Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år, der om en månedstid bliver student. Da jeg var 15 begyndte jeg pludseligt at få det voldsomt dårligt til fester med slem slem kvalme, der førte til opkast, rysteture af kulde, hjertebanken og også diarre, hvilket jeg gav alkohol skylden for – men nu drikker jeg ikke og oplever samme situationer. Før havde jeg mange venner og tog tit ud og hyggede, men pga en frygt for at få det dårligt er jeg blevet mere og mere isoleret. Er jeg til fester eller andre begivenheder kan jeg få det så fysisk dårligt at jeg igen kaster op og må forlade stedet, men det er ikke alle, på mit arbejde som bartender føler jeg det slet ikke feks. Jeg går mange dage inden og tænker over om jeg mon også får det dårligt der. Til lægen har jeg fået konstateret IBS, men det ved jeg ikke om har nogen indflydelse andet end jeg bliver oppustet efter mad.
Jeg undrer mig så over, hvad mine behandlingsmuligheder er, for jeg vil så godt have et normalt liv hvor jeg kan tage til fester og ses med drenge og gå i skole uden at få det dårligt og blive bange. Det påvirker meget helt sindssygt meget og er så nervøs for at jeg aldrig bliver normal og skal gå resten af mit liv isoleret

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det lyder som om, at du i en lang periode har haft nogle rigtig ubehagelige oplevelser, med at få det rigtig skidt til sociale arrangementer. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind og delt dine oplevelser. For det lyder virkelig ikke sjovt.
Kan det være angst?
Du beskriver, at du tit får kvalme og nogle gange kaster op, når du er til fester og andre sociale arrangementer. Du beskriver også, at du nogen gange kan gå i flere dage og være bekymret for, om du kommer til at få det dårligt. Det lyder som om, at det er noget der påvirker dig rigtig meget. Og gør, at du er forhindret i at gøre en masse ting, som du ellers gerne vil. Nogen gange hvis man bliver skidt tilpas i bestemte situationer, uden at der er en logisk forklaring på det, kan det være fordi man oplever, at få angst.
Angst kan komme til udtryk på forskellige måder. Nogen gange kan angst gøre, at man får det fysisk dårligt. Mange med eksamensangst oplever f. eks, at de kan blive så nervøse inden en eksamen, at de kaster op. Det er mega ubehageligt at have angst, men heldigvis er det muligt at behandle det. Og mange kan med behandling, leve et rigtig godt liv, uden at angsten styre, hvad de kan og ikke kan. Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed, om det du oplever er angst. Men du kan prøve at læse denne her artikel om hvad det er, og hvad symptomerne på angst er. Måske er der noget i den, som du kan genkende fra dig selv.
Snak med nogen om, hvordan du har det
Hvis du ikke allerede har gjort det, er mit bedste råd, at fortælle en voksen i dit liv om, hvordan du går og har det. Det kan være en forældre, en lærer, eller en helt tredje person, som du føler dig tryg ved. Når man går og tumler med svære følelser, kan det nemlig være en god hjælp, at fortælle nogen i ens liv om, hvordan man går og har det. Mange oplever, at det kan gøre det lidt lettere at gå med de svære følelser, hvis man har sagt dem højt. Det kan også gøre, at dem omkring en, kan hjælpe med at være støttende i situationer, hvor man oplever at få det skidt.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har prøvet at fortælle nogen, at du godt kan blive skidt tilpas, når du er til sociale begivenheder? Næste gang du f. eks skal til en fest. Kan det måske være en hjælp for dig, at prøve at fortælle det til en god veninde der også skal med, eller en anden, som du er tryg ved. Nogen gange kan det nemlig give en lidt ro inden i, at man har sagt det højt. Og at der er en anden til festen, der ved hvordan man har det.
Tag et smut forbi lægen
Du skriver i dit brev, at du har været til lægen. Fortalte du der, at du oplever kvalme og opkast, når du skal deltage i fester og sociale begivenheder? hvis ikke tænker jeg, at det kan være rigtig fint at tage et smut forbi lægen igen. Lægen kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det du oplever, måske kan være symptomer på angst. Og lægen kan fortælle dig, hvilke behandlingsmuligheder der er for dig.
AngstTelefonen
Angsttelefonen kan være et rigtig godt sted at henvende sig, hvis man oplever symptomer på angst. Hos Angsttelefonen sidder der en masse søde rådgivere parat til at hjælpe og guide dig. De ved en helt masse om, hvad det vil sige at have angst og hvilke symptomer der er på angst. Og de har en stor forståelse for, hvor meget angst kan påvirke ens liv.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du snart oplever, at kunne tage til sociale begivenheder, uden at blive skidt tilpas.
De bedste hilsner fra en Mindhelper