Min hund skal måske aflives i morgen. Jeg græder og græder. Jeg kan slet ikke tænke på noget andet. Hvad skal jeg dog gøre?
Hej Mindhelper
Min hund skal måske aflives imogen kan bare ikke lade være med tænke på det sidder bare og græder hvad gør jeg

(Pige, 13 år)
Hej pige 13 år
Hvor er jeg ked af at høre, at din hund skal aflives. Det er altid sørgeligt, når man mister et kæledyr. Så jeg føler virkelig med dig.
Mit bedste råd: Tal om det
Du spørger til, hvad du kan gøre. Jeg tænker på, om du har nogle omkring dig, som du kan snakke med om det? En ven, en af dine forældre eller måske en søskende?
Når man er ked af det, er det vigtigt at tale med andre om, hvordan man har det. Og det gælder også i dit tilfælde. For du skal ikke gå alene, når du er ked af det. Du skal prøve at finde en at tale med. Også selvom det måske kan være rigtigt svært at snakke om det, der gør ondt.
Du kan få råd til, hvordan du skal tage hul på snakken i guiden Sådan snakker du med din ven om svære ting
Når man er ked af, kan det fylde alt inden i en. Det kan føles som en ballon, der bare bliver større og større inden i dig… Lige indtil du taler om det. Så kan luften blive lukket ud af ballonen igen. Så ballonen ikke fylder alt inden i dig. Det betyder ikke, at du så bare er super glad igen. Men det gør, at du ikke er alene med dine tanker og følelser.
Læs mere om fordelene ved at tale om din tanker i vores artikel 6 gode grunde til at dele dine problemer med andre
Et sidste råd: Skriv om din hund
Mange har glæde af at skrive om det der er svært. Så jeg har et forslag: Prøv at finde papir og blyant eller starte en note på din telefon og skrive lidt om din hund. Hvad har den betydet for dig? Hvad har du haft af gode oplevelser med den? osv. På den måde kan du også komme ud med dine tanker og følelser – ligesom hvis du taler med nogen om det.
Læs mere om fordelene ved at skrive dine tanker ned i Derfor er det godt at skrive dagbog
Varme hilsner fra Mindhelper