Hej Mindhelper
Jeg er lige startet I gymnasiet og er rigtig glad for det indtil videre.
Mit spørgsmål er hvordan man på bedst muligvis kan komme gennem gymnasiet, ift. sociale arrangementer, afleveringer, lektier mv. når man har angst? Det har jeg nemlig døjet meget med førhen og indimellem kan det godt ligge og ulme lidt.
Tak på forhånd.

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Sikke et godt spørgsmål. Det kan nemlig være hammersvært lige at finde ud af, hvordan man får det der gymnasieliv til at balancere, med alt hvad det indebærer, når man også har haft angst, som måske ulmer lidt under huden.
Det er sejt, at du mærker efter
Det der med angst kan være noget forvirrende noget. Og selvom man måske ikke har mærket den længe, så kan der godt være perioder, hvor den dukker op igen. Det er helt normalt at opleve og det betyder ikke, at man er slået tilbage til start. Men måske bare, at man går igennem en lidt presset periode. Så kan det kan være en rigtig god idé, at kigge lidt på sin hverdag og se om man kan planlægge det sådan, at man kan passe godt på sig selv. Og det kan være hammersvært, hvis man lige er begyndt på gymnasiet, hvor alt er nyt og der er 1000 ting at tage stilling til og være med til. Derfor er det også bare super sejt, at du mærker efter og skriver herind.
Husk pauserne
Når der sker så meget om en – både fagligt og socialt, så er det helt normalt at føle sig presset. Derfor er det også en mega god idé, at huske på at holde pauser og sørge for, at man ikke planlægger så meget, at man ikke har tid til at slappe af. Så kan det godt være, at man engang imellem kommer til at misse et par lektier, men det gør de fleste og det er helt okay.
Alt det sociale
De sociale arrangementer kan være lidt en udfordring, når man går i gymnasiet. For der kan være rigtigt mange arrangementer og fester, man kan deltage i. Og nogle gange vil der være rigtigt mange mennesker. Men det betyder ikke, at du ikke sagtens kan klare det, selvom angsten kigger lidt frem. For der er heldigvis nogle ting, som man kan gøre for at passe på sig selv.
Det kan eksempelvis være at tillade sig selv at gå tidligt hjem. Nogle gange kan vi godt have en forestilling om, at vi absolut skal blive, indtil et arrangement er slut. Men det er helt okay at smutte fra en fest, hvis man synes man begynder at blive lidt for overvældet. Så ved man nemlig, at man har givet det en chance og ofte vil folk slet ikke tænke over eller huske, at man måske lige gik en time før de andre. Nogle gange har man bare brug for, at komme hjem og sove.
Prioriter din tid
Hvis der pludselig begynder at komme rigtigt mange arrangementer, så kan det være en god idé, at prøve at prioritere en lille smule i, hvilke der er vigtigst for en. Så man stadigvæk har tid til at slappe af og få ladet op. Det samme råd gælder også, når det kommer til lektier. Selvom det selvfølgelig er bedst at læse alle sine lektier og lave alle sine afleveringer, så kan det nogle gange blive nødvendigt at prioritere noget fra, så man ikke ender med at brænde helt ud. Og det er helt okay, at man ikke kan nå det hele. Det er de allerfærreste, som kan det.
Find en lektiemakker
Når man begynder i gymnasiet så stiger mængden af lektier og afleveringer ofte en del. Og det kan godt være stressende, at der pludseligt er så meget fagligt. En god måde at passe på sig selv i det er, at prøve at finde en lektiemakker. En man kan snakke sammen med, hvis man bliver i tvivl om, hvordan søren man lige skal gribe sin aflevering an eller som man kan dele noter med. Eller som lige hurtigt kan opdatere en, hvis man ikke har haft tid til at læse lektier. Så kan man nemlig hjælpe, støtte og sparre med hinanden. Det kan gøre hele lektier og afleveringssituationen langt mere overskuelig. Det er en hjælp for begge parter og så kan det være super hyggeligt samtidigt.
Snak med din lærer
Hvis der er en klasselærer tilknyttet din klasse, så kunne det måske være en god idé, at prøve at snakke med ham/hende om dine tanker. For du er sikkert ikke den første af din lærers elever, som oplever angst. Og måske har din lærer nogle rigtigt gode råd til, hvordan man griber det an i gymnasiet. Der er også mulighed for, at du kan snakke med din studievejleder eller måske en skolepsykolog, hvis angsten begynder at komme frem igen.
Snak med din omgangskreds
Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, veninder eller nogle andre i din omgangskreds, så kan det også være en måde, at passe godt på sig selv. Nogle gange kan vi mennesker nemlig godt komme til at tro, at vi skal klare det hele selv. Men alle mennesker har brug for en hjælpende hånd engang imellem. Og de fleste mennesker vil rigtigt gerne lytte og støtte, hvis man fortæller, at man har det svært i en periode. Så kan dine veninder måske støtte dig på gymnasiet og dine forældre derhjemme, hvis det kunne være en hjælp for dig?
Det kan være hammerhårdt at begynde i gymnasiet. Men det er super sejt at du mærker efter og prøver at passe godt på dig selv i det hele. Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt i gymnasiet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper