Tema: Mental fitness

Genvej til mere glæde: Skriv dagens gode oplevelse ned

En klog mand sagde engang: “Dét, du giver din opmærksomhed, vokser!” Måske føles alting gråt i gråt lige lige nu. Sådan behøver ikke at være. Du kan lige så stille ændre dit fokus. Så du vænner dig til (også) at se de gode ting i dit liv. Få en enkel teknik lige her.
Sidst opdateret 9. oktober 2017

Kender du det med, at dagene virker grå og triste?

Det regner. Skolen er kedelig. Lektierne er stressende.

Alt føles gråt i gråt.

Hvordan hiver du dig lige op af sådan en suppedas? En effektiv teknik er at samle på gode øjeblikke. Altså helt bevidst begynde at lede efter det gode i hverdagen. Som en frimærkesamler på jagt efter nye sjældenheder.

Kender du det med, at dagene virker grå og triste?

Idéen bag er enkel. Jo mere du fokuserer på de gode øjeblikke, jo mere kommer de til at fylde for dig. Det triste forsvinder altså ikke. Ingen hokus-pokus her. Tristhed er en del af livet – ligesom farven grå også er en del af paletten. Men den behøver jo ikke at fylde hele maleriet.

Med andre ord: Målet er ikke, at du ender som sådan en evigt morgenfrisk wuhuu-livet-er-super-duper-type. Skulle det ske, er det selvfølgelig fint nok. Men det er altså ikke det, vi går efter. Målet er derimod, at du lærer både at se det gode og det triste. Og gerne sådan, at det gode fylder lidt mere. Og det triste virker overskueligt.

Nysgerrig? Læs med. Alt hvad du skal bruge for at skrue op for glæden er nemlig:

pen og papir

1 blyant
1 stykke papir
Og en sjat tålmodighed.

(Ikke så meget til pen og papir? No problem. Så bruger du bare din telefon eller computer i stedet)

Skriv den bedste ting ned – hver dag!

Og hvordan gør du så? Sådan helt konkret. Jo, nu skal du høre. Det er super enkelt.

Aftal med dig selv, at du de næste 3 uger bruger 5-10 minutter hver aften på at svare på spørgsmålet: Hvad var det bedste, der skete for mig i dag?

Løb dagen igennem og find de øjeblikke, der gjorde dig glad. Det kan fx være, da du lavede en genial aflevering til fodbold. Eller du fik øje på en klokkeblomst i vejkanten. Eller du talte i mobilen med din gode ven. Eller måske smilede ekspedienten til dig i Netto? Den slags.

Pluk nu den bedste ting – og skriv den ned. Når du skriver, begynder din hjerne at spille den indre gode film igen og igen – øjeblikket til fodbold, smilet fra ekspedienten eller snakken med din ven. Og stille og roligt virker det: De gode ting i hverdagen begynder at fylde mere. Og du bliver gladere og føler dig mere taknemmelig.

Når du skriver, begynder din hjerne at spille den indre gode film igen og igen
(Ukendt, men ret klog M/K)
Det er de små ting i livet, der gør livet stort

Husk tålmodigheden

Vojens blev ikke bygget på én dag. Og selvom øvelsen her er effektiv, så er den ingen mirakelkur. Det tager tid at ændre dit fokus. Men lige så stille kan du puffe dig selv i en mere positiv retning. Og efter et par uger plejer folk at begynde at mærke resultaterne.

Så kort sagt: Hæng i. Lav en aftale med dig selv om, at nu prøver du den her øvelse i 21 dage. Ama’r og halshug. Også selvom det måske føles fjollet i starten. Eller selvom du måske har svært ved at komme på nogle gode ting.

Et lille tip til, hvordan du gør det nemt for dig: Prøv om du kan koble dine nye vane op på en eksisterende vane. Det lyder måske lidt kringlet. Men i virkeligheden er det simpelt. Væn dig eksempelvis til, at du altid laver øvelsen lige efter, at du har børstet tænder. Så bliver den meget nemmere at huske.

Husk tålmodigheden

Bonus-tips til mere glæde

Herunder får du et par bonus-tips til, hvordan du skruer op for glæden i dit liv:

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål