Min angst og depression er ved at komme tilbage. Det er skræmmende, at jeg er ved at miste kontrollen igen. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre?
Hej Mindhelper
Jeg kan mærke at min angst og depression er ved at komme tilbage. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og det er skræmmende at jeg er ved at miste kontrollen igen.
Hilsen pige, 16 år

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du sørger for at bede om hjælp i tide, når du kan mærke, at det er ved at blive svært for dig igen.
Du skriver ikke så meget om, hvad der er sket tidligere, og hvilken form for hjælp du fik dengang. Men når du skriver “min angst og depression”, tænker jeg, at du har haft kontakt med en læge og fået en diagnose? Det kan også være nogle følelser, som du har gået og kæmpet med alene – uden at få hjælp fra andre.
Uanset hvad, kan jeg sagtens forstå, at du synes det er skræmmende, når det begynder at dukke op igen.
Det vigtigste lige nu, er at du får hjælp (igen). Det kan du kun få, hvis du fortæller nogle andre, hvordan du har det. Dine forældre er et godt sted at starte, selvom det kan være svært at få taget hul på snakken. Læs her i vores artikel Sådan tager du den svære samtale med dine forældre, hvordan du kan gøre det.
Det kan også være, at du ikke har lyst til at snakke med dine forældre, og hellere vil gå direkte til din læge. Det bedste er, at du gør det sammen med din mor eller far. Men du kan også godt selv ringe til din læge og bede om en tid. Hvis du er i tvivl om, hvordan det foregår, kan du læse artiklen Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Der er også flere forskellige ungdomsrådgivninger, hvor du kan ringe, snakke eller chatte direkte med en rådgiver – helt anonymt. Du kan finde dem her, i vores liste over hjælpetilbud til unge.
På din skole er der både en skolesundhedsplejerske og skolepsykolog tilknyttet: du kan også spørge din lærer, om du kan komme til at snakke med en af dem. Hvis du vil vide mere om det, kan du læse vores guide Få hjælp på din skole eller uddannelsessted.
Og så er der selvfølgelig også nogle ting, som du selv kan gøre. Prøv at kigge på vores artikel Deprimeret? 7 råd til, hvad du selv kan gøre
Held og lykke med det.
Varme tanker fra Mindhelper