Jeg har perioder, hvor det hele går op og ned. Lige nu går det rigtig skidt. Og det har det gjort i 4 måneder. Det er den længste periode nogensinde.
Hej..
Jeg skriver til jer om et håb, om at I ville kunne hjælpe mig..
Jeg er en 17 årig pige der lider af PTSD, depression og angst… Jeg plejede at gå til psykolog, men stoppede da det gav mig for meget fravær i gymnasiet. Jeg har perioder hvor alt går godt. Hvor jeg spiser nok, er social aktiv, får nok søvn og har motivation til at få gjort noget. Men så kommer de deprimmerede tider… hvor jeg ingen motivation har… Alt jeg kan gøre i de perioder er at ligge i min seng. Jeg bliver som et spøgelse.. jeg tænker ikke på mad, laver ikke mine lektier, ignorer min familie og venner… Jeg har nu haft det sådan i over 4 måneder, og har aldrig haft det i en så lang periode… Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere.
Jeg kan ikke snakke med min mor, da hun ikke forstår mig. Og ikke forstår at jeg gerne vil begynde på sovepille. Har ingen at snakke med og derfor ved jeg ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. For det meste sidder jeg i min seng og kigger ind i væggen. Jeg kan mærke en stor vrede der er bygget op i mig, og er bange for at jeg en dag mister kontrollen.. Da jeg plejede at gøre det som lille.
Håber I har et råd om hvad jeg skal gøre.
M.v.h. A

(Pige, 17 år)
Kære A
Det lyder rigtig hårdt at være dig for tiden. Især når det har en så stor påvirkning på din hverdag. Derfor er det også virkelig godt, at du skriver herind og deler dine problemer. Det er nemlig vigtigt ikke at gå alene med det.
Find nogen du kan snakke med
Når du har det så svært, må det ikke være særlig rart at opleve, at man ikke har nogen at snakke med. Jeg bliver nysgerrig på, om din mor slet ikke siger noget eller fornemmer, når du har de dårlige perioder?
Uanset hvad er mit vigtigste råd, at du finder en person, du kan snakke med. Gør dig selv den tjeneste. Gør det for din egen skyld. Når vi har det hårdt, er noget af det bedste, vi kan gøre for os selv at dele det med andre. Det at komme ud med det, der fylder indeni, er bare hammervigtigt. Det kan nemlig gøre, at det ikke hober sig op, men at trykket går lidt af ballonen hver gang.
Hvem kan du snakke med?
Her nedenunder vil jeg komme med nogle forslag til, hvem du kan prøve at snakke med.
• En voksen på dit gymnasium
Du kan få hjælp på dit gymnasium. De fleste uddannelsessteder har nemlig nogle personer ansat, der skal tage vare på din trivsel som elev. Det kan være studievejledere eller psykologer. Men hvis du hellere vil snakke med en lærer, du er tryg ved, er det bestemt ligeså godt.
• Headspace
Hvis du ikke synes, at der er nogen på dit gymnasium, du kan snakke med, så fat mod. Du kan altid tage kontakt til Headspace. Og jeg ville faktisk råde dig til at komme op i et center, hvis der er et tæt på dig. På den måde kan du blive koblet på en frivillig rådgiver, som du kan have et forløb med. Så har du muligheden for løbende at åbne op for det, der er svært. Men du kan også altid chatte med rådgiverne på Headspace. Helt anonymt.
• Børnetelefonen
Virker det lidt overvældende med Headspace, skal du vide, at der sidder personer klar på Børnetelefonen til at snakke med dig. Og selvom det hedder Børnetelefonen, er det også for unge mennesker som dig. Du kan selv vælge, om du vil skrive, chatte eller ringe sammen med dem. Og du kan være helt anonym, hvis du ønsker det.
• Din læge
Når man har det rigtig skidt, kan man altid gå til sin læge. Vedkommende ved nemlig hvor du kan få hjælp i dit område. Han/hun kan på den måde hjælpe dig til at få det bedre. Det kan være lidt uvant at snakke med sin læge om svære ting, derfor har vi lavet en guide til netop det.
Kig vores tema om depression igennem
Nu har jeg gjort det meget klart, at du skal snakke med nogen. Og det er bestemt en af de vigtigste ting, du kan gøre. Men nogle gange er det rart at vide, hvad man kan gøre, hvis man er selv. Og med det i tankerne, synes jeg, at du skal kigge vores tema igennem om tristhed og depression. Derinde finder du artikler, der giver dig viden om depression og tristhed. Men også specifikke råd til, hvad du kan gøre, når det hele bare er mega øv.
Læs vores artikler om vrede
Til sidst fortæller du, at du har en masse vrede i dig. Og at du er bange for, at du mister kontrollen. Jeg kommer til at tænke på, om du har set vores artikler om vrede? Uanset linker jeg til en her, som handler om, hvad man kan gøre, hvis man bliver vred. Den kan du kigge på og se, om du kan bruge nogle af rådene.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Jeg ønsker alt det bedste for dig. Jeg håber, at du får snakket med nogen og får den hjælp, du har brug for. Pas godt på dig selv.
De bedste hilsner fra Mindhelper