Tema: Mental fitness

Spred glæde – og bliv selv gladere!

Vil du gerne være gladere? En hurtig genvej er at gøre andre glade. Det er simpel hjernekemi. Her får du 5 enkle idéer til, hvordan du spreder glæde omkring dig – så du også selv bliver løftet.
Sidst opdateret 18. september 2017

“Glæde avler glæde!”

Måske har du hørt dén talemåde? I hvert fald har folk gået rundt og sagt det i årtier. Og nu – NU! – kan hjerneforskere endelig bevise, at den faktisk er god nok.

Glæde avler rent faktisk glæde!

Når du gør noget godt for andre, får din hjerne nemlig et pust af lykkestoffet dopamin. Du bliver straks gladere. Samtidig oplever du sikkert, at dine problemer for en stund træder i baggrunden.

blive gladere

Spred glæde og bliv gladere

Føler du dig tung og trist i det, er det derfor en ret genial idé at gå ud i verden og sprede glæde – også selvom du måske lige skal tage dig sammen til det.

Spring ud i det!

Eller som forfatteren Mark Twain udtrykker det:

“The best way to cheer yourself up is to cheer someone else up!”

Her er nogle ideer til, hvordan du kan komme i gang:

5 enkle idéer til, hvordan du spreder glæde

1. Smil, og sig noget pænt til andre
Ofte er det meget lidt, der skal til: Et par venlige ord, en hilsen eller et smil kan faktisk gøre hele forskellen.

Prøv det.
Sæt dig lidt op.
Sig godmorgen til buschaufføren, eller fortæl kantinedamen, at du er helt vild med hendes kanelsnegle.

Klog amerikaner
Kindness. It doesn’t cost a damn thing. Sprinkle that shit everywhere.

2. Hjælp folk omkring dig
Okay, nu er du måske allerede på vej ned i parken for at følge ænder over vejen. Fordi du så gerne vil hjælpe. Og det er da pænt af dig, men altså ikke nødvendigt.

Vores pointe er, at du sikkert tit er så fanget i dit eget hoved, at du glemmer at lægge mærke til folk lige omkring dig. Slå øjnene op, og se om du kan sprede lidt god hjælpekarma i hverdagen. Lige her og nu.

spred glæde bliv glad

Måske kan du give en gravid eller en gammel dame din plads i bussen?
Eller lade fyren med de få varer i indkøbskurven komme foran dig i køen i supermarkedet?

Og dine bedsteforældre vil sikkert også blive vildt glade, hvis tilbyder at smutte forbi og slå græsset.

Dén slags!

Winston Churchill
We make a living by what we get, but we make a life by what we give.

3. Lav frivilligt arbejde
Der er masser af muligheder for at sprede glæde gennem frivilligt arbejde. Fx kan du hjælpe på en ferielejr for børn, der ellers ikke har mulighed for at komme på ferie. Du kan også støtte en god sag ved at blive indsamler en søndag eftermiddag. Som bonus møder du andre unge, der også brænder for at gøre noget for andre.

Tjek fx Ungdommens Røde Kors’ mange muligheder for frivilligt arbejde.

4. Fortæl dine nærmeste, at de betyder noget for dig
Måske har du det med at tage dine nærmeste for givet. Eller du tænker måske bare ikke over, hvor vigtige de i virkeligheden er.

Husker du fx at sige tak til din far, når han for 117. gang har hentet dig til en fest kl. 02.14?
Eller til din mor, der dag efter dag vasker dit tøj?
Og hvad med dine venner: Har du nogensinde fortalt dem, hvor meget de betyder for dig?

glæde

Føles det akavet at sige det direkte, så send en sød SMS i stedet. Det vigtigste er, at du af og til husker at fortælle folk omkring dig, at de betyder noget for dig. Folk bliver rigtig glade – præcis ligesom du selv ville blive det!

5. Sæt et konkret mål: Få tre personer til at smile i dag
Smil smitter!

Så giv fx dig selv den udfordring, at du i dag skal få tre personer til at smile. Tænk på, hvor mange smil det bliver til, hvis fx 100 eller måske endda 1000 andre også tager udfordringen op.

Gandhi sagde engang:

“If you want to change the world, start with yourself.”

Yes, Gandhi!

Værsgo. Flere idéer til at skrue op for glæden

Tit har mange af os så travlt, at vi helt glemmer at nyde livet. Vi synes, at vi skal nå titusinde ting, og det hele ender let i en grå grød af pligter.

Glæden forsvinder.
Nuet er truet!

Vil du gerne være bedre til at nyde nuet? Så har vi masser af gode råd til dig her på Mindhelper. Tjek fx vores artikel med 6 gode råd til perfekte pauser eller prøv et par enkle mindfulness-øvelser.

være glad

Endelig kan du også gøre det til en vane at skrive dagens tre gode oplevelser ned. Det er verdens enkleste teknik. Men det er bevist, at den kan give dit humør et kæmpe boost.

Få inspiration til at blive fucking flink
Kender du Facebookgruppen Fucking Flink? Her kan du læse hverdagshistorier, som det er svært ikke at blive glad i låget af. Tjek siden – måske kan de mange historier inspirere dig til at blive (endnu mere) fucking flink!

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål