Hej Mindhelper
Hver gang jeg skal fremlægge, er jeg ved at får en panik anfald, fordi jeg føler at hele min klasse dømmer mig, og at de griner af mig.
Og nogle gange når mine lærer spørger om noget i timerne ved jeg hvad svaret er, men jeg rækker ikke hånden op, fordi jeg er bange for at mit svar er forkert og at alle i klassen griner af mig.
Hvad kan jeg gøre så jeg ikke længere har det såden?

(13 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det med at skulle tale foran klassen, fylder rigtig meget hos dig for tiden. Derfor er jeg smadder glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver mening
Du skriver, at du er bange for at blive dømt og grint af, når du skal sige noget foran klassen. Og at du er ved at gå i panik, når du skal fremlægge. Det lyder rigtig ubehageligt, for når man går i skole, skal man tit sige noget i timerne, eller fremlægge. Og så kan det bare kræve helt vildt meget energi, hvis man virkelig ikke kan lide det.
Når du er bange for, at andre dømmer dig eller vil grine af dig, giver det rigtig god mening, at du kan få en følelse af panik inden du skal fremlægge. Der er nemlig ingen mennesker, der bryder sig om at blive grint af, eller dømt. For det er meget sårende og kan gøre rigtig ondt. Derfor er det også helt normalt at ville undgå situationer, hvor der er risiko for, at få sådan en oplevelse.
Så når du er ved at gå i panik inden en fremlæggelse, kan det være din krops måde at sige: “Der er fare på færde”, for at prøve at passe på dig. Men nogen gange kan kroppens alarmklokker godt gå af uden der egentlig er grund til det. Og så kan følelsen af panik dukke op, selvom der ikke er fare på færde. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det med at din klasse dømmer dig, eller griner af dig, er noget du har oplevet. Eller er det mere en frygt du har, for at det kunne ske?
Med små skridt, kan man komme langt
Det er helt normalt, ikke at bryde sig om at fremlægge. Derfor kommer der også tit spørgsmål her på Mindhelper fra unge, der synes det med at skulle fremlægge er mega svært. Hvis du har lyst, kan du læse nogle andres brevkassespørgsmål. Der er fx en pige, som har skrevet, at hun bliver nervøs og stammer, når hun skal fremlægge, og en anden som bliver mega angst.
Men selvom man virkelig ikke bryder sig om at tale foran sin klasse, så er det noget man sagtens kan blive bedre til. Og få det mere afslappet med at skulle gøre. Du kan tænke på det, lidt som en muskel, der skal trænes for at blive stærk. Og selvom det føles som om, at det bare slet ikke dur og panikken banker derudaf, så kan man godt med øvelse blive meget stærkere til at fremlægge.
Derfor tænker jeg også, at det måske ville være en hjælp for dig, at begynde at øve dig i at tale foran andre. Du kan for eksempel starte ud med, at prøve at fremlægge foran en af dine forældre, eller måske en god veninde. Så kan det måske være lidt mindre skræmmende for dig, og så kan du lige så stille træne din fremlægger-muskel. Gangen efter, kan du måske fremlægge for begge dine forældre, eller to veninder. For så tror jeg måske, du vil opleve, at det med at fremlægge, ikke behøver at være en helt så ubehageligt. Og at kroppens alarmklokker, ikke vil ringe helt lige så højt.
Arbejd med usikkerheden
Noget andet der måske også kunne være en hjælp for dig, er at kigge på denne her artikel om usikkerhed – og hvordan man kan arbejde med den. For når man er bange for, at andre dømmer en, eller vil grine af en, så kan det nogen gange handle om, at man er lidt usikker. Og hvis man er usikker, kan man hurtigt komme til at være rigtig hård ved sig selv og tænke, at andre kigger skævt til en, selvom de måske slet ikke gør det. Så måske er der et råd eller to i artiklen, du kan bruge.
Tal med venner og familie
Jeg kommer også til at tænke på, om det her med, at have det dårligt med at tale foran klassen, er noget, du har talt med nogen om? For ellers er mit bedste råd til dig, at fortælle en du er tryg ved om, hvordan du har det. Det kan være en god ven, dine forældre, eller en helt tredje. For sommetider kan det lette lidt om hjertet, at få fortalt nogen om, at der er noget der er hammer svært. Og selvom den man taler med, ikke kan fjerne de trælse følelser, så kan det være rart at få det ud.
Tal med dine lærere
Noget andet jeg også vil råde dig til er, at tage en snak med en af dine lærere. Lærerne er der nemlig for at hjælpe eleverne. Og jeg er næsten helt sikker på, at de fleste lærere har prøvet, at have elever, der synes det var svært at skulle tale foran klassen. Og de fleste lærere vil rigtig gerne prøve at hjælpe en, hvis man kommer og fortæller om noget der er svært. Og så kan læreren hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre.
Det kan være virkelig hårdt, at frygte at skulle tale foran sin klasse. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får talt med nogen om hvordan du har det, så du kan få lidt mere ro indeni.
De bedste hilsner fra en Mindhelper