klassekammerater. Og det kan gøre en rigtig trist og ked af det. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det kan føles som et ekstra slag i maven, når man hører, at de andre får rigtig høje karakterer. Men ofte er det også kun dem, som får de høje karakterer, som snakker højt om det. Og når det er det eneste man hører, kan man godt komme til at sidde og føle sig utilstrækkelig. Men jeg er næsten helt sikker på, at du ikke er den eneste som synes, at det med matematik er svært. Der er i hvert fald flere unge, som skriver ind til os, at de bøvler med matematikken.
I forhold til karakterer er 4 den jævne karakter og 02 er den tilstrækkelige. Så jeg synes godt, at du kan give dig selv et klap på skulderen. For du består et fag som er svært for dig med fine og tilstrækkelige karakter – godt gået!
Perfektionisme
Du skriver, at du også har oplevet at angstanfaldene kommer, når du skal lave en præstation i dansk. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon stiller rigtig høje krav til dig selv?
Når jeg læser dit brev synes jeg nemlig, at det lyder til, at du rigtig gerne vil gøre det godt både i matematik og i dansk. Og sådan er der rigtig mange unge, som har det. Men det kan være mega hårdt, når man stiller høje krav til sig selv, for der er ingen mennesker, som kan leve op til de høje krav hele tiden. Og så kan man godt komme til at sidde tilbage med en følelse af ikke at være god nok, og det kan gøre en trist og ked af det. I vores artikel om perfektionisme kan du finde nogle gode råd til, hvordan man skruer ned for perfektionismen. Så hvis du tænker at det måske er noget af det, som er på spil hos dig, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig i den.
Godt at du snakker med din lærer
Du skriver, at dine lærere godt kender til dine udfordringer og hjælper dig i timen. Det er simpelthen hammergodt, at du rækker ud og snakker med din lærer om de ting, som er svære. Vi mennesker er nemlig lavet til at have brug for hjælp, når livet er svært. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med din lærer om, hvordan du har det.
Snak med dine venner
Du skriver, at dine venner også godt kender til dine udfordringer, men samtidig skriver du også, at dine venner ikke rigtig gider hjælpe dig, når du spørger dem om hjælp til matematikken. Det kan være mega hårdt, når man synes, at noget er helt vildt svært, og andre så afviser en og siger, at det da slet ikke er så svært. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det er svært for dig at være i.
Så jeg tænker derfor også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, at du bliver ked af det, når de siger sådan til dig. For det er helt okay at sige fra, når ens venner gør noget, som gør en ked af det.
Headspace
Du kan også tage fat i Headspace og få en snak om, hvordan du har det. For ofte bliver det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Og i Headspace er de vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med angst og stress. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym, så dem kan du trygt tage fat i. Du kan både få tid til at samtale eller chatte med dem.
Tag et smut til lægen
Når man kæmper med nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at tage et smut til lægen og få en snak om, hvordan man har det. For læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor er de også rigtig gode til at hjælpe, når man går og bøvler med nogle svære ting. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det er, som er på spil hos dig og hjælpe dig med at få den rette hjælp. I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, kan du læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting.
Det kan være mega hårdt at bøvle med matematikken og opleve stress og angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper