Tema: Svære følelser og tanker

Jalousi. 7 råd til dig, der kæmper

Jalousi kan fylde rigtig meget. Den kan ødelægge dit forhold til kæresten totalt. Oveni er følelsen tit meget skamfuld, både for den der er jaloux, og for partneren. Heldigvis kan du få mere styr på din jalousi. Her får du 7 gode råd til, hvordan du arbejder med din jalousi – så du og din kæreste får det bedre.
Sidst opdateret 18. september 2017

Forestil dig, at du er inviteret til en fest med kæresten.
Der kommer en milliard mennesker, og du glæder dig allerede.
Men under glæden lurer jalousien.

For hvad nu hvis din kæreste igen snakker den halve aften med ham den langhårede. Eller endnu værre danser med ham. Tæt … alt for tæt.

jalousi

Hvad stiller du lige op med den følelse? Du har måske ikke lyst til at tale om det, fordi du skammer dig. Eller måske frygter du, at jalousien får dig til at gøre noget dumt.

Hvad gør du? Start med de her 7 gode råd:

Sådan skruer du ned for jalousien

1) Fortæl din kæreste, at du føler dig jaloux
Det allervigtigste råd er at tale med din kæreste om din jalousi. Når du er jaloux, får du nemlig let en masse tanker og ubehagelige billeder inde i hovedet. Ting, som du frygter vil ske.

Sig det! Sig ligeud: ‘Jeg bliver jaloux, når …’. Eller: ‘Jeg føler mig usikker, fordi …’.  

Vi ved godt, at det tit er lettere sagt end gjort. Ikke desto mindre er det en rigtig god idé at gøre. Det sker nemlig noget med tanker og følelser, når du sætter ord på dem. De bliver lidt mindre farlige. Samtidig giver du din kæreste mulighed for at forstå og berolige dig. Måske ved han eller hun slet ikke, hvordan du har det?

fortæl at du er jaloux

Så kort sagt: Bryd tavsheden! Dybest handler jalousien jo bare, om at du er vildt glad for din kæreste – og derfor frygter at miste ham eller hende. Det skal du ikke skamme dig over.

2) Lav aftaler om, hvad I synes er i orden
Måske har din kæreste det fint med at danse tæt med andre. Men det gør dig usikker på, hvor du har ham eller hende.

Så tal med hinanden om jeres grænser. Lav aftaler om, hvad I synes er i orden. Så undgår I at såre hinanden og blive jaloux.

Samtidig er det også vigtigt, at I kan blive nogenlunde enige om aftalerne. Find balancen, så ingen af jer føler jer styret af en masse regler og begrænsninger, som I ikke har lyst til at gå med på.

3) Tal med andre om din jalousi
De fleste skammer sig over at være jaloux. Derfor kan det også være rigtig svært at tale om. Men gør det alligevel, for det vil ofte hjælpe dig. Find en person, du er tryg ved.

Og du vil sikkert opleve, at de også kender til jalousi – muligvis kan de endda give dig nogle gode råd og fortælle, hvad de selv gjorde.

at føle sig jaloux

Læs mere om, hvordan du taler med andre om dine problemer i guiden: Del dine problemer.

4) Skriv dine tanker og følelser ned
Et godt trick er at skrive om, hvordan du har det, når jalousien kommer snigende.
Altså at sætte ord på dine tanker og følelser – helt for dig selv.

Når du skriver du, får du ikke alene afløb for dine følelser. Ordene på papiret eller skærmen gør det også nemmere at finde ud af, hvorfor du er jaloux, og hvad du kan gøre ved det.
Kort sagt: Du bliver klogere på dig selv.

Læs mere om, hvordan du kan skrive for at få afløb og blive klogere i guiden: Skriv dagbog – og få et løft.

6) Øv dig i at slutte fred med din jalousi
Behandler du din jalousi som en kakerlak eller en virkeligt irriterende flue? Tænker du, at den bare skal jages væk, væk, væk så snart, den stikker fjæset frem. Det er helt normalt at reagere sådan. Desværre hjælper det sjældent at erklære dine følelser krig. Tværtimod. Jo mere du kæmper med din jalousi, jo hårdere griber den typisk fast om dig.

jaloux jalousi

Tit er det langt smartere at give jalousien plads. Tillad dig at mærke, at du er jaloux lige nu. Tænk fx: ‘Ja. Jeg er jaloux lige nu. Det gør ondt, men jeg klarer den … og får det godt igen!’.

Vil du gerne blive bedre til at håndtere svære følelser? Lære ikke at blive revet nær så voldsomt med af dem? Så tjek også de her 4 enkle mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag.

7) Få tankerne over på noget andet
Det er vigtigt at finde en god balance mellem at acceptere, at du er jaloux – og samtidig undgå, at din jalousi kommer til at fylde alt for meget. Derfor hjælper det tit at lave noget sjovt eller hyggeligt, der får dig til at tænke på noget andet.

Så vær på forkant med din jalousi. Ved du allerede nu, at din kæreste skal på en vild weekend eller en tur i byen, så lav nogle aftaler selv.

Arranger en FIFA-aften med vennerne. Inviter din mor i biffen. Tag på fasanjagt. Det afgørende er ikke, hvad du laver. Det afgørende er, du får tankerne over på noget andet, så jalousien ikke løber af med dig.

8) Få hjælp på nettet
Nogle gange er det lettest at snakke eller chatte med nogen, du ikke kender. På nettet findes flere gode hjælpetilbud. Hos Børnetelefonen sidder frivillige fx klar året rundt, og du kan være 100 % anonym. Du kan også altid skrive til Mindhelpers brevkasse og få gode råd til at håndtere din jalousi.

Husk: Du er ikke alene

Rigtig mange kæmper med jalousi. Nogle gør det engang imellem – mens andre er jaloux i en grad, så det faktisk ødelægger en stor del af deres liv og forholdet til andre mennesker.
Ikke mindst til deres kæreste.

Men altså: Jalousi er en lige så naturlig følelse som fx glæde, anspændthed, uro, frygt, stress eller forelskelse. Når du er glad for nogen, kan du selvfølgelig også blive bange for at miste ham eller hende. Det er helt almindeligt. På den måde kan det, der gør dig allermest glad – din kæreste – samtidig fylde dig med angsten for at miste. Med jalousi.

Derfor må du måske også lære at leve med en vis portion jalousi. Også selvom den føles helt forfærdelig i situationen! Det vigtige er imidlertid, at dine følelser ikke tager overhånd. Og bare rolig, der er håb! Det er ikke let, og du kommer ikke nødvendigvis lynhurtigt videre.

Men du kommer videre!
Får det bedre!

Kæmper du virkelig med jalousien

– så det forpester dit eget og din kærestes liv?

For mange mennesker gør jalousien det svært at styre deres vrede. Derfor kommer de let til at sige eller gøre ting, de bagefter fortryder. Kender du det? Tjek også: Bliver du alt for vred? Få råd der hjælper dig.

I de værste tilfælde kan jalousi føre til vold. Enten fysisk vold, hvor man slår kæresten – eller psykisk vold, hvor man opfører sig, som om man ejede den anden. Man bestemmer fx, hvem den anden må se, at den anden ikke må gå ud alene eller skal komme hjem på bestemte tidspunkter.

Gør jalousien dig fysisk eller psykisk voldelig, er det vigtigt, at du sørger for at få hjælp. Hos Dialog mod Vold kan du alle hverdage få en anonym telefonsnak om din situation.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål