Tema: Mental fitness

Sådan løser du problemer trin-for-trin

Vi ramler alle ind i problemer af og til. Men de behøver ikke at blæse dig omkuld. Ligesom du kan træne dine muskler, kan du træne din evne til at løse problemer. Her får du noget hjælp til at håndtere dine problemer og udfordringer, så du kan få det bedre.
Sidst opdateret 9. august 2017

Livet er en rutsjebanetur. Sådan er det bare: Nogle gange går det op, andre gange går det ned.

Måske dumper du til eksamen.
Eller du bliver uvenner med kæresten, mister fritidsjobbet – eller noget fjerde.

Den gode nyhed er, at du næsten altid kan gøre noget ved dine problemer! Ét eller andet. Handle. Ændre noget. Så du føler dig lidt mindre tynget og med tiden kan få det bedre.

løse problemer

Skubber du problemerne væk, har de det med at vokse sig endnu større og mere alvorlige, i det skjulte.

Så første skridt er, at du ser dem lige i øjnene:
Hvad er egentlig problemet?
Hvad er kernen i det?

Her får du vores trin-for-trin-model til din problemløsning:

Sådan løser du problemer trin-for-trin:
 

Trin 1: Beskriv dit problem tydeligt – og del det op i mindre bidder
Nogle gange står det helt klart for dig, hvad dit problem går ud på. Andre gange klumper dine problemer sig måske sammen, så det kan være svært at finde hoved og hale i det hele. Gælder det sidste, så prøv, om du kan bryde problemet ned i mindre bidder. Det gør det lettere at overskue og øger også dine chancer for at få det løst.

Derefter vælger du én af problem-bidderne ud og fokuserer på dén.

Eksempelvis: Dit overordnede problem er, at du har fået en møgkarakter i engelsk og føler dig dårlig. Hvad gør du – hvilke mindre bidder består dit problem af: Har du måske brug for et større ordforråd? Mere træning i at læse og forstå engelsk? Træne din udtale? Være mere frisk og udhvilet, så du bedre kan koncentrere dig og lærer bedre? Blive mere modig, så du tør sige noget i timerne? Eller tips til at være mindre nervøs til prøver?

”Du kan godt spise en elefant – du skal bare gøre det bid for bid”

Trin 2: Brainstorm på løsninger
Sæt 10 minutter af, og skriv alle de idéer ned, som du kan komme i tanke om.

Eksempel: Kig igen på den dårlige engelsk-karakter og din følelse af at være elendig. Lav din brainstorm i forhold til én af problem-bidderne ad gangen. Hvis det nu var et lidt for lille ordforråd: Hvordan styrker du det?

Skriv dine ideer lynhurtigt. Eksempelvis: ‘Læs flere bøger på engelsk, lav din egen lille ordbog, terp ordene, få en hjælpelærer, som du taler engelsk med, hør lydbøger, tal højt med dig selv på engelsk, læg mærke til ordene, når du ser film på nettet … osv.’

Prøv at lukke ned for din indre kritiker, mens du skriver. Du skal ikke tage stilling til, om idéerne er gode eller dårlige. Det handler bare om at få skrevet så mange idéer ned som muligt.

Synes du, det er svært at få ideer?
Dukker der næsten ingenting op? Det er ret almindeligt. Gode idéer rammer os tit, når vi mindst venter det. Føler du dig spejlblank, eller løber du hurtigt tør, så tag en pause. Gå en tur, ryd op eller lav noget tredje. Og tænk så igen på den lille problem-bid. Lav mere brainstorm – eller tag måske fat i en af de andre bidder. Eller lav lidt research: Læs eksempelvis på nettet om, hvordan andre har styrket deres engelske ordforråd.

Trin 3: Overvej fordele og ulemper ved forskellige løsninger
Nu er det tid til at vurdere dine forskellige løsningsforslag. Saml alle dine idéer på en liste. Bagefter gennemgår du dem en af gangen og skriver ned, hvilke fordele og ulemper, du ser ved de enkelte idéer – både lige nu og på længere sigt.

Eksempelvis: ‘Få en dygtig ven til at hjælpe dig’
Eller: ‘Hør lydbøger’ (det er ret let at gå til, fx gennem eReolen)
Eller: ‘Hent en sprog-app som Duolingo’

Trin 4: Vælg den bedste løsning (eller den, der ligner mest)
Springer en af løsningerne dig i øjnene som den åbenlyst bedste? Hvis ja, så er det jo nemt nok.

Tit vil du imidlertid opleve, at billedet er noget mere uklart. I de situationer er der ikke andet at gøre end at veje fordele og ulemper op mod hinanden og så vælge den løsning, der samlet set virker som den bedste. Altså den, du tror vil fungere.
Og det kan virkelig være svært nogle gange. Måske oplever du endda, at jo mere, du tænker, desto mere kommer du i tvivl om, hvad du skal vælge. I de situationer er der tit ikke andre muligheder end at prøve at sove på det, tale med andre om det og så i øvrigt stole på din mavefornemmelse.

Kast dig simpelthen ud i det!
Nogle gange er det vigtigste ikke, hvad du vælger – men at du overhovedet træffer et valg.

Trin 5: Prøv din løsning af
Nu skal du i gang med at prøve din løsning af. Problemer løses typisk ikke med et snuptag, så forsøg at være tålmodig. Og giv dig selv et stort klap på skulderen for, at du forsøger at gøre noget ved problemet.

Trin 6: Hvordan gik det?
Nogle gange rammer du plet i første hug. Andre gange viser det sig, at din plan ikke virker, som du havde håbet. Men mist ikke modet.

Hvis din første løsning ikke virkede, så prøv at ændre kurs. Måske er det bare en lille justering, der skal til.

Det kan også være, at du finder ud af, at problemets kerne gemmer sig et andet sted, end du først troede. Sker det, så gå tilbage til trin 1. Måske er du meget tættere på at finde løsningen, end du lige aner.

Hvis plan A ikke virker, så har alfabetet 28 bogstaver mere
 
Hvis plan A ikke virker, så har alfabetet 28 bogstaver mere!

Prøv deluxe-modellen: Brug guiden med en ven

Du kan også prøve guiden sammen med en af dine venner. Altså hvor I fx skiftes til at byde ind med et problem, som I så hjælper hinanden med. To hoveder tænker som bekendt bedre end ét.

Se på dig selv som en bil, der er kørt fast i en mudderpøl: Jo mere du jokker på speederen, desto mere sidder du fast. Du synker dybere og dybere. Først i det øjeblik din ven kommer til og skubber bilen, kommer bilen fri – du kommer fri!

Sagt på en anden måde vil en anden person ofte kunne komme med perspektiver, løsninger, ideer og forslag, som du slet ikke har tænkt på.
Næ, du ville måske ikke være i stand til at komme på det alene. Overhovedet!

Få mere inspiration til at tale med andre

Ole Kibsgaard har blandt andet været vært i “Kaj og Andrea”. Men han er også en klog mand. Hør ham fortælle om, hvordan problemer bliver lettere at bære, når vi snakker om dem.

I tvivl om, hvem du kan snakke med? Her får du en håndfuld gode idéer:

Har du ikke mod på at tale ansigt-til-ansigt med nogen lige nu? Så husk, at du altid er velkommen til at skrive til Mindhelpers brevkasse – eller tjek vores oversigt over andre gode hjælpetilbud til unge.

 

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål