Jeg er inde i en virkelig svær periode. Jeg har ikke fortalt noget til mine forældre. Jeg er nemlig ret bange for, at de ikke ville kunne forstå det.
Hej Mindhelper
Jeg har været inde i en svær periode hvor jeg har grædt hver aften og slet ikke kunne koncentrere mig om skolen. Det har betydet at jeg ikke fik lavet en masse afleveringer. Det er ikke fordi jeg ikke vil lave dem, har bare ikke kunne finde pladsen til det i mit hoved.
I går blev vi kontaktet af en fra skolen om at jeg ikke havde lavet dem, men jeg har svært ved at forklare for mine forældre hvordan jeg har det. Der er kun meget få personer, der ved hvad der egentlig sker i mit liv.
Jeg er bange for at mine forældre ikke vil forstå det. Men burde jeg fortælle dem det (hvordan jeg har det) – og hvordan får man sine forældre til at tage en seriøst?
Hej fra pige, 16 år

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Tak for dit brev. Det er rigtig godt at du skriver til os, da det er første skridt til at få den hjælp du har brug for. Du beskriver at du er ked af det og græder hver aften, og har svært ved at finde overskud til at skrive dine skoleopgaver. Samtidig lyder det som om, du ikke har fortalt hverken venner eller dine forældre om hvor skidt du har det.
Det er MEGET vigtigt, at du får taget hul på at fortælle om dine følelser til nogen. Det er ikke normalt at græde hver aften og ikke kunne lave sine skoleting. Du skal have hjælp til at få det bedre, både af nogle professionelle – og af mennesker tæt på dig.
De fleste forældre vil deres børn det allerbedste, så jeg er ikke i tvivl om at de vil lytte til dig. Hvis du mangler nogle godé idéer til hvordan du får taget hul på det, kan du læse vores “Guide til at snakke med dine forældre om svære ting”.
Det kan være en god idé at vente til du er alene med den af dine forældre, som du snakker bedst med – så føles det ikke helt så overvældende som hvis de begge to er der. Måske har du nogle bedsteforældre eller andre i familien, som du er knyttet til – det kan også være en begyndelse at fortælle dem hvordan du har det.
Hvis du har brug for at få vendt dine tanker med en anden voksen, før du snakker med dine forældre, kan du prøve at ringe til eller chatte med en rådgiver hos fx Børnetelefonen eller Headspace.
Eller du kan sige til din skolelærer hvordan du har det, og bede om at få kontakt med skolepsykologen eller skolesundhedsplejersken.
Alle de bedste ønsker herfra – pas nu godt på dig selv 🙂
Mindhelper