Tema: Mental fitness

Sådan kan du (lige så stille) give slip på din usikkerhed

Føler du dig alt for usikker? Du er langt fra den eneste, der har det sådan. Læs med og få et enkelt tre-trins program, som du kan bruge til at udfordre din usikkerhed.
Sidst opdateret 18. september 2017

Du kender det sikkert. Måske skal du fremlægge noget for klassen eller ringe til én, du ikke kender så godt. Og pludselig bliver du nervøs og usikker på dig selv. Maven slår kolbøtter, og det er ikke rart at være i din krop.

Eminem
“My insecurities could eat me alive”

Når du har det sådan, kommer du let til at gøre dig en masse negative forestillinger om, hvad andre tænker om dig. Forestillinger, der sandsynligvis slet ikke passer. I virkeligheden har andre alt for travlt med deres egne liv til at bedømme alt, hvad du siger og gør.

Ofte er det ikke de andre, der rakker os ned. Vi gør det selv. Start derfor med at udfordre din indre kritiker, der hele tiden har en mening om, hvad du gør, siger og kan. Hvis det var din ven, der var usikker, hvad ville du så sige? Du ville sikkert opmuntre ham og være der for ham. Øv dig i at være den samme gode ven for dig selv.

Tre-trins program til dig, der vil udfordre din usikkerhed

“Lad mig se at komme væk herfra” – det er helt naturligt at tænke sådan, når du bliver usikker og bange. Men lad være med at give efter for den impuls. Jo mere du flygter fra de situationer, der gør dig usikker, jo mere risikerer du, at de kommer til at fylde.

Vin Diesel
“it’s insecurity that is always chasing you and standing in the way of your dreams”

Prøv i stedet at udfordre din usikkerhed med guiden herunder:

1. Vælg den bedst mulige situation til at udfordre din usikkerhed
Er du eksempelvis bange for at række hånden op i klassen, så find ud af, hvornår det trods alt vil føles mindst farligt at gøre det. Måske er det, når du har en bestemt lærer, eller når din bedste veninde sidder ved siden af.

2. Kast dig ud i det, der gør dig usikker
Ræk hånden op, selvom du sitrer en smule indeni. Bagefter vil du sikkert opleve, at det slet ikke var så slemt, som du frygtede.

Vores fantasi har det med at løbe amok, når vi står foran det, der gør os usikre. Alle mulige forestillinger om, hvad der kan gå galt popper op. Men ofte viser forestillingerne sig at være overdrevet negative. Det er derfor en god idé at give dine forestillinger et virkelighedstjek. Hvad sker der faktisk, når du kaster dig ud i det, der gør dig usikker? 

3. Klap dig selv på skulderen – og udfordr dig selv igen
Tillykke. Du har nu taget det første og sværeste skridt. Nu gælder det om at fortsætte. Det er ligesom med fitness: man bliver ikke stærk af at løfte en vægt én gang. Men jo flere gange, du udfordrer dig selv, jo mere vil usikkerheden slippe sit tag i dig, fordi de negative forestillinger lige så stille mister deres kraft.

Hvornår skal jeg søge hjælp for min usikkerhed?

Husk, at det er helt almindeligt at blive usikker. Ikke mindst som ung. Men oplever du, at usikkerheden tit spænder ben for dig, så er det en god at tale med dine forældre eller en anden om det.

Læs også: Guide til at snakke med forældre om svære ting

For nogle fylder usikkerheden meget. De har en generel usikkerhed boende i sig – som en del af personligheden. For dem kan usikkerhed hænge sammen med lavt selvværd og en følelse af aldrig at være gode nok.

Får du kvalme, koldsved eller ryster, når du skal være sammen med andre mennesker, kan det være tegn på social angst.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål