Jeg føler virkelig, at der ikke er nogen, der kan lide mig, som jeg er. Jeg føler, at jeg bliver nødt til at ændre mig for, at folk kan lide mig.
Hej
Jeg er en pige som har det meget svært med alt! Jeg ved ikke hvad meningen er med livet, jeg føler at alle hader mig og ingen kan lide den jeg er.
Det er som om jeg må ændre mig for at møde nye mennesker. Jeg er træt af hvad folk synes om mig, og jeg bruger meget tid på makeup, hår, tøj osv…
Jeg har brug for hjælp til at vide hvad jeg skal gøre ved mit liv!

(Pige, 13 år)
Kære pige, 13 år
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du får sat ord på dine tanker og beder om hjælp. Det lyder som om det er svært for dig at være dig selv, og tro på at andre godt kan lide dig som du er.
Hvordan har du det i skolen? Sådan som du fortæller det, får jeg fornemmelsen af at det ikke går så godt i din klasse. Du skriver ikke noget om at du bliver mobbet, men måske har du ikke så mange (eller slet ikke nogle) venner i klassen. Hvis man har det sådan, kan en skoledag komme til at føles meget lang.
Følelsen af at være forkert og ensom dukker op mange gange, og kommer med hjem efter skole. Du kan prøve at læse vores artikler om hvad mobning er, og gode råd til hvad du kan gøre ved det.
Du forsøger at lave om på dig selv, for at komme til at passe ind og blive mere populær. Det lyder anstrengende hele tiden at skulle tænke over tøj, hår og makeup, og ikke bare kunne være dig selv. Og måske er det slet ikke dét der skal til, for at få flere venner.
Det allervigtigste lige nu, er at du ikke går alene rundt med dine tanker og følelser. Det bedste vil være at fortælle det til dine forældre. Du kan læse vores artikel “Sådan snakker du med dine forældre om svære ting” for at få tips til hvordan du får taget hul på samtalen.
Det kan også være at du allerede har talt med dem om hvordan du har det, men ikke helt synes du får den hjælp du har brug for. Det kan være en god idé at fortælle en lærer i skolen om dine tanker, og måske bede om en samtale med skolepsykologen eller skolesundhedsplejersken.
På “Her finder du hjælp“-siden er der links til forskellige telefon- og chatrådgivninger, hvor du kan snakke direkte med en voksen om dine tanker.
En god idé kan også være at finde en fritidsinteresse sammen med nye mennesker. Det behøver ikke være sport, men kan også være fx noget kreativt eller aktiviteter for eksempel i Ungdommens Røde Kors.
Håber du finder en vej til at få det bedre snart.
Varme tanker fra Mindhelper