Tema: Identitet

Pas på dig selv: Lær at sætte grænser!

Det kan være rigtig svært at sige fra overfor andre mennesker … også selvom du måske du føler dig dårligt behandlet! Imidlertid er et krystalklart Nej tak eller Stop! ofte en af de allerbedste måder, du kan passe godt på dig selv på. Så lær det. Begynd af øve dig, nu, og få et meget bedre liv ud af det!
Sidst opdateret 11. september 2017

Kommer du ikke og rydder op efter festen?
Må jeg skrive af efter din blækmatematik?
Kan du undvære 200 kroner til på tirsdag?

Hører du af og til den slags spørgsmål? Og har du svært ved at sige nej, selvom du har mest lyst til det – fx fordi du føler dig manipuleret med eller bare dårligt behandlet?

Sådan har rigtig mange mennesker det. De får ikke sagt ordentligt fra, når andre overskrider deres grænser. Og her handler det slet ikke om, at du ikke vil eller må hjælpe dine venner. Pointen er, hvordan det føles for dig! Hvor går dine personlige grænser?

Måske finder du dig i, at din bedste ven sårer dig – eller i, at dine klassekammerater, din lærer eller arbejdsgiver behandler dig dårligt. Eller du reagerer ikke overfor din kæreste eller dine forældre, når du føler dig trådt på.

Bryd cirklen – Stå op for dig selv !

Stop det.
Bryd den onde og udmattende cirkel.
Bryd ud – ja, lær at stå op for dig selv!

Ligesom alle andre har du også ret til at sige fra. Og dét kan være megasvært, hvis du måske slet ikke er vant til at sætte dine egne grænser.
Det kan være et tabu for dig at sige nej eller stop! Måske føler du skyldfølelse over det. Skammer dig.

Ligesom alle andre har du også ret til at sige fra

Ikke desto mindre: Begynd at øve dig i at sætte dine grænser lige nu!
Hent hjælp i de 7 gode råd herunder – og tjek evt. også artiklen:
Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser

7 gode råd til dig, der har svært ved at sætte grænser
 

 1. Mærk efter hvordan du har det
Er du i tvivl, om dine grænser er overskredet, kan du prøve at mærke efter i din krop. Du kan nemlig lære at mærke i kroppen, når dine grænser er overskredet. Så stop op og læg mærke til, hvordan du har det. Er du fx ked af det eller vred? Det kan være tegn på, at har brug for at sige fra.

2. Sig det højt
Sig fra over for den person, der overskrider dine grænser. Du kan ikke altid forvente, at den anden er klar over, at du ikke er okay med det sagte eller gjorte, med mindre du fortæller det. Vi har nemlig alle forskellige grænser, så måske skal den anden gøre opmærksom på, hvad det gør ved dig.

Sig det højt
Ukendt
“Saying no means you know your limits”

3. Øv dig i at stå fast
Når du har sagt nej, vil du måske opleve, at andre ikke respekterer det. De vil måske spørge: ”Hvorfor vil du ikke dét?” I de situationer er det okay at svare: ”Det vil jeg bare ikke.” Andre har ikke krav på en forklaring, og det er nemmere at stå fast, når du ikke forklarer en masse.

4. I behøver ikke være enige
Hvis andre er uenige med dig, kan det være svært at stå fast. Måske er du bange for, at de bliver vrede på dig eller kede af det og ikke længere vil være venner med dig. Men man kan sagtens være gode venner, selv om man er uenige. Så hvis den anden bliver vred eller ked af det, kan du sige til dig selv, at det nok går over igen.

I behøver ikke være enige

5. Sig nej på en god måde
Hvis du bliver spurgt om noget, du ikke har lyst til, men samtidig kan se, at den anden mener det godt, er det vigtigt at vise, at du også kan se det fra den andens side. Når du fx bliver spurgt, om du vil med i biografen og ikke har lyst, kan du sige noget i retning af: “Jeg synes, det er sødt af dig at spørge mig, og jeg forstår godt, hvis du synes, det er irriterende, at jeg siger nej tak.”

Clement Kjersgaard
”Jo mere uenig du er med nogen, jo pænere skal du tale til dem.”

6. Det er aldrig for sent at sige fra
Hvis nogen har opført sig på en måde, du ikke synes er i orden, opdager du det måske først bagefter. Du får ikke sagt fra i selve situationen. Men det er aldrig for sent at komme tilbage og fortælle, hvordan man har det med den andens opførsel. Også flere dage efter. Det er bedre for jer begge, at du ikke brænder inde med det, for det kan slide på jeres venskab eller forhold, hvis det ikke kommer ud.

7. Er det for svært at sige, så skriv det
Hvis du har svært ved at få det sagt, så skriv en besked i stedet. Det vigtigste er, at du får sagt fra, og at du gør det på en gode måde uden at bruge grimme ord om den anden. Du kan fx skrive: ”Det gjorde mig ked af det, da du…”.

Er det for svært at sige, så skriv det

Få hjælp til at sætte grænser

Det kan nogle gange være svært at vide, om man skal sige fra. Derfor kan det være en god idé at tale med andre, så I sammen kan finde ud af, om dine grænser bliver overskredet.

Du kan fx tale med dine forældre, venner eller kæreste. Måske har de også gode ideer til, hvordan du får sagt fra på en god måde.

Læs også: 6 gode grunde til at dele dine problemer med andre

Hvis du har så svært ved at få sagt fra, at du er kommet ud i noget skidt eller på anden måde har fået problemer, så er det vigtigt, at du søger hjælp. På de fleste skoler har du mulighed for at tale med nogen, hvis du har problemer med at sætte grænser.

Læs mere om mulighederne i guiden: Få hjælp på din skole eller dit uddannelsessted.

Del
Facebook Twitter Mail SMS

Var artiklen nyttig for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Se flere spørgsmål