Tema: Mobning og overgreb

Interview: Snak med nogen om mobningen

Thomas har gennem det meste af folkeskolen været udsat for grov mobning. Han er blandt andet blevet slået og har fået ødelagt sine ting. Læs historien om Thomas og få hans bedste råd til andre, der bliver mobbet.
Sidst opdateret 4. september 2017

”Jeg har altid følt, at det var mig, der var noget galt med. At det var mig, der gjorde et eller andet forkert, siden jeg blev mobbet så meget. Jeg havde en følelse af, at jeg ikke hørte til, og jeg ville egentlig bare gerne dø,” fortæller 16-årige Thomas.

Thomas er siden 2. klasse blevet mobbet. Mobningen stod på, indtil han i sommers blev færdig med 10. klasse på sin efterskole. I de mindre klasser var mobningen ikke så voldsom, som den senere skulle vise sig at blive. I de små klasser blev Thomas blandt andet mobbet med at være høj og overvægtig.

Flere skoleskift

Efter 6.klasse skiftede Thomas skole, men det gjorde kun mobningen værre. Drengene fra de større klasser på den nye skole begyndte at overfalde ham, slå ham, hive ham ned ad trapper og vaske ham, når der var sne. Efter to år på den skole tog Thomas på efterskole i både 9. og 10. klasse.

Mobning og overfald

”Det første år var okay, og jeg havde en god roomie, som stadig er en af mine bedste venner. Men det andet år var forfærdeligt. Der blev spredt rygter om mig, og folk begyndte at undgå mig,” siger Thomas.

En gruppe drenge var i særdeleshed grove over for Thomas. De ødelagde ting på hans værelse – blandt andet et billede af Thomas og hans lillebror.

”De tegnede hagekors på billedet, så det var helt ødelagt. De sprøjtede også deodorant på min tandbørste, så jeg ikke kunne bruge den. Og når jeg var på toilet og i bad, kunne de finde på at tage billeder af mig.”

Vred og aggressiv

I 4. klasse døde Thomas’ bedsteforældre, og hans forældre blev skilt. Kombinationen af sorgen over sine bedsteforældres død, sine forældres skilsmisse og mobninger gjorde ham vred.

“Jeg blev aggressiv. Jeg fløj efter folk, hvis de sagde det mindste til mig,” husker Thomas og fortsætter:

“Jeg blev meget ked af det, hver gang jeg var blevet sur. Det føltes, som om en dæmon havde overtaget mig, når jeg blev vred. Og jeg havde virkelig ikke lyst til at gøre folk fortræd – heller ikke selvom de mobbede mig.”

Vred og aggressiv

I dag har Thomas lært at styre sin vrede, og der er også kommet ro på hjemmefronten.

Tal om det

Thomas har heldigvis altid haft nogle gode venner uden for skolen, som han har mødt gennem computerspil på internettet. Det var dog ikke før engang i 10.klasse, han endelig samlede sig mod til at fortælle dem om mobningen.

 
”Jeg var bange for, at mine venner ville dømme mig, hvis jeg fortalte dem, jeg blev mobbet. Men det var faktisk en rigtig god oplevelse at fortælle det til dem. De blev kede af det og sagde, at de var der for mig. De har virkelig været en kæmpe støtte.”

”Man skal ikke være bange for at fortælle det til sine venner eller forældre, selvom det kan være rigtig svært at få det sagt. Men de vil kun hjælpe og støtte dig. Det er en kæmpe lettelse at tale om det.”

Musik og computerspil

Udover at tale om det, så har det også været vigtigt for Thomas, at han har haft nogle interesser ved siden af skolen, der har fået ham til at glemme skolen og mobningen.

”Computerspil har altid hjulpet mig, fordi de får mig væk fra den verden, jeg er i. Jeg går ind i en anden verden, og så skal jeg bare fokusere på den. Og så har jeg også nogle gode venner online, og der er ingen mobning,” fortæller Thomas.
Det er ikke kun computerspillene, Thomas har fundet glæde ved. Også musik hjælper ham.

”Jeg elsker musik. Det gør mig glad og afslappet. Og så kan jeg høre, at jeg ikke er den eneste, der har det svært. De kunstnere, jeg lytter til, har også selv haft det rigtig hårdt. Og hvis de kan overleve det, kan jeg også,” smiler Thomas.

Thomas case billedeFakta om Thomas:

  • Er 16 år og lige startet på HHX.
  • Er gennem det meste af folkeskolen blevet mobbet.
  • Elsker at spille computer og høre musik.
  • Havde en engelsklærer, der var som en bedstemor for ham. Hun hjalp ham både fagligt og socialt.
  • Halskæden på billedet er fra engelsklæreren. Når han har den på, føler han, at hun passer på ham og hjælper ham.

Læs artiklerne Værd at vide om mobning og 6 råd til dig, der er vidne til mobning

 

 

Del
Facebook Twitter Mail SMS
Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål