Jeg er startet i en ny klasse midt i skoleåret. Og på to uger har jeg fået et godt bånd til pigerne. Men jeg har svært ved at komme ind på drengene.
Hej.
Jeg går i 1.g, og er startet i en ny klasse og har lidt svært ved at komme ind til drengene i min nye klasse. Jeg vil rigtig gerne blive gode venner med dem, men jeg ved nemlig ikke hvordan jeg skal “bryde” isen der er imellem os.
Jeg har dog kun gået i klassen i 2 uger nu, men har allerede skabt et godt bånd med pigerne fra min nye klasse.
Jeg håber bare på, at jeg snart bliver gode venner med dem inden jeg skal på studietur.
Mvh den fortvivlede pige

(Pige, 16 år)
Kære den fortvivlede pige
Det kan være svært at skifte skole – og især midt i skoleåret. Og det kan tage noget tid at komme ordentligt ind på alle i klassen.
Dejligt at du har et godt bånd til pigerne
Jeg er rigtig glad for, at du på kun to uger har fået skabt et godt bånd til pigerne i klassen. Det er rigtig godt – og jeg tænker også, at det er sket hurtigt. I forhold til dit forhold til drengene, tænker jeg, at det ikke er unormalt, hvis der går lidt ekstra tid. Jeg vil mene, at det er mest almindeligt, at man klikker med sit eget køn først. Og så skal forholdet til drengene nok komme stille og roligt. Jo flere klassetimer, du har med dem, og jo flere sociale arrangementer, der bliver afholdt, jo mere skal du nok få lært dem godt at kende.
Studieturen er oplagt til at blive gode venner
Du skriver, at du gerne vil være gode venner med drengene, inden du skal på studietur. Hvordan kan det være? Jeg tænker, at studieturen er en oplagt mulighed for at komme tættere på drengene og lære dem at kende. Du kommer til at være meget sammen med din klasse – og det vil også gælde drengene. Der vil helt sikkert være fokus på det sociale samvær på turen. Så jeg tænker ikke, at du skal være urolig for, at du ikke er gode venner med dem før studieturen. Jeg tror faktisk, at det vil være nemmere at blive gode venner med dem på studieturen.
Jeg håber, at du kommer tættere på drengene. Men bare tag det roligt – jeg tænker, at det nok skal komme. Og hvis ikke før, så på studieturen.
De bedste hilsner fra Mindhelper