Tema: Mad, søvn og motion

Ingen energi? Værsgo, 7 tips der giver mere overskud i hverdagen

Er du træt af… at være træt? Orker du ikke rigtigt skolen, dine fritidsinteresser eller at tale med dine venner? Og er du træt af ikke at have mere overskud? Her får du 7 tips til mere energi i hverdagen.
Sidst opdateret 11. september 2017

underskud på energi-kontoen.

Gaaab! 

Klokken er 7, og du ruller tungt ud af sengen.
Du slæber dig hen til skolen … og videre igennem dagen som zombie.
Hjemme crasher du i sofaen – og om aftenen halvsover du foran iPad’en eller tv’et.

Det er nederen ikke at have energien til de ting, du gerne vil. Måske føler du dig irritabel, sur eller ked af det – det er helt normalt at have det sådan, hvis du har underskud på energi-kontoen.

Stay calm! Du kan gøre en hel masse for at få mere overskud i hverdagen.
Og nogle gange er der en åbenlys årsag til, at du mangler energi. Andre gange roder tingene totalt sammen, så du måske skal skrue på flere håndtag for at komme i omdrejninger igen.

Tjek listen herunder og snup de råd, du tror vil hjælpe dig.

Sådan får du mere energien i hverdagen
 

1. Få søvn nok
Ja, ja, vi ved godt, at du har hørt det her en milliard gange før, både fra din far, mor og fra din gamle mormor.

Men altså: Som ung skal du have mellem 8 og 10 timers sammenhængende søvn hver nat. Gaber du dagen lang, er det derfor oplagt at starte med at finde ud af, om du egentlig får søvn nok.

Hold også øje med, hvornår du sover. Dagens næste dårlige nyhed er nemlig, at dine bedste sovetimer er fra aften til morgen … og ikke fra nat til formiddag!

Så ligger du i flere timer hver aften og nat og tjekker sociale medier, kan dét være et rigtig, rigtig godt sted at starte. Prøv at lægge mobilen væk, når du skal sove (og gerne så du ikke kan nå den fra sengen og falder ned på gulvet, hvis du alligevel prøver)!

Smartphones stjæler din søvn
Undersøgelser viser, at unge i dag i gennemsnit får en time mindre søvn end unge i 80’erne. Forklaringen er bl.a., at smartphones i sengen stjæler søvnen.

Smartphones stjæler din søvn

Læs også: Svært ved at falde i søvn? Få 9 gode råd til, hvad du kan gøre.

2. Spis sundt og pas på sukkertrangen kl. 15.32
Du kender sikkert rådene til hudløshed: Spis morgenmad, og skift sukkeret og pizzaerne ud med frugt og grønt. Spis nogle gode mellemmåltider, og drik masser af vand. Osv.

Men vidste du også, at du skal holde ekstra øje med sukkertrangen kl. 15.32? Kloge folk har undersøgt, hvornår på dagen vores energiniveau typisk crasher, og vi får lyst til at tune kroppen med en halv liter energidrik krydret med en marsbar.

Tidspunktet er præcis 15.32!
Så sørg for at have et æble, en banan eller et stykke knækbrød inden for rækkevidde, når klokken nærmer sig det kritiske tidspunkt.

3. Skær ned på alkohol, rygning og byturene
Alkohol og rygning dræner dig for energi. Alkohol er faktisk en slags gift, der både dehydrerer din krop og frarøver dig din søvn. På samme måde suger tobak også kræfterne ud af dig.

Så er du hele tiden træt, så overvej lige, om du med fordel kan skære lidt ned alkoholen, cigaretterne … og måske også på festerne og byturene.

Why? (tænker du med en frysende fornemmelse i kroppen).

Tjo. Din krop er nu engang et vanedyr, og den fungerer klart bedst, hvis du kommer i seng nogenlunde samtidig hver dag.
Så fester du uge efter uge både torsdag, fredag og lørdag, er der altså intet underligt i, at du ingen energi har resten af ugen.
Hold balancen.

Tjek også vores artikel om, hvordan du giver dine dårlige vaner et los bagi.

4. Tag cyklen – boost dit energiniveau med motion
Det er skægt med energi: Jo mere du brænder af, jo mere får du. Det kan godt være svært at tro på efter den første løbetur, hvor du er helt smadret. Men holder du fast, vil dit energiniveau stensikkert stige med tiden.

Og her er det ligegyldigt, hvilken form for motion du vælger: Du kan løbe, svømme, cykle, spille fodtennis, dyrke skak-boksning eller gå på stylter, mens du hyggesnakker i mobil med din veninde.

Desuden kan du øve dig i at snige mere motion ind i hverdagen. Snup fx cyklen over til din ven i stedet for at tage bussen. Eller gå en ekstra tur rundt om søen med hunden. Alt tæller.

Motion booster dit energiniveau

Som bonusgevinst får du samtidig en masse frisk luft, der ilter hjernen. Dét giver dig endnu mere energi.

Læs også artiklen: Trist, træt eller træg? Prøv det der motion.

5. Husk at holde pauser
Tænk, hvis du var et genopladeligt batteri! Så ville du vide, at din kolde, blanke batterikrop har en vis portion energi … og pludselig, vupti, må opladeren lige en tur i stikkontakten. Så du kan blive ladt op igen.

Du er et batteri!
Din krop og din hjerne fungerer præcis ligesom et genopladeligt batteri! Kroppen virker et stykke tid … og så er al energien bare feset ud.

Sagt på en anden måde skal du huske at holde pauser. Give dig selv fri og lov til at lade op ind imellem.

Læs meget mere om pauser i artiklen: Derfor er pauser nødvendige for dig – og 6 ideer til perfekte pauser.

Eller læs om, hvordan du får meget mere energi ved at øve bestemte vejrtrækningsøvelser og lige tjekke ind hos dig selv.

6. Hold balancen – læg honningdepoter ud
Verdens mest berømte teddybjørn Peter Plys er god til at passe på sig selv. Fx har han en rigtig god vane med at lægge honningdepoter ud – så han altid har noget at leve af og få mere energi af.

Nogenlunde det samme kan du gøre for at skabe mere overskud i dit liv. Læg simpelthen flere gode ting ind i din hverdag! Og skeln klart imellem, om aktiviteterne kræver din energi (som fx arbejde, skolen, eksaminer, svære problemer osv.) – eller de fylder dig op, så du får overskud.

Træf en klar beslutning. Og skriv det også gerne ned, enten som stikord eller frit. Fx:

ingen energi

“Hey, der skal også være plads til de sjove ting … altså ting, der giver mig energi. Så på lørdag går jeg til fest, og det bliver sjovt. Men fra på mandag og de næste to uger skruer jeg helt ned for festerne. Dér går jeg 100 % i eksamensmode. Pløjer derudaf som en arbejdsmaskine. Og fra den 27. juni skal der så være gang i den igen – yes, jeg skal ud og kitesurfe med Nicklas!”

Kort sagt: Vær bevidst, og vælg bevidst de ting, der henholdsvis dræner dig og giver dig en masse ny energi.
Hold energibalancen!

7. Bryd din tavshed – hent energi fra andre!
Din træthed kan selvfølgelig også skyldes problemer, du tumler med. Bekymringer, frustrationer og andre tunge følelser kan virkelig dræne dig for energi, særligt hvis du går helt alene med dem. Tunge følelser og tanker hober sig nemlig ret let op indeni. Ja, de kan nærmest ende som en slags dæmning inde i dit hoved, der forhindrer energien i at flyde.

Har du fysiske eller psykiske udfordringer eller bekymringer, så forsøg at bryde med din tavshed! Puf til dæmningen!

Fortæl andre om, hvordan du har det!

Fortæl andre, hvordan du har det

Gør du dét, vil du sandsynligvis opleve, at tingene løsner lidt eller endda meget op indeni. Fortæller du og deler dine tanker og følelser med andre, begynder du nemlig lige så stille at bryde dæmningen ned, så din energi igen kan begynde at pible frem.
Og efterhånden føler du dig løftet, får flere kræfter – og måske kommer der også nogle konkrete ideer ud af snakken.

Læs også:

Fylder manglende energi meget for dig?

Husk, at det er helt almindeligt at være flad i perioder – ikke mindst som ung, hvor din krop hele tiden forandrer sig, og du skal tage stilling til en masse ting.

Men føler du dig træt hele tiden, og har det har stået på længe, kan det være en god idé at tale med dine læge om problemet.
Og vi ved godt, at det måske virker overskueligt at gå til lægen. Sådan har mange det. Derfor har vi lavet en guide til dig med: Alt du skal vide om at gå til læge.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål