Jeg om til at tænke over, hvad jeg gør, hvis min frygt spænder ben for mig?
Hej Mindhelper
Hvad gør jeg hvis min frygt spænder ben for mig ????

(Pige, 14 år)
Kære pige på 14 år
Det er super ubehageligt, hvis man er så bange for noget, at man føler det spænder ben for, at man kan leve sit liv. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det er helt normalt at have nogle ting, man er bange for. Eller nogle ting man frygter. Det har vi alle sammen, for at føle frygt eller at være bange er en helt normal del af at være menneske. Nogle er helt vildt bange for edderkopper, mens andre måske frygter at komme til at gøre noget dumt, så andre griner af en. Det er heller ikke unormalt, at man begynder at undgå de ting, man frygter. Det er faktisk en fuldstændigt normal menneskelig reaktion. Engang var der nemlig en rigtigt god grund til for eksempel at være bange for edderkopper. De kunne nemlig være giftige. Derfor gav det sindssygt god mening at undgå dem dengang, for så var risikoen for at dø af et bid fra en giftig edderkop mindre.
Den strategi er bare ikke særligt hjælpsom i dag, hvor de ting man frygter, faktisk sjældent reelt er farlige. For når man undgår ting, man frygter, så bekræfter man sig selv i, at de er farlige. På den måde får man faktisk gjort frygten endnu værre, og så er det, at det kan komme til at føles om om, den spænder ben for en. Fordi man begynder at undgå det, man er bange for endnu mere. Derfor er det allerbedste, man kan gøre, hvis frygten spænder ben for en faktisk at udsætte sig selv for de ting, som man frygter. På den måde kan man nemlig lige så langsomt lære sin hjerne, at de ikke er farlige.
Det betyder selvfølgeligt ikke, at man bare skal kaste sig hovedkulds ud i den allermest skræmmende situation, man overhovedet kan forestille sig. For så kan man risikere at få en dårlig oplevelse og gøre frygten værre. Nej, man laver det, man på fagsprog kalder for eksponering. Det vil sige, at man lige så langsomt starter med at være i en situation, som man frygter, men som man godt kan holde ud at være i uden, at angsten bliver alt for overvældende. På den måde får man nemlig en succesoplevelse med, at man godt kan klare angsten, som man kan tage med sig, når man er klar til at skulle være i en lidt mere skræmmende situation.
Når man laver eksponering, kan det tit være en god idé at alliere sig med en fagperson, der ved meget om angst som for eksempel en psykolog. Så kan psykologen nemlig hjælpe en med at håndtere angsten i situationen, og psykologen kan være med til at sørge for, at man ikke går for hurtigt eller for langsomt frem.
Hvis frygten fylder for meget
Der er nogen, der oplever, at deres frygt kommer til at fylde så meget, at den bliver til angst. De personer, der har angst oplever, at frygten fylder så meget, at der er nogle ting, som de plejede at kunne, som de ikke kan mere, fordi de er bange for dem. Hvis du har lyst til at vide mere om angst, kan du læse den artikel, som jeg har linket til. Man kan godt have nogle af tegnene på angst uden, at det er angst. Men hvis du oplever rigtigt mange af de tegn, der står i artiklen, og det har stået på rigtigt længe, så skal du snakke med nogen om det. For sådan skal du ikke gå rundt og have det. Uanset om det så er angst eller ej. Så skal du have noget hjælp til at håndtere den her frygt, så du kan få det godt igen.
Snak med nogen
Jeg tog hul på mit vigtigste råd til dig i afsnittet ovenover. For mit vigtigste råd til dig er, at du skal have snakket med nogen. For lige meget om det er angst eller ej, så skal du ikke gå rundt med en frygt, der fylder så meget, at du føler, at den spænder ben for dig. Det er nemlig mega svært at have det sådan. Og når en frygt fylder rigtigt meget, så kan man have brug for hjælp og støtte til at kunne overvinde den. Sådan så den holder op med at fylde så meget, at den spænder ben for en. Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med så længe, det er nogen, du er tryg ved. Men det ville være en super god idé at snakke med dine forældre. Det er nemlig dem, der har det største ansvar for, at du trives og har det godt. Så de vil helt sikkert gerne vide, at du kæmper sådan med den her frygt, så de kan hjælpe dig med at få det godt igen. Derfor er det dem, der har bedst mulighed for at hjælpe dig.
Du kan altid tage fat i Headspace
Hvis der nu slet ikke er nogen omkring dig, som du føler, du kan snakke med, så kan du altid tage fat i Headspace. I Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man har brug for nogen at snakke med. Og der sidder nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig i Headspace. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alting. Der er nemlig intet, der er hverken for stort eller for småt i Headspace. Du kan også være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Tag fat i din læge
Hvis nu du føler, at den her frygt fylder helt forfærdeligt meget for dig, synes jeg, at du skal snakke med din læge. Man behøver nemlig ikke at vide, om man har angst for at snakke med sin læge. Det kan din læge hjælp dig med at finde ud af. Og din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne, hvis din læge vurderer, at det er nødvendigt. Det er nemlig sådan, at der heldigvis er rigtigt gode muligheder for at få det godt igen, hvis man kæmper med en frygt, der fylder for meget. Og det er også derfor, det er så vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Så du kan få noget hjælp til at blive fri for frygten og få det godt igen.
Jeg håber, at mit svar gav dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg virkeligt, at du får snakket med nogen, så du kan få det godt igen. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper