Jeg har angst, og jeg kom til at tænke på, hvornår man ved, at man skal have medicin imod angst. Og så tænkte jeg også på, hvordan man kan vide, om ens angst er slem.
Hej Mindhelper
Jeg har angst, og har før talt med en psykolog. Nu taler jeg ikke med nogen om det. Overhovedet. Hvornår har man brug for medicin mod det, og hvordan ved man, om det er slemt?

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Det er nogle virkeligt gode spørgsmål, du har omkring angst. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dem.
Du kan godt få det godt igen
Jeg er virkeligt ked af at høre, at du kæmper med angst. Det må være virkeligt hårdt. For angst kan bare være en sindssygt hård modstander. Men jeg synes også, det er virkeligt vigtigt at skrive, at man godt kan få det godt igen, selvom man kæmper med angst. For der findes rigtigt gode behandlingsmuligheder. Og heldigvis så får langt de fleste, der kæmper med angst det godt igen. Det kræver bare den rigtige hjælp og den rigtige behandling.
Snak med din læge
Du spørger, hvornår man har brug for medicin mod sin angst. Og det er virkeligt svært at svare på. For det er meget forskelligt fra person til person. For nogen kan medicinen nemlig virke rigtigt godt til at tage toppen af angsten, sådan så man kan komme til at arbejde med at udfordre angsten for eksempel igennem terapi. Men der er også andre, der slet ikke synes, at medicinen virker. Man plejer dog som tommelfingerregel at sige, at let og moderat angst skal behandles med terapi, mens svær angst skal behandles med terapi og medicin. Men hvis man har prøvet terapi imod let eller moderat angst, og det ikke har virket, så kan det næste skridt måske være at prøve medicin.
Som du kan høre, så er det helt vildt forskelligt, hvornår man bruger medicin imod angst. Så hvis du går og tænker på, at du gerne vil prøve medicin imod din angst, så synes jeg, at du skal snakke med din læge. Så kan din læge nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det vil være en god idé. Og lægen kan fortælle dig mere om, hvordan medicinen virker og hvilke bivirkninger, den eventuelt kan have.
Hvornår er angst slem?
Du spørger også, hvornår man ved, om ens angst er slem. Og det er faktisk også et ret svært spørgsmål at svare på. For det er super individuelt, hvornår angst er slem. Angst kan nemlig være meget forskellig fra person til person. Men når man har angst, som er blevet diagnosticeret hos en læge eller en psykiater, så er det fordi, at angsten er kommet til at fylde så meget, at det går udover, hvordan man har det i sin hverdag.
Selvfølgeligt er der også forskellige sværhedsgrader af diagnosticeret angst, men at man har let angst betyder ikke, at man ikke har det slemt. Det betyder, at man har det lidt mindre slemt end dem, der kæmper med svær angst. Men hvis ens angst fylder så meget for en, at det går udover ens hverdag, så har man det for det meste rigtigt svært. Så hvis man har fået at vide, at man har angst af en læge eller en psykiater, så er det vigtigt at tage det alvorligt. Og tage imod den hjælp man bliver tilbudt. For den har man både ret til. Men man har for det meste også brug for den for at få det bedre.
Er der nogen, du kan snakke med?
Du skriver, at du ikke længere snakker med din angst overhovedet? Og jeg kommer til at tænke på, hvordan det mon kan være? For jeg tænker, at det er mega vigtigt, at du ikke går og kæmper med din angst helt alene. Det er nemlig mega tungt. Det ville være for tungt for selv den stærkeste person på jorden. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen i nærheden af dig, du kan snakke med om angsten? Det behøver ikke at være en professionel som en psykolog. Det er lige så vigtigt at have nogen tæt på sig, som man kan snakke med, når angsten kommer til at fylde.
Derfor ville det være mega godt, hvis du for eksempel kunne snakke med dine forældre om det. Jeg gætter nemlig på, at det er dem, der er tættest på dig. Og som har bedst mulighed for at hjælpe dig. Men hvis der er en anden voksen – for eksempel en lærer på din skole – som du er mere tryg ved at snakke med, skal du endelig gøre det. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du starter med at snakke med. Det vigtige er bare, at du har nogen, som du er tryg ved at tage fat i, når du har brug for det.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis der ikke rigtigt er nogen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med, kan du altid tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig nogle dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er for stort eller for småt at snakke om. De frivillige rådgivere kan ikke behandle angst. Men de kan snakke med dig om, hvad der er svært ved at være dig og have angst. Og så kan de måske også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget, der kan gøre det lidt nemmere at være dig. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag fat i AngstTelefonen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender AngstTelefonen? Det er en rådgivningstelefon, som Angstforeningen står bag. Der kan man for eksempel ringe ind, hvis man kæmper med angst og har brug for at snakke med nogen om det. Eller hvis man for eksempel har nogle spørgsmål, som man gerne vil have svar på. Hos AngstTelefonen kommer du til at snakke med en super dygtig rådgiver, der ved en masse om angst. Og som helt sikkert kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre, hvis du for eksempel gerne vil have nogen at snakke med om din angst.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig svar på dine spørgsmål. Og som måske har kunnet hjælpe dig lidt videre. Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper