Jeg kan mærke, at jeg begynder at blive deprimeret igen. Jeg skal fortælle det til mine forældre, men har svært ved, hvordan jeg skal sige det.
Hej Mindhelper,
Jeg kan mærke at jeg er ved at blive deprimeret og få angst igen (havde det i ca. 1,5 år fra 8.-9. klasse). Sidst jeg havde det sådan, blev jeg aldrig rigtigt diagnosticeret, for jeg vidste ikke at det var unormalt sådan som jeg havde det – men jeg har senere snakket med nogle der fortalte mig at det var depression og angst.
Det er ved at være et år siden jeg sidst har haft det sådan, og jeg vil gerne undgå at det bliver ligeså slemt som sidst. Derfor vil jeg gerne gå til psykolog og få professionel hjælp, men jeg skal have snakket med mine forældre om det.
Hvordan forklarer jeg dem at det ikke bare er teenage-humørsvingninger, men noget som jeg har brug for ordentlig hjælp til?

(Pige, 16 år)
Kære pige, 16 år
Tak for dit brev. Det lyder som om du er rigtig god til at mærke efter hvordan du har det. Du kan genkende følelserne af angst og depression fra tidligere, og ved godt at det er nødvendigt at få hjælp til det hurtigst muligt. Så er du allerede et kæmpe skridt i den rigtige retning – sejt!
Du er bekymret for om dine forældre vil tage dig alvorligt. Har du tidligere haft oplevelsen af at de ikke har gjort det? De fleste forældre vil gøre alt hvad de overhovedet kan for at deres børn trives. Men nogle gange kan det være sådan, at de voksne på grund af problemer i deres eget voksenliv ikke har overskud til at høre ordentligt efter. Så er det nødvendigt at du gør det meget tydeligt for dem.
Prøv at læse vores guide til “Sådan taler du med dine forældre om svære ting”. Det kan være en god begyndelse at sørge for at der er tid og ro til at snakke sammen, helst uden at andre i familien er til stede. Hvis du skriver nogle små stikord ned til det du gerne vil sige, er det lettere at huske det hele.
Når du har fået talt med dine forældre, vil det være en god idé at I sammen får en snak med jeres læge. Her kan I, sammen med lægen, finde ud af hvad der skal gøres for at hjælpe dig bedst muligt videre.
I hver kommune er der en Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, som skal hjælpe børn og unge under 18 år. Hvis du har brug for at snakke med en psykolog, kan I også henvende jer direkte hertil, og høre hvad mulighederne er. (Adressen findes på kommunens hjemmeside).
Vi har desuden skrevet en artikel med nogle gode råd mod depression. Måske du kan have glæde af den: Deprimeret? 7 gode råd til, hvad du selv kan gøre.
Held og lykke med det hele. Skriv igen, hvis du mangler noget i svaret 🙂
Varme hilsener, Mindhelper