Tema: Kærlighed og sex

Kærestesorg: Sådan kommer du dig over din ekskæreste

Få ting gør lige så ondt, som når din kæreste slår op. Måske fornemmede du det komme, eller måske ramte slaget dig ud af det blå. Få 10 gode råd til, hvordan du heler dine sår, så du kan komme videre og få det godt igen.
Sidst opdateret 14. september 2017

Dagen er kulsort.
Du kan nærmest ikke rejse dig fra sengen. Alt virker ligegyldigt.
Og tankerne kredser kun om ét spørgsmål: “Hvordan får jeg ham eller hende tilbage?”

Sådan føles det måske, hvis din kæreste har slået op for nylig.

Men husk:
Det her bliver ikke ved!
Du bliver ikke ved med at have det så skidt – en skønne dage letter skyerne og glæden vender (lige så stille) tilbage.

kærestesorger

Indtil da findes der heldigvis meget, du kan gøre selv. Herunder får du 10 råd til, hvordan du kommer bedst muligt gennem de næste dage, uger og måneder.
 
Og til allersidst guider vi dig gennem 4 typiske faser i et break up. De er også gode at kende, når dagens overskrift er ‘kærestesorger’.
 

Sådan kommer du dig over kærestesorger – 10 tips

1. Giv dig selv lov til at være ked af det
Nogle dage går det skidt. Accepter det, også selvom du måske ikke har lyst – både din nye status som single, og at det tager tid at komme videre. Det er helt okay at være ked af det, og som tiden går får du det heldigvis bedre. På et tidspunkt vil du sikkert kunne støde ind i din eks uden at blive trist.
 
2. Tal med andre om, hvordan du har det
Det hjælper at dele din smerte med andre. Faktisk lyder en talemåde, at ‘delt sorg er halv sorg’.

Så hvis du får sagt højt, at du er ked af det, kan det faktisk være en hjælp i sig selv. Tal fx med dine forældre, en god ven eller din bedstemor. De kan lytte til dig og måske endda fortælle, hvordan de selv er kommet igennem kærestesorger. Husk: Stort set alle kender til kærestesorger!

kæreste har slået op

Læs også: 6 gode grunde til at dele dine problemer med andre 

3. Øv dig i at stoppe negative tanker om dig selv
At dit forhold er slut, betyder ikke, at der er noget galt med dig. Hver dag går kærestepar over hele verden fra hinanden. De vokser fra hinanden, de er for forskellige – og det er langt fra altid nogens skyld.

Har vi kærestesorger, bliver vi let vores egen værste fjende og tænker: ‘Hvis bare jeg havde været mere …’ Eller: ‘Hvis bare jeg havde gjort sådan … så var vi måske stadig sammen!’
 
Stop dine tanker! Og stop den smerte, dine tanker nødvendigvis fører med sig!
Øv dig i stedet i at være en god ven for dig selv. Her får du gode råd til at udfordre negative tanker om dig selv.
 
4. Skriv dine tanker ned
Måske er du vred eller rasende på din ekskæreste. Måske er du forvirret. Eller måske har du svært ved overhovedet at mærke, hvad der sker inde i dig selv lige nu. Dine tanker og følelser kan være rigtig vanskelige at få styr på.
 
Prøv at skrive nogle af dine tanker ned. Sådan for dig selv, hvor ingen andre læser med. Skriv frit derudaf. Luk din vrede ud, hvis du har brug for det. Eller din smerte, din længsel, dine fantasier eller dine frustrationer. Og gem alt, hvad du har skrevet.
 

kærestesorg

Stille og roligt vil skriveprocessen hjælpe dig med at få styr på dine tanker og følelser – både fordi du kommer af med en hel masse, mens du skriver. Og fordi du senere kan genlæse dine tekster og se, at du har bevæget dig videre.

Læs mere om at skrive for at få afløb, blive klogere og udvikle dig i guiden Derfor er det godt at skrive dagbog

5. Forkæl dig selv
Når livet gør ondt, gælder det om at være ekstra god ved dig selv. Så se en god film, gå en lang tur eller gør noget tredje, som gør dig glad. Det får ikke kærestesorgen til at forsvinde, men måske glemmer du den for en tid.

Tænk på, hvad du ville gøre for at muntre en god ven op i hårde tider – og prøv at give dig selv den samme omsorg!

Tjek også: Selvomsorg: Sådan bliver du din egen bedste ven

6. Fjern din ekskæreste fra sociale medier
Har du haft tandpine? Smerten hviner gennem dig, hver gang du rører ved den ømme tand. Ikke desto mindre gør du det igen og igen.

På samme måde piner mange sig selv med ekskæresten. Det gør ondt, når de ser eksen smile på Instagram – men de kan alligevel ikke lade være med at tjekke hans eller hendes profil.

Stop det. Hold op med at tjekke. Fjern eventuelt helt din ekskæreste fra dine sociale medier i en periode. Det gør det lettere for dig at komme videre.

ekskæreste sociale medier

7. Brug tid sammen dine venner
Måske har du mest lyst til at ligge hjemme under dynen. Bare være ked af det. Men pas på med at begrave dig fuldkommen i dine egne negative tanker og følelser.
 
Distrahér i stedet dig selv. Lav aftaler med dine venner. At hygge, fjolle eller bare være sammen med dem fjerner tankerne fra din eks. Desuden minder det dig om, at du faktisk godt kan have det o.k. eller endda sjovt, selvom du dybest set er ked af det.
 
8. Drop minderne i en måned
Det er selvfølgelig helt naturligt, hvis du savner din ekskærste. Og hvis du måske har lyst til at læse de gamle, søde beskeder eller høre ‘jeres sang’ på repeat. Lige nu har du imidlertid mest af alt brug for at få din ekskæreste på afstand. Det gør det lettere at komme over ham eller hende. Slippe vedkommende.
 
Så gem minderne af vejen, og lov dig selv, at du ikke kigger tilbage den næste måned. Når dén er gået, kan du evt. overveje, om du er klar til at smugkigge lidt på minderne. Eller om du har brug for mere tid uden minderne.
 
9. Dyrk motion og få luftet dine tanker
kæreste slår op

Når du bruger din krop fysisk, kommer du af med noget af din vrede og dine triste følelser. Derudover producerer din krop dopamin og endorfiner, der dæmper smerte og giver dig mere energi. Og du behøver altså ikke løbe en halvmarathon for at mærke resultater. Bare en lille tur rundt om søen gør en forskel. En gåtur, rengøring eller endda havearbejde er også super medicin mod kærestesorger.

Din krop arbejder, og sandsynligvis kommer du også til at tænke på noget andet imens – i hvert fald noget af tiden.  

10. Spørg dig selv: ‘Kan jeg lære noget af bruddet?’
Når den værste smerte har lagt sig, er det en god idé lige at stoppe op. Tænk over, hvad du har lært af forholdet. Hvad var godt? Og hvad synes du skal være anderledes i dit næste forhold?
 
Tit udgør dine hårde oplevelser og erfaringer en god mulighed for dig – for at lære nyt om dig selv og dine omgivelser. Især hvis du tænker tingene igennem og prøver at skabe positive forandringer ud fra dem.

De 4 faser i et break up

Kærestesorg opleves selvfølgelig forskelligt fra person til person. For nogle tager det dage eller uger, før tingene bliver bedre igen. For andre går der flere måneder.
Ikke desto mindre er der 4 helt almindelige faser, som du skal igennem – og som du deler med alle andre, der har mistet sin kæreste:

Chok
Først får du et chok. Du tænker: ‘Hvor kom det fra?’ Du forstår det ikke. Er forvirret. Du kan næsten ikke tro, at det er virkeligt. Nogle af symptomerne på dit chok kan være:

Krise
Virkeligheden begynder at gå op for dig. Dine følelser svinger stadig. Du ryger som et pendul mellem vrede, sorg, ensomhed, savn, kærlighed osv. Nogle dage kan det føles, som om at du er ved at blive dig selv igen. Andre dage er du stadig helt nede i kulkælderen.

Når du er nede, tænker du måske på, om du mon nogensinde bliver glad igen.
Og dine minder og dit håb fylder tit også en del. Fx håbet om, at I finder sammen igen: ‘Hvis nu jeg laver om på mig selv, så vender han måske tilbage …’

break up

Bearbejdning
Du har sluppet håbet om, at din ekskæreste tager dig tilbage. Og du er måske endda begyndt at synes, det er helt o.k. Måske håber du det stadig lidt, en gang imellem. Men du kan sagtens feje tankerne væk.

De voldsomme udbrud er også forsvundet. Og så er det nu, du begynder at tænke tilbage på jeres forhold på en ny og mere konstruktiv måde. Hvad var det egentlig, der gik galt? Hvad kan du måske tage med af erfaringer fra jeres forhold?
Du drømmer måske om en ny livsstil, tøj og helt nye interesser. Du er i en fase, hvor du genopbygger dig selv. Du har lyst til, at det i fremtiden skal være meget bedre end før.
 
Accept og nyorientering
Nu begynder du at være på fode igen. Får lyst til at se andre mennesker. Det er blevet okay, at I ikke længere er kærester. Og selvom humøret nogle dage stadig rammer gulvet med et ordentligt ka-plonk, så bliver der længere og længere imellem.

Den sidste fase kan godt være lang, før du for alvor slipper kærestesorgen. Men prøv at lægge mærke til din egen udvikling – fx ved jævnligt at skrive dagbog.

Kinesisk ordsprog
Du kan ikke hindre sorgens fugle i at flyve over dit hoved, men du kan forhindre dem i at bygge rede i dit hår.

Har du brug for mere hjælp?

Nogle gange er det lettest at tale med nogle, der ikke kender dig. Du kan fx chatte med en frivillig hos Børnetelefonen eller Cyberhus.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål