Tema: Mental fitness

Træk vejret dybt – og find ro!

Måske kender du det, at din vejrtrækning tonser derudaf med 180 i timen. Fordi du er nervøs for eksamen i morgen. Eller for dit nye job. Eller din date om en time. Sådan behøver det ikke være. Her får du en enkel øvelse, der giver dig ro på. Start med med at trække vejret dybt!
Sidst opdateret 15. maj 2017

Drømmer du om at kunne skrue ned for støjen i dit hoved? Finde fred, ro og hvile i en presset hverdag?

Bare rolig: Hjælpen er tættere på, end du aner. Den findes faktisk indeni dig. Lige nu. Og den har altid været der…

Vi tænker selvfølgelig på din vejrtrækning.

Drømmer du om at kunne skrue ned for støjen i dit hoved?

Lær af munkene og af kemien

Skeptisk? Tro os: Vejrtrækning er ikke et quick fix, vi bare lige hekser sammen. Niks. Munke, yogier og kloge koner har længe vist, at der er en tæt sammenhæng mellem dit åndedræt, og hvordan du har det indeni. Din vejrtrækning er et slags termometer for din indre tilstand. Det er en viden, der er blevet overleveret fra menneske til menneske gennem flere tusinde år. Og i dag kan forskere faktisk bevise, at den er god nok…

Når du føler dig stresset pumper din krop stoffet kortisol ud i blodet. For meget kortisol gør dig urolig, nervøs og anspændt. Men i samme øjeblik du tager et par dybe og rolige indåndinger, så falder mængden af kortisol helt af sig selv. Du bliver simpelthen roligere og gladere.

Er du klar til at får styr på kemien?
Og lære af munkene?

Værsgo: Sådan puster du stress og uro ud af kroppen

4-7-8-teknikken
Du har måske allerede hørt om denne øvelse. For et par år siden var den i alle aviser. Og det var bestemt ikke uden grund. Du kan fx bruge 4-7-8-vejrtrækning, hvis du har svært ved at falde i søvn. Eller hvis du bare har brug for et pusterum i hverdagen. Prøv den. Den er go’.

Vekselåndedrættet
Vi ved godt, at navnet lyder lidt fjollet. Men lad det ikke skræmme dig bort. Selve øvelsen er nemlig virkelig god at kende, når du føler dig stresset og urolig. Og igen: Du behøver hverken at bruge hele eller halve timer på øvelsen for at mærke en virkning. Giv den en chance. Bare i et par minutter. Og lur os, hvis ikke du føler dig mere rolig bagefter.

Endnu ikke helt overbevist om det der vejtrækningshalløj?

‘Og hvorfor skal jeg så egentlig lige dét?’ tænker du måske nu. ’Hvad får jeg ud af at lege pustende munk hjemme på værelset? Sådan noget hippie-fis!’

Tja, du vinder faktisk en hel masse ved at lave vejrtrækningsøvelser – du

Vidste du?
90%
af vores energi kommer fra åndedrættet
Kilde: NetDoktor.dk

OK. Hvor tit?

Bare et par minutter dagligt er nok for at opnå en positiv effekt af dine åndedrætsøvelser. Og jo flere gange om dagen, du laver øvelserne, desto større effekt.

OK. Hvor tit?

Det fede er så, at du ovenikøbet kan lave vejrtrækningsøvelserne overalt. Eksempelvis når du venter på bussen, holder pause med lektierne – eller når du ligger i din seng.

Prøv det.
Skift mobilen ud med et par vejrtrækningsøvelser.
Træk vejret dybt.
Stille og roligt … såååådan

Vil du slappe endnu mere af?

Tjek også de her 4 enkle mindfulness-øvelser – du kan prøve allerede idag.

Vil du slappe endnu mere af? Så prøv også vores guides om mindfulness og afspænding

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Brevkassen
Se flere spørgsmål