Hej Mindhelper
Jeg er en ung pige som kæmper meget med angst og barndomstraumer. Jeg bor med min fantastiske kæreste som selv døjer med barndomtraumer. Jeg kæmper for hjælpen for min angst og traume, men det er så svært at få hjælp og min hverdag er ødelagt af. Min kæreste og jeg bliver tit uvenner. Han nægter at tage imod psykologisk hjælp og fordi han er bange for at blive svigtet som han har prøvet så mange gange før.
Men han vil heller ikke tage med som pårørende for min angst (han hjælper mig meget) men det er fordi han tror han mister sit arbejde. Jeg fortæller ham at sp kan han ligeså godt arbejde i norge istedet for at skulle komme hjem til mig og stå og råbe af mig (selvom han ved det gør mig ked af det og bange) fordi han selv bliver ked af det. Hvad skal jeg gøre

(23 år)
Kære du
Det lyder virkelig som om, at der er mange ting som fylder hos dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har taget dig tid til at skrive herind, og dele dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du kæmper med angst og barndomstraumer. Det kan være rigtig hårdt og drænende at få hverdagen til at hænge sammen, hvis ens krop hele tiden er i beredskab. Og hvis man så oven i købet skal kæmpe for at få hjælp, så er det først svært.
Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, hvis du ikke ved hvad du skal gøre. For hvis vi har meget på tallerken i forvejen, så kan det være ekstra hårdt, hvis der ikke ro på mellem dig og kæresten.
Får du den hjælp du skal have?
Du skriver, at du kæmper meget med at få hjælp til din angst og traumer, og at det i sig selv ødelægger din hverdag. Får du noget hjælp til det?
Hvis det ikke er tilfældet, vil jeg her prøve at komme med nogle gode tips og guides til hvordan du eventuelt kan få den hjælp du har brug for.
Det kan være en rigtig god ide at tage til lægen, hvis man har det svært. Læger ved rigtig meget om både kroppen og hovedet, og kan derfor være rigtig gode at snakke med, hvis man går med en masse svære tanker og følelser.
I vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse mere om hvordan du kommer et smut til lægen.
En anden mulighed er at komme til psykolog. Som du selv skriver, så er det måske ikke altid lige let at få en tid hos psykologen. Derfor har vi i vores guide: Sådan kommer du til at tale med en psykolog, samlet de bedste råd til, hvordan man hurtigst muligt kommer til psykolog.
Når omsorg bliver til konflikter
Du skriver, at din kæreste også døjer med barndomstraumer, men modsat dig, så har han ikke lyst til at få hjælp.
Det kan være rigtig hårdt at se en man holder af, have det svært, og ikke tage imod hjælp. Men selvom man vil gøre alt for dem og føler, at det at få hjælp er det eneste rigtige, så kan man ikke tvinge folk til at få hjælp.
Derfor er mit bedste råd til dig også, at du kun kan blive ved med at foreslå ham det og støtte ham i, hvad end han vælger at gøre. For jo mere frustreret du bliver over, at han ikke tager imod hjælp, jo mere splid bliver der skabt mellem jer.
På den anden side, er det også vigtigt, at jeres forhold er rart for jer begge to. Så hvis du kan mærke, at du har svært ved at være i, at han ikke får hjælp, så er det vigtigt, du siger det til ham.
Kan I snakke sammen om det?
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at I måske godt kunne have brug for at snakke om, at I tit har konflikter, hvor I begge to bliver kede af det.
Det er naturligt, at man som kærester skændes og gør hinanden kede af det en gang imellem. Men sker det alt for tit, så kan det hurtigt blive enormt hårdt og drænende at være i for begge parter.
Derfor synes jeg, at det måske kunne være en rigtig god ide, hvis du tog en snak med din kæreste om, hvordan du har det. For sådan som det er lige nu, lyder ikke til at være rart for nogen af jer.
Det kan nogle gange være rigtig svært at tage sådan en snak med sin kæreste. Derfor vil jeg stærkt anbefale dig at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine venner om svære ting
Selvom den er skrevet til svære snakke med ens venner, så er rådene stadig lige så gode og jeg kan varmt anbefale dig at læse dem igennem.
Selvom du selvfølgelig selv skal have lov til at læse artiklen, vil jeg lige fremhæve to af rådene, som jeg synes er særlig godt:
• Man snakker med dem i fredsperioder
• Man holder det på egen banehalvdel
Den første er ret simpel. Det er altid bedst at sige noget, der er svært i perioder, hvor der er fred og ro, og man er gode venner.
Den anden handler om, at når man gerne vil påpege et problem i ens forhold, så peger man ikke fingre af den anden. Man siger ikke ting som: “Du gør også bare det her og det her”, men siger derimod ting som: “Jeg synes det er rigtig svært det her og det her, fordi jeg føler det her og det her”.
På den måde, holder man problemerne på sin egen banehalvdel og får ikke peget fingre af sin kæreste. Det hjælper både ham med at forstå hvordan du har det og med, at han ikke føler sig trængt op i en krog.
Har du hørt om headspace?
Hvis du føler, at det kunne være rart at snakke videre med nogen om, hvad du skal gøre, vil jeg her til sidst anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig ikke føler, du får den hjælp du har brug for, eller ikke ved hvad du skal gøre.
Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært at være der for hinanden, hvis man hver især slås med traumer og med at få den hjælp, man har brug for. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper