Jeg er 13 år og skal (måske) gå til ridning. Men der er et lille problem, jeg har det med at få angstanfald. Hvad skal jeg så gøre?
Hej,
Jeg er 13 år og skal (måske) gå til ridning. Men der er et lille problem, jeg har det med at få angstanfald.
Og hvad gør jeg når jeg står i stalden og får et angstanfald?
Hvad skal jeg gøre?
Hvad skal jeg sige?
Det håber jeg I kan hjælpe mig med mindhelper.dk
Mvh en pige på 13-årig heste elsker!

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13, som elsker heste.
Hvor lyder det dejligt, at du (måske) skal til at gå til ridning. Det bliver sikkert mega sjovt. Jeg kan godt forstå, hvis du glæder dig rigtigt meget. Jeg er glad for du har skrevet herind, og fortalt omkring dine bekymringer med angstanfald. Jeg vil prøve at komme med lidt råd.
Det med angstanfald kan være rigtigt ubehageligt, og man kan desværre ikke styre, hvornår de lige rammer en. Derfor er der selvfølgelig en risiko for, at du får et angstanfald mens du er i stalden – selvom det jo ikke er sikkert. Og hvad gør man så? Jeg tænker, at der er nogle ting, du kan overveje.
Kan du fortælle folk det på forhånd?
Ville det være rart, hvis de andre i stalden godt vidste, at du nogle gange får angstanfald? Nogle unge synes det er rart, at folk bare ved det. Så de andre ikke bliver overraskede, hvis de får et anfald. Hvis du tænker, at det kunne være rart, at folk godt ved, at det kan ske. Jamen så kan du fortælle din ridelærer om angstanfaldene. Så kan din ridelærer være med til at hjælpe dig, hvis du oplever at få et anfald. Og hun/han kan forklare de andre, hvad der sker, hvis du bliver ramt af angst. Jeg er næsten helt sikker på, at ridelæreren rigtigt gerne vil hjælpe dig. Hvis du synes det er svært at forklare ridelæreren om angsten. Jamen så kan du overveje at få dine forældre til at fortælle om det. Eller du kan skrive det ned på en seddel, og give den til ridelæreren. Alle de løsninger er helt fine, og jeg er næsten sikker på, at din ridelærer nok skal gøre sit bedste så.
Hvis angsten rammer
Hvis du bliver ramt af et angstanfald, så er det bedste du kan gøre, at vente på at det går over. Det virker måske som et mærkeligt råd, men angstanfald går faktisk altid over af sig selv. Nogle gange på få minutter og andre gange tager det lidt længere tid. Men det går altid over igen. Selvom angstanfaldene kan føles rigtigt ubehagelige, så er de faktisk slet ikke farlige. Når man får et angstanfald, så er det fordi ens krop tror den skal være bange. Også selvom der ikke er noget at være bange for. Kroppen misforstår ligesom situationen. Du kan prøve at læse mere om angstanfald her. Der står en masse god information om, hvad angst er for noget, og hvorfor nogle pludseligt bliver ramt af angstanfald. Det lyder jo til, at du har prøvet at have angstanfald flere gange før. Og så tænker jeg, hvad har du tidligere gjort, hvis du har oplevet et anfald? Har du sat dig ned? Er du gået din vej? Hvad har virket for dig. Hvis du eksempelvis plejer at sætte dig ned. Jamen så kan du måske udse dig et sted i stalden, hvor du ville kunne sidde ned, indtil det går over?
Hvad kan du sige?
Der er ikke noget mærkeligt i, at opleve angst. Det er der mega mange danskere der gør, hver eneste dag. Men det er ikke alle der ved, hvad angst er. Derfor kan det også være en fin idé, bare at fortælle de andre, hvad der sker, hvis du får et anfald. Hvis du kan selvfølgelig, og hvis du har lyst. Hvis du kan mærke, at angsten kommer op i dig, jamen så kan du måske sige “Hey, jeg mærker lige, at jeg bliver ramt af noget angst. Det går over igen om lidt, men jeg har lige brug for at sætte mig ned”. Og så behøver du ikke sige mere. Så har du forklaret hvad der sker.
Snak med dine forældre om det
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om dine bekymringer? Måske kan dine forældre også komme med nogle gode råd, og hjælpe/støtte dig, når du begynder til ridning. Det kan være de har nogle gode ideer til, hvad du lige kan gøre eller sige, hvis du bliver ramt af et angstanfald.
Ring til Angsttelefonen
Et andet rigtigt godt råd til dig er, at ringe til Angsttelefonen. Angsttelefonen kan man ringe til hvis man har angst, har spørgsmål om angst eller kender nogle der har angst. De er mega søde, og de er eksperter i angst. De sidder klar til at hjælpe en med ens problemer og spørgsmål. Og jeg tænker, at de måske også kunne komme med nogle rigtigt gode råd til dig. Du kan være helt tryg ved at kontakte dem. De er super søde, og det er helt anonymt – det betyder du ikke behøver fortælle dem, hvem du er. Hvis du synes det er rarere, hvis det er dine forældre ringer, så er det ligeså fint. Alle er velkomne til at ringe til Angsttelefonen.
Det kan være rigtigt svært at vide, hvordan man lige skal håndtere det, hvis man bliver ramt af angstanfald. Derfor er jeg også mega glad for, at du skrev ind til os. Jeg håber at du har kunne bruge mine råd til noget, og så ønsker jeg dig super meget held og lykke med ridningen. Jeg er sikker på, at det bliver super sjovt.
De aller-varmeste hilsner fra en Mindhelper