Tema: Afhængighed og misbrug

7 tegn på, at du er blevet afhængig af at træne

Motion er sundt og godt. Men 5-6 procent af motionisterne i fitness og løb har tegn på, at træningen kammer over og begynder at styre deres liv. De bliver træningsafhængige. Er du en af dem? Find ud af det her og få råd til, hvad du kan gøre ved træningsafhængighed.
Sidst opdateret 11. september 2017

Sveddryppende træning er sundt og sjovt – for de fleste. Men for nogle kammer det over, så det kommer til at overskygge alt andet: Familien, vennerne, kæresten, lektier og arbejde. Det bliver til et misbrug. Noget der ikke længere skaber glæde, og noget man ikke kan styre.

Nogle siger med et smil, at de er ‘afhængige’ af at træne, men mener i virkeligheden bare, at de rigtig godt kan lide at træne.

Ægte træningsafhængighed er ikke spor sjovt

Ægte træningsafhængighed er ikke spor sjovt. Tværtimod. Du risikerer ikke bare at ødelægge din krop. Mange mister også gode venner eller har svært ved at passe skolen, fordi træningen fylder alt i deres liv.

Heldigvis er det muligt at komme ud af afhængigheden igen.

7 tegn på træningsafhængighed

Alle kan blive afhængige af at træne, men det rammer oftest unge mænd. Her får du 7 tegn på, at din træning er blevet for meget:

  1. Du prioriterer træning højere end familie, venner og kæreste.
  2. Du skændes med familie, venner og kæreste om din træning.
  3. Du træner (næsten) dagligt. Sommetider flere gange om dagen.
  4. Du vil gerne skære ned på træningen, men du kan ikke.
  5. Du træner mere og mere, men du bliver aldrig tilfreds.
  6. Din krop gør ondt og skriger på pause, men du træner alligevel.
  7. Du bliver rastløs, irritabel eller trist, hvis du ikke kan komme til at træne.

Hvorfor kan jeg ikke lade være med at træne?

Det er meget forskelligt, hvorfor man bliver afhængig af at træne.

Nogle bliver afhængige af det kick, man får, når man presser kroppen til det yderste. Hjertet hamrer og hjernen pumper endorfiner rundt i kroppen, som giver et kortvarigt sus af lykke.

Hvorfor kan jeg ikke lade være med at træne?

Andre elsker fællesskabet i træningscentret, hvor de får ros og anerkendelse. Det er fedt at være god til noget og blive anerkendt for det. Men for nogle betyder det, at de kommer til at træne mere og mere. De snupper altid lige en ekstra runde på spinningcyklen eller smider lidt ekstra kilo på vægtene. Det skrider, og pludselig kan de ikke længere styre det. Det, der startede som noget godt, har forvandlet sig til et fængsel.

Det kan der ske, hvis du træner for meget
 

Skader på krop og sjæl
Presser du kroppen for hårdt i for lang tid, risikerer du at blive syg og stresset. Det lumske er, at kroppen kan vænne sig til at være i konstant alarmberedskab.

Mange opdager derfor først sent, at de i alt for lang tid har kørt i for højt et gear. Men pludselig en dag siger kroppen stop, og de falder sammen af udmattelse. Udbrændte i både krop og sjæl.

Mistede forhold til dem du holder af
I takt med, at træningen fylder mere og mere, begynder mange at aflyse aftaler med venner og kæreste. Du melder måske fra i sidste øjeblik til festen eller biografturen, fordi træningen trækker mere. Står det på i lang tid, risikerer du at miste gode mennesker i dit liv.

Problemer med at passe skole eller arbejde
Det er svært at passe skole eller arbejde, hvis al din opmærksomhed retter sig mod træningscentret.

Nogle oplever, at der lægger sig et gråt filter over hele verden, der kun forsvinder, når de står i træningscentret. Alt andet bliver ligegyldigt for dem.

Andre oplever, at de har svært ved at koncentrere sig og, at de bliver rastløse og irritable, når de ikke træner.

Få hjælp til at komme ud af træningsafhængighed

Få hjælp til at komme ud af træningsafhængighed

Første skridt ud af misbruget er at erkende, at du har et problem. Måske kan du komme ud af afhængigheden selv eller med hjælp fra familie og venner. Nogle har også brug for mere hjælp fra fx en psykolog.

Husk, at du langt fra er den eneste, der er blevet afhængig af træning. Og husk, at der findes en vej ud.

Start med at tale med dine forældre om problemet. Læs også artiklen Guide til at snakke med dine forældre om svære ting

Er du ikke klar til at fortælle din venner og familie om dit problem? Så tjek vores artikel om hjælpetilbud til unge ud. Her kan du læse om, hvor du anonymt kan få hjælp til din træningsafhængighed.

Du kan også altid skrive til Mindhelpers brevkasse og få et godt råd.

Sådan kan en psykolog hjælpe dig

Mange får hjælp af en psykolog til at komme ud af træningsafhængighed. En psykolog kan eksempelvis hjælpe dig med at:

Læs også guiden Sådan kommer du til at tale med en psykolog

Er det så helt slut med at træne?

Nej. Det tager tid at komme ud af træningsafhængighed. Men for de fleste lykkes det igen at få et sundt forhold til træning igen. Målet er altså ikke at kvitte træningen helt, men at finde den rette balance i dit liv, så du igen bliver glad og har tid til andet end træning.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål