Tema: Mental fitness

Stop op og mærk efter – før du koger over

Det er megafedt at have travlt og drøne afsted med 180 kilometer i timen. Men gør dig selv en tjeneste. Husk også at stoppe op af og til. så du ikke koger over som den stakkels frø, du skal høre om nu.
Sidst opdateret 1. maj 2017

Måske kender du historien om frøen …

Nogle videnskabsfolk lavede et eksperiment, hvor de satte en frø ned i en gryde med vand.

Derpå skruede de lige så stille op for varmen.

Fra iskoldt … til koldt … lunkent … varmt …

Nogle videnskabsfolk lavede et eksperiment, hvor de satte en frø ned i en gryde med vand.

Til sidst buldrede vandet glohedt og kogende. Men frøen blev bare siddende og døde. Blev til fransk frøsuppe.

Hvorfor hoppede den ikke bare op?

Og hvad kan du lære af den stakkels, lille frø?

Stop op. Mærk, om temperaturen stiger

Først frøen: Den lille, grønne fyr vænnede sig simpelthen stille og roligt til den stigende temperatur. Forandringen kom snigende, og derfor opdagede den lille stakkel intet dernede i gryden.

Og på dén måde ligner frøen – måske! – dig indimellem:
Hvordan er temperaturen egentlig i din gryde … altså i din verden? I dit liv?
Hvordan har du det indeni? Er der noget, der trykker eller stresser? Noget, der føles forkert? Begynder det hele at koge, uden at du mærker det?

Stop op!

Vænner du dig til at stoppe lidt op ind imellem, giver du i hvert fald dig selv muligheden for at nå at ændre kurs. Før det hele bliver for meget.

Du kan tage tingene i opløbet … så du ikke pludselig får det som frøen med sine hårdt friterede, franske frølår.

Stop op!

Sådan undgår du frø-suppedasen

Hvad gør du konkret? Hvordan lærer du at mærke efter og lytte til dig selv? Start med de her 5 skarpe råd:

1. Start med at glo
Sæt dig på en bænk. Smid dig i badekaret. Eller på din seng. Og glo ud i luften. Sluk for mobilen, tabletten, computeren og alle de sociale medier. Prøv at nyde bare at være alene med dig selv. Det lyder som noget hippie-pjat, men det virker.

Klik her og find ud af, hvorfor du har brug for pauser

2. Brug fem minutter hver aften
Brug fem minutter om aftenen, hvor du gennemgår din dag – fx ved dit skrivebord, eller lige inden dit hoved rammer puden. Hvordan har du haft det? Hvad har været rigtig godt? Hvor er du på vej hen?

Brug fem minutter hver aften

Processen hjælper dig med at tænke klart. Du bliver mere bevidst om, hvordan du har det.

3. Snup en omgang mindfulness
Mindfulness er den perfekte bremseklods, når det hele drøner lidt for stærkt derudad. Og det gode er, at du ikke behøver at sidde i lotusstilling i timevis for at få resultater. Blot et par minutters stille træning, kan gøre en kæmpe forskel i din hverdag. Nysgerrig? Tjek vores guide med 4 enkle mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag.

4. Skriv dagbog
Dagbogen er en givende rutine og et hyggeligt ritual. Du skriver og tvinger på den måde dig selv til at sætte farten ned. Du træner langsomhed og eftertænksomhed, og stille og roligt bliver det automatisk en integreret del af din hverdag.

Læs også artiklen om alt det gode ved at skrive dagbog

Skriv dagbog

5. Gør temperaturtagning til en god vane
Væn dig til at stoppe op og tage temperaturen på dig selv – med eller uden papir og blyant, mindfulness eller bænken i parken. Spørg: Hvordan går det egentlig for mig? Er jeg på vej ud over skrænten, eller er kursen fin? Hvad skal blive? Hvad vil jeg gerne have mere og mindre af?

Og det er altså ikke, fordi du skal til at fortabe dig i føleri eller overdrevent selvfokus.
Næ. Det handler bare om, at du lige får lidt mere ro på.

Tænker. Og mærker efter.

Tænker. Mærker efter.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål