Jeg er her på det seneste begyndt at trække mig en del og vil ikke være med til noget, fordi jeg er bange for at gøre et eller andet forkert.
Hej
Jeg er en pige på 13 år jeg er sindsygt genert og her på det sidste har jeg gemt mig lidt væk og ikke ville være med til noget fordi jeg var bange for at gøre noget forkert og jeg vil have det skal slutte nu vil i hjælpe mig??

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det lyder da bestemt ikke særlig sjovt, at du er begyndt at trække dig og er bange for at gøre noget forkert. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have det til at stoppe. Og det vil jeg gerne hjælpe dig med.
Er der en grund til, at du har trukket dig?
Du skriver, at du har gemt dig lidt væk på det sidste. Har du nogen idé om, hvorfor du er begyndt at gemme dig væk? Er der mon sket noget, der har fået dig til at trække dig? Nogle gange kan vi nemlig godt opleve noget, der gør, at vi trækker os fra ting. Det kan være, at vi har oplevet, at folk har sagt noget, gjort lidt grin med os eller andet, der får os til at være meget opmærksomme på os selv.
Det er helt okay at være genert
Nogle af os mennesker er generelt mere generte end andre. Vi er alle forskellige, og der skal være plads til os alle. Men heldigvis kan vi også blive bedre til at være mindre generte.
Du kan godt gøre noget, så du ikke gemmer dig ligeså meget væk. Vi har nemlig skrevet en artikel, der giver råd til udfordre sin generthed. Prøv at give den et kig. Det vigtigste i artiklen er, at man skal gøre det, der er svært for en. Kun på den måde kan du holde op med at gemme dig væk og tro på, at det, du gør, er godt nok.
Snak med nogen
Til sidst er mit råd til dig, at du skal snakke med nogen, om det du oplever. Det kan være en af dine forældre, søskende eller veninder. Det er bare altid en god idé at dele det, man går med. Ligesom du har gjort her.
Generthed og det at være bange for at gøre noget forkert er noget, som mange vil kunne genkende fra dem selv. Så det vil være et godt emne at snakke med nogen om. For det første kan du mærke, at du ikke er den eneste, der kan have det sådan. For det andet kan du få gode råd og lære af de andres oplevelser.
Jeg håber, at mit svar har kunnet give dig idéer til, hvordan du kan få det til at stoppe. Held og lykke med det!
De bedste hilsner fra Mindhelper