Hej.
Jeg er en pige på 20 år, som i mange år har lidt af angst. Jeg går til psykolog, men jeg føler alligevel at angsten er ved at tage over igen. Jeg er meget angst omkring min hjerte da jeg føler at det slår uregelmæssigt. Jeg har været ved lægen 3 gange med forskellige symptomer, som uregelmæssige hjerterytme, brystsmerte og ekstra slag. Fik lavet en ekg alle gange, og har fået taget en blodprøve som var normal, og blev ikke sendt videre til yderligere undersøgelser. Det hjalp i Ca to uger, men nu føler jeg igen at mit hjerte banker forkert. Det gør mig meget angst, og det er det eneste jeg kan fokusere på. Det gør at jeg ikke kan finde ro, og angsten sidder i hele kroppen, med uro, en følelse af at have svært ved at stå på mine ben selv om jeg godt kan, og svimmelhed. Jeg har prøvet angst medicin, men det kunne jeg ikke tåle, og gjorde mig faktisk bare mere angst. Håber i vil hjælpe.
Hilsen Mie.

(20 år)
Kære M
Æv, hvor lyder det bare som om, angsten fylder rigtigt meget for dig for tiden. Derfor er jeg så glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå med de svære ting alene.
Det er ikke farligt
Det kan være rigtigt ubeahgeligt, når man har en fornemmelse af, at ens hjerte ikke slår, som det skal. Og så kan man godt blive hammer-bange for, om det er fordi, der er noget fysisk galt med ens hjerte. Men når man har angst, så er det faktisk helt normalt, at det kan føles som om, ens hjerte slår for hårdt eller uregelmæssigt. Det er der rigtigt mange mennesker med angst, der oplever. Du kan for eksempel læse det her brev fra en, der har det rigtigt meget som dig.
Når man har angst, så tror ens krop, at der er fare på færde, også selvom der ikke er det. Derfor forbereder kroppen sig på at skulle til at kæmpe mod eller flygte fra den fare. Og det gør den eksempelvis ved at få ens hjerte til at slå hurtigere, så det kan pumpe mere blod rundt i kroppen, så der kommer mere ilt til musklerne. Det er det, der giver fornemmelsen af, at ens hjerte slår uregelmæssigt eller for hårdt.
Samtidigt så kan det også give en masse andre fornemmelser i kroppen som svimmelhed, uro og fornemmelsen af, at ens ben ikke kan bære en. Det er nogle rigtigt ubehagelige fornemmelser. Og de kan godt gøre, at man bliver endnu mere bekymret for, om man er alvorligt syg. Men det er nogle helt normale fornemmelser at have i kroppen, når man har angst. Og selvom de er ubehagelige, så er de ikke farlige.
Hvis du har lyst til at lære mere om angst, og hvad angst gør ved kroppen, så kan du prøve vores onlineforløb om angst. Det indeholder nemlig en masse god information om angst, samtidigt med det også giver nogle gode råd til, hvad man kan gøre, hvis angsten fylder for meget i ens hverdag.
Flyt fokus
Du skriver, at du nu igen har følelsen af, at dit hjerte slår forkert. Og at det gør dig så angst, at det er det eneste, du kan fokusere på. Det giver rigtigt god mening. For angst er sådan en følelse, der gør, at man kommer til at fokusere helt vildt på det, som man er bange for. Men det er faktisk helt normalt, at ens hjerte ind imellem laver, hvad der føles som et ekstra slag. Det sker for alle mennesker. Og når man hele tiden er mega opmærksom på sit hjerte, så lægger man meget mere mærke til, når ens hjerte så ind imellem laver et ekstra slag. På den måde kommer man til at holde angsten ved lige, også selvom det slet ikke er meningen.
Derfor kan det være en rigtigt god idé at øve sig i at flytte sit fokus fra angsten og hjertet. Det kunne eksempelvis være ved at lave noget, som man godt kan lide at lave. For nogen er det at gå en tur, for andre er det at være sammen med sine venner og for helt andre er det måske at danse til sin yndlingsmusik på sit værelse. Det er ikke så vigtigt præcis, hvad det er. Bare det er noget, der gør en i godt humør og som hjælper med at flytte fokus. Hvis du ikke helt ved, hvad det kunne være, så kan det være, du kan finde inspiration i vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser, når de kører i ring
Har du fortalt det til din psykolog?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg på, om du mon har snakket med din psykolog om, at
angsten er begyndt at tage over igen? Hvis ikke du har det, så tænker jeg nemlig, at det er rigtigt vigtigt, du får det gjort. For din psykolog er der for at hjælpe dig. Men din psykolog kan ikke hjælpe dig, hvis du ikke fortæller, hvordan du har det. Og hvis du fortæller din psykolog om, at angsten er begyndt at fylde igen. Så kan din psykolog måske hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor den er begyndt at blusse op igen. Ligesom I sammen kan prøve at finde ud af, hvad du kan gøre for, at den ikke kommer til at fylde det hele.
Snak med din læge
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtigt god idé at prøve at tage et smut til din læge igen og fortælle om angsten. For der findes flere forskellige typer af medicin mod angst. Og nogle gange så er man nødt til at prøve et par stykker, før man finder den, der virker for en. Derfor tænker jeg måske, det kunne være værd at snakke med din læge om, om der mon er noget andet medicin, end den du har prøvet, der måske kunne hjælpe.
Snakker du med folk omkring dig?
Angst er sådan en følelse, der godt kan bygge sig op indeni og komme til at fylde mere og mere, hvis man går med den for sig selv. Derfor er det også en rigtigt god idé at snakke med folk omkring sig, hvis man kæmper med angst. På den måde er man nemlig ikke alene om at skulle klare sig igennem angsten. Og det kan tit gøre alting nemmere.
Du kan tænke på det lidt som en sportstaske fyldt med mursten. I starten kan man godt løfte den selv, men efterhånden bliver det tungere og tungere, indtil man umuligt kan slæbe den længere. Men hvis der kommer en og tager i det andet håndtag, så kan man pludseligt løfte den lidt igen. Derfor tænker jeg også på, om der mon er nogen tæt på dig, du kan snakke med? Det kunne være nogle gode venner, en kæreste eller måske dine forældre. Men det kan også være en helt anden. Det er ikke så vigtigt præcis, hvem det er. Det vigtigste er, at det er en, du er tryg ved.
Det kan være rigtigt hårdt, når man kan mærke, at ens angst begynder at tage over igen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper