Jeg synes, at jeg har mange depressionssymptomer. Men måske er det bare mig, der er opmærksomhedskrævende? Jeg tror ikke mine forældre vil tage mig seriøst.
Hej Mindhelper
jeg har mange af depressions symptomerne, men jeg ved ikke om det bare er mig, der er opmærksomheds krævende? Og hvis jeg sagde det til mine forældre, ville de nok ignorere det. Det har det før gjort da jeg blev mobbet i mindre klasser. Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 14 år)
Kære 14-årige pige
Det lyder ikke særlig fedt at være dig for tiden. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver herind og deler dine tanker. Du skal nemlig ikke gå alene og have det dårligt.
Tag dine symptomer alvorligt
Du skriver, at du er i tvivl om, du bare er opmærksomhedskrævende. Det er en meget almindelig tanke, man kan have. At man tænker: “Det er nok bare mig”, “Måske gør jeg det værre, end det er”. Men en ting er stensikkert: Hvis du har det svært, skal du tage det alvorligt. For hvad hvis det virkelig er en depression? Så skal du ikke gå med den selv og tænke: “Nah, det skal jeg ikke sige til nogen. De vil sikkert ikke tro på mig. Måske tænker de bare, at jeg er opmærksomhedskrævende.” Gør dig selv den tjeneste at tage det seriøst. Pas på dig selv.
Af samme grund synes jeg, at du skal læse vores artikel om, typiske tegn på depression og hvordan du får hjælp, hvis du har mistanke om en depression.
Snak med dine forældre igen (eller nogle andre)
Jeg kan godt forstå, hvis du er i tvivl, om du skal snakke med dine forældre. Især hvis de har ignoreret dig tidligere. Men jeg synes alligevel, at du skal snakke med dem igen. Prøve at forklare dem, hvordan du har det. Men også snakke med dem om, at du har mange af de her depressionssymptomer, men at du ikke ved, om du “bare” er opmærksomhedskrævende.
Hvis du er helt sikker på, at du ikke vil fortælle det til dine forældre, så find nogle andre. Måske nogen i din familie eller en lærer, du er tryg ved. Det vigtigste er i hvert fald bare, at du ikke går med det alene. Og så kan den person, du fortæller det til hjælpe dig og støtte dig igennem den her periode.
Husk også, at du altid kan skrive et brev til personen, du vil fortælle det til. Nogle gange er det nemmere bare at skubbe et brev over til en anden end at skulle sige sine problemer højt.
Tag kontakt til Børnetelefonen
Hvis du ikke er så tryg ved at fortælle det til nogen, du kender, så ring til Børnetelefonen. Der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig og snakke med dig om, hvad du kan gøre. Så det skal du endelig gøre, hvis det lyder som en god idé for dig.
Tag til lægen, hvis det bliver ved
Hvis dine symptomer bliver ved, så vil det være en rigtig god idé, hvis du tager til lægen. Det er nemlig et tegn på, at du ikke har det godt og skal have noget hjælp til at få det bedre. Og lægen kan netop hjælpe dig videre og give dig den hjælp, du har brug for. Her kan det også være rart, hvis der er en, der kan tage med dig (Psst: Endnu en god grund til at fortælle det til en, du kender).
For nogen er det lidt specielt at snakke med sin læge, når man har det svært. Men vi har skrevet en artikel om netop det, som jeg synes, du skal læse. Den handler nemlig om, hvad du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Og så ønsker jeg for dig, at du får talt med nogen om det, så du kan få det godt.
De bedste hilsner fra Mindhelper