Jeg er blevet bekymret for min ven. Og jeg har ingen idé om, hvordan personen har det. Nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal gøre.
Hej Brevkasse
Jeg er bekymret for en ven og jeg ved ikke hvordan personen har det. Hvad skal jeg gør?

(Pige, 13 år)
Kære 13-årige pige
Det er svært, når man er bekymret for en ven. Og man kan let komme i tvivl om, hvad der er det bedste at gøre. Derfor er det så godt, at du skriver herind og spørger om råd.
Du er en god ven
Til at starte med vil jeg sige, at du er en hammergod ven. Netop fordi du bekymrer dig for din ven og gerne vil gøre noget for ham/hende. Det er en rigtig god egenskab at have. Så hold endelig fat i den. De fleste synes også, det er rart at blive spurgt ind til. Det viser nemlig, at der er nogle, der bekymrer sig om, hvordan de har det. Og det er kun dejligt at mærke.
Snak med din ven
Du spørger til, hvad du skal gøre. Det bedste du kan gøre er at snakke med din ven. Spørge ind til, hvordan personen har det for tiden. Og om der er noget, du kan gøre for at hjælpe. På den måde bliver det også meget tydeligt for din ven, at du er der for ham/hende. Og alene det kan gøre en verden til forskel.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, synes jeg, du skal kigge på vores artikel om råd til, hvis man er bekymret for en ven.
Tal med andre om dine bekymringer
Det kan være svært at gå med bekymringer om, hvordan ens ven har det. Derfor synes jeg også, at det er vigtigt, at du passer på dig selv. Det kan du netop gøre ved at snakke med nogen om dine bekymringer. Det kan være dine forældre, men også dine andre venner eller veninder. Det vigtigste er, at du bare får muligheden for at få delt dine bekymringer. På den måde får du lettet lidt af trykket, så bekymringerne ikke hober sig op indeni dig. Og det er nemlig hammervigtigt.
Jeg håber, at du får snakket med din ven. Og husk: De fleste synes, det er rart at blive spurgt ind til, hvis de har det skidt. Du spørger nemlig, fordi du ønsker, at din ven har det godt.
De bedste hilsner fra Mindhelper