Hej Mindhelper
Hej, jeg har begyndt at undgå ting, som forskellige fødevare eller jeg får tanker om hvis jeg bruger en bestemt shampoo, så vil der ske noget dårligt for mig. Er det en “normal” tvangstanke?

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det lyder som om, du tænker over, om nogle af de tanker, som du går rundt med, er normale. Sådan kan man sagtens have det, hvis man oplever nogle tanker, som måske virker lidt mærkelige for en. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Din reaktion er helt normal
Du spørger, om det mon er en normal tvangstanke, at du for eksempel er begyndt at undgå forskellige fødevarer eller ikke kan bruge en bestemt shampoo, fordi du får tanker om, at der så vil ske noget dårligt for dig? Det tænker jeg er svært at svare på, for tvangstanker kan være meget forskellige fra person til person. Der er nogen, der for eksempel oplever, at de undgår at røre ved dørhåndtag, fordi de er bange for bakterier. Og så er der andre, der oplever, at de ikke kan gøre bestemte ting, fordi de så er bange for, at der sker noget slemt for dem selv eller nogen, som de holder af. Lidt som det du for eksempel beskriver med shampooen.
Men du skal til gengæld vide, at din reaktion på dine tanker om, at der vil ske noget slemt, hvis du spiser bestemte fødevarer, eller bruger en bestemt shampoo, er helt normal. For hvis man er bange for, at der sker noget slemt, hvis man gør nogle bestemte ting, så er det helt normalt, at man undgår at gøre de ting. Også selvom man måske egentligt godt selv ved, at der ikke ville ske noget ved at gøre det. Det har nemlig været smart for os dengang vi stadig boede på savannen. For hvis vi nu frygtede, at der boede en bjørn et bestemt sted på savannen, så var det en ret god idé at undgå det sted, så man ikke risikerede at blive spist af en bjørn.
Det er præcis det samme, der er på spil i dag, når du for eksempel undgår bestemte madvarer. I dag er det bare ikke helt så smart, for nu er der ikke nogen fare på færde. Og det kan gøre ens hverdag super besværlig, hvis tankerne kommer til at fylde for meget.
Snak med nogen
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med nogen omkring dig om de her tanker? Det kunne for eksempel være en rigtigt god veninde, dine forældre eller en helt tredje person, som du er tryg ved. Hvis du ikke har det, så er det nemlig det bedste råd, som jeg kan give dig. For når man har nogle tanker, som man går og kæmper lidt med, og som man måske ikke helt kan finde ud af, hvad er. Så hjælper det rigtigt tit at snakke med nogen om dem. For når man deler sine tanker med andre, så giver man dem mulighed for at lytte og fortælle, hvad de tænker om de ting, som man siger.
Det kan være rigtigt rart, fordi man så får lidt luft for sine tanker og heller ikke er helt alene om at skulle finde frem til, hvad tankerne mon handler om. De fleste mennesker vil rigtigt gerne lytte og hjælpe, hvis man fortæller dem, at man har brug for det. Men hvis du har brug for lidt inspiration til, hvordan du kan starte snakken, så kan du kigge i vores artikler om at snakke med sine forældre og sine venner om de svære ting
Hvis tankerne fylder for meget
De fleste af os kender til det med at have nogle tanker eller vaner, der måske virker mærkelige eller fjollede for andre. Det kunne for eksempel være, at volumenknappen på ens højtalere altid skal stå på et lige tal, fordi man ellers får lidt uro i kroppen. Det er som udgangspunkt helt normalt. Men hvis der bliver så mange af sådan nogle tanker, at de begynder at forstyrre ens hverdag for eksempel fordi, man lige pludseligt begynder at undgå at spise en masse forskellige madvarer. Så er det en god idé at være lidt opmærksom, for der er nogle mennesker, der oplever, at de tanker kommer til at fylde så meget, at det bliver til OCD.
Hvis du har lyst, så kan du læse mere om, hvad OCD er i den artikel, jeg har linket til. Hvis du kan genkende mange af tingene i artiklen, så er det en rigtigt god idé at snakke med din læge om det. For så kan din læge nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det kan være OCD, du kæmper med. Og hvis ikke din læge kan hjælpe dig, så kan han eller hun hjælpe dig videre til nogen, som kan. Samtidigt så er det også vigtigt, at du ved, at selvom tankerne måske er kommet til at fylde så meget, at de er blevet til OCD, så kan man godt få det godt igen. Og din læge kan også hjælpe dig videre til nogen, som kan hjælpe dig med at få tankerne til at fylde mindre.
Tag fat i OCD-rådgivningen
Du kan også altid tage fat i OCD-foreningen, hvis du godt kunne tænke dig at snakke med nogen, som kender til OCD. Hos OCD-foreningens telefon sidder der nemlig nogle søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig. Rådgiverne har enten selv OCD, har haft OCD eller også er de pårørende til nogen, som har OCD. Så de kender OCD rigtigt godt både indefra og udefra.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så håber jeg også, at mit svar har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper