Tema: Svære følelser og tanker

Selvmordstanker? Du er ikke alene!

Mange har prøvet at have selvmordstanker. Måske fordi alt føltes håbløst. Måske uden, at de selv forstod helt hvorfor. Heldigvis handler langt de færreste på tankerne. Læs med og få råd til, hvad du skal gøre, hvis du går med tanker om at tage dit eget liv.
Sidst opdateret 18. september 2017

Læser du kun én sætning i denne artikel, skal det være: Tal med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx. være en ven, dine forældre, din tante, din lærer, din læge eller en helt sjette.

Det afgørende er ikke præcist, hvem du taler med. Det afgørende er, at du ikke går alene med dine tanker og følelser. Svære tanker og følelser har det nemlig med at vokse, så længe du holder dem for dig selv. I samme øjeblik, du deler dem med andre, sker der noget. Det er som om, at problemerne bliver fortyndet en smule. De forsvinder ikke nødvendigvis. Men de bliver lettere at bære.

selvmordstanker

Tal med nogen om dine tanker – gerne allerede i dag

Måske føler du dig helt alene. Måske tænker du, at der ikke findes et menneske på hele planeten, der for alvor forstår dig. Det er helt normalt at tænke sådan. Men tro os, når vi siger: Der findes altid findes mennesker, der er klar til at lytte til dig. Her får du 3 gode råd til, hvor du starter:

  1. Tal med folk tæt på dig
    Kender du en, du stoler på? Så tag den svære samtale, og sæt ord på dine tanker. Det letteste er tit at sige tingene ligeud: “Jeg har selvmordstanker”. Bum! Så er det ude. Bagefter kan I snakke om: Hvorfor du har det skidt. Hvor længe det har stået på. Og hvordan du kan blive hjulpet. 
     
    Et godt sted at starte er at tale med dine forældre. Få råd til, hvordan du tager hul på snakken i guiden: Sådan taler du med dine forældre om svære ting. Duer det ikke at tale med dine forældre, så overvej, om du kan tale med en god ven eller en voksen på din skole.
     
  2. Ring eller skriv til Livslinien
    Har du ikke mod på at tale med folk omkring dig lige nu? Så er det en rigtig
    god idé at ringe eller chatte med en rådgiver hos Livslinien.
     
    De er uddannede til at tale om lige præcis selvmordstanker. Og du kan være 100 % anonym.
    at have selvmordstanker 
  3. Tag en snak med din læge
    Dine læge er vant til at snakke om alt mellem himmel og jord – også svære tanker og følelser.
     
    Sammen kan I finde ud af, hvad der skal ske, og hvad du skal gøre. Måske er dine tanker om selvmord et tegn på en depression. Eller en anden psykisk sygdom. Det kan også være, du bare er i en krise. Har du brug for en henvisning til en psykolog, er det også lægen, der hjælper dig med dét. Tjek også guiden: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.

Vær ikke bange – mange før dig har fået det godt igen!

Masser af unge før dig har kæmpet med selvmordstanker og fået det godt igen. Fordi de fik hjælp. En af dem er Clara.

Clara gik i mange år med tanken om at træde ud foran en bil. Hun fik konstateret en depression og kom i behandling. Det, der har hjulpet Clara allermest til at få det bedre, er at tale med andre om, hvordan hun har det. Og hun opfordrer nu andre til at gøre det samme. Læs interviewet: Jeg havde ikke lyst til at leve.

kæmper med selvmordstanker

Overvejer du at gøre alvor af selvmordstanker?

Så er det meget vigtigt, at du handler nu! Du må ikke gå med det alene. Ring til Livslinien allerede i dag. Eller find en person tæt på dig, som du kan tale med.

Kender du en med selvmordstanker?

Har du mistanke om, at en du kender går med selvmordstanker? Er du måske i tvivl om, hvordan du griber situationen an? Mange er bange for at spørge ind til det, fordi de frygter, at det gør selvmordstankerne værre.

Men sådan hænger tingene ikke sammen. Du kan aldrig gøre noget værre ved at tale om det. Du kan altid spørge: “Har du selvmordstanker?” Og det er altså meget lettere for den anden bare at skulle svare “ja!” end selv at skulle bringe det på banen og begynde at forklare sig. Læs også: Bekymret for en ven? Få 3 gode råd til, hvad du kan gøre.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål