Tema: Dating

Nervøs inden en date? Få 8 gode råd til, hvad du kan gøre

At blive nervøs inden en date er det naturligste i verden. Du har noget på spil: håb, forventninger, drømme og er måske også bange for at blive afvist. Før nerverne helt tager pippet fra dig, er der heldigvis masser, du kan gøre. Her er 8 gode råd, så du kan få en god oplevelse med din date.
Sidst opdateret 23. oktober 2017

Du står uden for cafeen.
Du ryster, har ondt i maven.
Du venter på din date, og dit hoved er fuld af tanker:
Vil det mon gå godt? Kan I finde på noget at tale om?’

Kender du den situation?
Fra virkeligheden … eller bare inde i dit hoved?

Du er nervøs, fordi din date er vigtig

Det er helt naturligt at være nervøs inden en date. Din nervøsitet er et tegn på, at du har noget på spil. At du ikke bare kører på automatpilot.

Faktisk var der meget mere grund til at være bekymret, hvis du slet ikke var nervøs. Hvis du var en datingmaskine, der bare tænkte ‘Jep, så snupper jeg lige endnu en date!’

At du er nervøs, betyder at du er live – og at situationen og den, du skal møde lige om lidt, er vigtig for dig!

Ikke desto mindre drømmer du måske om at skrue en anelse for blusset. Om at kunne slappe mere af og være mere til stede sammen med dit date.

Værsgo. Her er en pose dating-råd til dig, der gerne vil have lidt mere ro på situationen.

8 gode råd når du skal på date

  1. Glem idéen om at være perfekt
    Vil du gerne se godt ud til den store aften? Det er helt forståeligt. Glem til gengæld enhver tanke om, at nu skal du være helt igennem superperfekt. Det holder alligevel ikke. Hverken på daten eller i længden.
     
    Det perfekte er en forestilling. Endda en dødkedelig forestilling. Vi er alle fulde af fejl og svipsere. Gode og mindre gode ting. Langt mere interessant er det – både for din date og dig selv – at være et menneske, der står ved sig selv. Tænk på, hvordan du selv oplever andre: Er det ikke tit det specielle eller lidt skæve ved folk, som du ender med at falde for eller bliver interesseret i: en skønhedsplet, en slange snoet om øret eller hans eller hendes helt bestemte måde at gå eller holde et krus på?
     
    Tænker du ‘NEJ!’ – og at både du og andre SKAL være perfekte? Så kig evt. lige på de her 6 råd til dig, der er alt for perfektionistisk
  2. Øv dig i at small-talke
    at date
    Husk, at det hele ikke afhænger af denne ene date. Du og din date er i gang med at lære hinanden bedre at kende. For at gøre det, er I nødt til at tale sammen. Her er det en god idé, at du forsøger at holde balancen: Prøv hverken at buse ud med hele din livshistorie – eller at være totalt cool og tilbageholdende af ren og skær skræk.
     
    Træk vejret dybt, og husk både at spørge ind, lytte og give lidt af dig selv. Et godt værktøj er smalltalk. Få 6 gode tricks til smalltalk
     
    Derudover virker det også tit fint at forberede nogle samtaleemner hjemmefra: Tjek fx, hvad din date interesserer sig for, hvis du kan. Find din personlige vinkel på emnet. Så har du et par gode emner i baghånden, der kan løsne samtalen lidt op. Og så du kan tale med om din dates interesser, uden at det virker kunstigt.
  3. Gem den store romantik til senere
    Lad os sige det ligeud: Udskyd roserne! Udskyd at invitere på en fancy middag eller til en dyr koncert. Husk, at I stadig bare er i gang med at lære hinanden bedre at kende og finde ud af, om det her måske er noget.
     
    Gå en tur sammen i stedet. Eller I kan mødes i en park og spise en is. Det gør det hele lidt mindre opstyltet og mere afslappet.
     
    Som en bonus får I endda serveret en masse samtaleemner, mens I slentrer rundt – fordi I jo hele tiden ser og oplever de ting, der sker omkring jer.
    dating
  4. Træk vejret dybt og find ro
    Rystende hænder. Svedige håndflader. Din vejrtrækning, der bliver mere og mere febrilsk…Måske bliver du ret nervøs, når du skal på din første date.
     
    Her får du et enkelt trick. Start med at trække vejret dybt. Et roligt åndedræt giver dig overskud og gør det også en hel del lettere at være dig selv i situationen. Prøv fx de her simple vejrtrækningsøvelser. De har hjulpet alt fra soldater til elitesportsfolk og berømte musikere og skuespiller med sceneskræk.
  5. Kom i god tid
    Én ting er at være nervøs. Noget andet er at være sent på den. Når du stormer ud af døren og først når cafeen i sidste øjeblik, bliver det sværere at styre både din vejrtrækning og din nervøsitet.
     
    Dårlig start!
     
    Så kom i god tid. Vær med til at skabe ro i situationen, så både du og din date kan slappe af.
  6. Send en besked efter daten
    skal på date
    Når du er hjemme igen efter daten, kan det være fint lige at sende en besked. Skriv tak for sidst. Måske ved du endnu ikke, om I skal ses igen, eller er i tvivl om, hvad din date synes. Men det er god stil lige at sige tak for sidst.
     
    Derudover giver svaret dig måske et praj om, hvad din date tænker. Så behøver du ikke at bruge masser af krudt på at gå og gætte på det.
  7. Gik det godt? Nyd det!
    Gik det godt? Så nyd det i fulde drag. Bekymr dig ikke om, hvordan det måske vil gå næste gang, I ses. Afspil i stedet den indre film fra jeres date, filmen inde i dit hoved – og fortæl også gerne dine venner om den. Igen og igen. Gør oplevelsen stærk og levende for dig selv.
  8. Gik det ikke supergodt? Drop selvbebrejdelserne
    Måske gik det ikke supergodt. Måske skal I ikke ses igen. Her kan du nemt komme til at tænke en masse negative tanker om dig selv: ‘Det er sikkert, fordi jeg ikke er pæn nok, sjov nok …’ Osv.
     
    Stop dine negative tanker og grublerierne. Ville du fx nogensinde tale sådan til en ven? Nej, vel? Bær over med dig selv. Tal pænt til dig selv, slik sårene – og tjek eventuelt de her gode råd til at stoppe negative tanker
     
    Derudover er tiden inde til, at du forkæler dig selv: Hook op med vennerne, spil dit yndlingsspil, og se eventuelt så sølle ud, at din mor får ondt af dig og serverer din livret.
     
    Kort sagt handler det om, at du får samlet energi og nyt mod, så du tør vove pelsen igen. På din næste date.

Mere nervedæmpende inspiration

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål