Tema: Mad, søvn og motion

Trist, træt eller træg? Prøv det der motion

Mangler du overskud i hverdagen? Er du altid træt og uoplagt – eller har du bare svært ved at koncentrere dig? Måske skal du prøve at dyrke en omgang motion. Få tips til, hvordan du kommer i gang.
Sidst opdateret 11. september 2017

Det er sjovt med energi. Jo mere du brænder af, desto mere får du af det. Måske kender du det, at du synker dybere og dybere ned i sofaen. Bliver mere og mere slatten. Til sidst orker du knap at række ud efter fjernbetjeningen og skifte kanaler. Energien er væk. Overskuddet forduftet. Og humøret er dalende.

Måske kender du det, at du synker dybere og dybere ned i sofaen

Det kan være megasvært at bryde vanen. Men når først du kommer afsted – og fx går en tur, løber eller spiller fodbold – vender du næsten altid tilbage med mere energi og humør. Du bliver simpelthen gladere.

Sådan kommer du i gang – 4 gode tips

”Skal jeg så gå i fitness 3 gange om ugen?” tænker du måske rædselsslagen. Nej, det behøver du overhovedet ikke. Gå endelig ikke grassat med halsbrækkende marathonløb, jernmænd eller traktortræk. Find hellere en motionsform – eller bare en måde at bevæge dig på – som du synes er sjov eller i hvert fald o.k.

Noget som gør dig glad!

Her får du fire tips til, hvordan du kommer i gang.

1. Find en motionsform, som du synes er sjov
Der er pligter nok i livet i forvejen. Motion skal ikke være én af dem. Det at bevæge dig må ikke blive til en sur pligt, eller noget du hader. Så holder du lynhurtigt op igen.

Vælg derfor noget sjovt, noget du nyder. Nogle trives bedst med actionmættet mountainbike, andre er mere til pilates eller paintball. Og andre igen vil hellere gå en tur.

Find en motionsform som du synes er sjov

Brug lidt tid på at tænke igennem og mærke efter, hvad der kunne være noget for dig.

2. Start stille ud
Har du svært ved overhovedet at komme i gang? Så er det ekstra vigtigt, at du ikke starter alt for ambitiøst. Sæt overkommelige mål. Noget, der føles okay. Kom i gang lige så stille – så kan du altid skrue op, hvis du pludselig får blod på tanden.

Ukendt
It’s alright to walk if you want to run

 3. Find nogle at følges med
Meget er lettere her i verden, hvis man er to eller flere. Det gælder også, når du gerne vil ændre vaner og begynde at røre dig mere. Ikke mindst når det regner, er det fælt fristende at springe over.

Så find en ven eller bekendt, som du kan lokke med. Det er også hyggeligere. Og hvem ved … måske kommer I ligefrem til at grine.

Find nogle at følges med

4. Accepter tilbagefald
Der vil være uger, hvor du enten ikke har tid eller orker at komme afsted. Sådan er det for os alle. Og det betyder jo ikke, at du aldrig mere kan finde tilbage i rytmen med at dyrke motion. Det er aldrig enten eller. Klap i stedet dig selv på skulderen over de gange, hvor du rent faktisk mødte op. Tænk: ”Nå ja, jeg sprang over. Pyt. Så kommer jeg bare på tirsdag …”

Hvorfor er det så godt det der motion?

Vækker du en ægte motionsfan midt om natten, kan han straks opremse 1001 grunde til, at motion er fantastisk. Vi nøjes med 3 grunde.

1. Motion giver din hjerne en pause
Du får et afbræk, når du bevæger dig fysisk. Motionen giver dig en pause fx fra svære følelser, problemer eller bare eksamenslæsningen. Måske bokser du med et problem. Måske føler du dig helt nede i kulkælderen, fordi kæresten er skredet. Her kan det være vigtigt at tvinge tankerne over på noget andet, i hvert fald ind imellem.

Så bryd situationen.
Afled dig selv.
Kom afsted og få pulsen op!

Motion giver din hjerne en pause

Så kan du nemlig ikke samtidig tænke på hverdagens problemer. Og når du vender tilbage, ser du tit tingene i et helt nyt lys.

2. Motion giver dig kroppen tilbage – og gør dig gladere
Vi lever enormt meget oppe i vores hoveder. Måske sidder du foran skærmen hele dagen.

Husk din krop! Faktisk er det sindssyg vigtigt for hele din trivsel, at du holder fast i at have kontakt til din krop. Den er en stor kilde til glæde. Når du har det godt i kroppen, bliver du grundlæggende gladere.

Dét gør du blandt andet, fordi hjernen pumper en hel masse lykkestoffer ud i din krop, når du dyrker motion. Lykkestofferne gør dig glad og får dig til at føle dig godt tilpas. Ja, måske føler du dig ligefrem lykkelig.

Endelig kan dine gå- eller løbeture være en vigtig ventil for dig til at lukke dampen ud. Så du ikke koger for meget op over dine problemer – bliver fyldt for meget af vrede, sorg eller frustration. Kort sagt bliver du bedre til at håndtere alle dine følelser, når du bevæger dig!

3. Motion giver dig nye idéer
Du kender sikkert det, at du har siddet i timevis og bokset med et problem. Måske på grund af din kæreste. Eller dine forældre eller en skoleopgave. Og så vupti – lige pludselig ud af det blå – får du en rigtig god idé. Appelsinen faldt lige ned i din turban, tingene faldt på plads.

Motion giver dig nye idéer

Dén slags sker rigtig tit, når du dyrker motion, eller eventuelt lige bagefter. Dit hoved bliver ligesom clearet. Det hænger sammen med, at du lader hjernen bearbejde stoffet af sig selv i stedet for at presse den til at finde på den perfekte løsning. Derfor kommer ideen eller afklaringen, og nogle gange nærmest som et lynnedslag.

Endnu ikke overbevist?

OK, så får du lige et par ekstra linjer om motionens lyksaligheder. Udover mere klarhed, kontrol, glæde, lykke og flere ideer giver motionen dig nemlig også en masse andre fordele. Motion:

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål