Tema: Mental fitness

Derfor er pauser nødvendige! 6 idéer til dine perfekte pauser

Blæser du afsted med 120 kilometer i timen? Er dit liv fuld af muligheder, som du bare må gribe? Det er fint at give den gas i perioder, men husk også at få skabt tid og rum til at puste ud. Her er 6 idéer til dine nødvendige pauser i en travl hverdag.
Sidst opdateret 18. september 2017

Mandag: Håndbold
Tirsdag: Guitar
Onsdag: Arbejde
Torsdag: Håndbold …
Osv. Osv.

Nogenlunde sådan ser hverdagen ud for mange unge. Og det er jo fedt, at du har alle de muligheder.

Hver en time er plastret helt til

Måske tænker du ligefrem: “Pauser? Sådan noget fis, det har jeg sgu ikke tid til … Jeg skal bare være dygtigere … fyre den af! Pyt med at slappe af, man kan sove, når man bliver gammel.”

Sov – og lær mere

Her tager du fejl. Kloge folk har fundet ud af, at søvn både er nødvendig afslapning – og desuden sindssyg vigtigt, når du skal lære noget nyt. Stoffet har simpelthen brug for tid og ro for at bundfælde sig.

Eksempelvis lavede forskere et eksperiment med folk, der skulle lære at spille nogle svære stykker på klaver. Nogle af forsøgspersonerne terpede og terpede hele natten, mens de øvrige fik en god lang nattesøvns-pause. Hvem klarede sig mon bedst dagen efter?

Svar: Dem der holdt en pause.

Hvorfor?

Fordi musikstykket lige havde fået tid til at bundfælde sig og falde på plads for dem.
Sagt på en anden måde har du brug for pauserne, så tingene og din nye viden kan nå at bundfælde sig. Hjernen bearbejder nemlig stoffet helt af sig selv, når du slapper af og tænker på noget andet.

Så altså: Sov – og lær mere og meget bedre!

6 pause-idéer til dig

Vi er alle forskellige – også når det gælder pauser. Nogle har brug for mange og lange pauser, mens andre kan nøjes med færre og kortere pauser.

Prøv dig frem med rådene herunder, og find ud af, hvordan du kobler bedst af:

1) Glo ud i luften


pauser

Okay, det her lyder måske dødkedeligt. Men prøv at lægge din smartphone fra dig! Lav absolut ingenting. Bare et par minutter. På den måde giver du din hjerne et pusterum.

Så næste gang du venter på bussen eller stå i køen i supermarkedet, så lad vær med at hive telefonen frem. Glo i stedet ud i luften. Måske opdager du noget interessant. Måske får du ligefrem en god idé. Under alle omstændigheder har din hjerne godt af en lille pause, hvor den ikke bliver bombarderet af indtryk fra skærme.

2) Få frisk luft
Din hjerne har brug for ilt for at fungere en hel dag. Hjernen bruger faktisk 20 procent af den ilt, du indånder. Gå derfor en tur med hunden, eller se, om du stadig kan banke lillebror i stangtennis. Det er ikke bare hyggeligt, din hjerne får samtidig en pause og et skud ny energi.

3) Snup en runde mindfulness
Hvad har en indianer, en forretningsmand og verdens bedste basketballspiller til fælles? De bruger mindfulness til at genoplade batterierne! Opnå indre ro og slappe af – før de igen skal fokusere.

Det kan du også lære. Og dét bliver du både klogere, mere koncentreret og gladere af. Værsgo, her får du: 4 enkle mindfulness-øvelser, du kan prøve allerede i dag

Dyrk mindfulness

4) Brug din krop for fuld smadder 
Kender du det, at du løber eller går en tur, spiller fodbold med vennerne … og bagefter er du bare glad?

Når du bruger din krop, får du en pause fra dit hoved. Dine tanker kommer over på noget andet. Samtidig sætter du gang i blodomløbet og får en masse ilt til hjernen. Og dét gør dig både klogere, mere idérig og mere tilfreds.

5) Gør noget helt nyt
Når du laver noget, du ikke har prøvet før, danner din hjerne nye nervebaner. Nye motorveje for informationer og viden – og dét gør dig både mere intelligent, dygtigere og mere tilfreds.

Så vær kreativ! Strik et par sokker, lav en sjov video eller komponér musik. Eller spil et brætspil med vennerne, eller læg en kabale. Du kan selvfølgelig også gå planken helt ud og læse en god, gammeldags papirbog … eller måske sætte en ny udstødning på knallerten.

Det vigtigste er, at det er nyt for dig at gøre det – gerne helt nyt!

perfekte pauser

6) Lær at trække vejret – og slap af på to minutter
Måske orker du ikke sport. Og måske har du heller ikke særlig meget tid lige nu.

Bare rolig, det er heller ikke nødvendigt. Nogle gange er det godt nok bare lige at stemple ud et par minutter og få koblet af – fx med en simpel og effektiv vejrtrækningsteknik. Lær den, og slap meget bedre af på to minutter

3 gode grunde til at huske pauserne

Der er mange gode grunde til at holde pauser. Her får du 3 af de vigtigste:

Din krop har brug for hvile
Tænk på din krop som et batteri. Det virker et stykke tid, og så fiser energien ud. Kører du for hårdt på, risikerer du at slide dit batteri op – og blive dødtræt og stresset. Sørg derfor for at give kroppen ro til at lade op en gang imellem.

Din krop har brug for hvile

Din hjerne skal lade op
Din hjerne er et fantastisk værktøj, men uden pauser smuldrer din koncentrationsevne. Nogle eksperter mener, at vores hjerne kun er bygget til at koncentrere sig 20-30 minutter af gangen. Husk derfor at stemple ud af og til, så hjernen kan tanke op.

Få bedre ideer
Du har sikkert prøvet at vågne op midt om natten med en brandgod idé. Eller måske har du oplevet pludselig at finde løsningen på et problem, mens du gloede ud ad vinduet.

Sådan er det: Gode idéer rammer os tit, når vi mindst venter det – så slap af. Sov godt … og få ideer, der lægger gaderne øde …

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål