Hej med jer.

Jeg har et problem, jeg går og overtænker konstant hver eneste dag over ting jeg er bange for at der sker men som jeg ved jeg alligevel aldrig kan gøre noget ved. Har prøvet at gøre alt for at de trælse tanker ikke dukker op. De er der fra morgen til aften selv hvis jeg er sammen med folk, selvom jeg giver mig til at lave ting jeg godt lide, osv.. altid overtænker jeg!
Der er bare ikke noget der hjælper.
Det er så forfærdeligt.
Hvad skal jeg gøre?

Mvh Mig

(Pige, 20 år)


Kære du

Det er rigtig hårdt, når tankerne bare kører i selvsving. Det kan suge ens energi og gøre, at man ikke kan være til stede i de situationer, man er i. Derfor er det også rigtig godt, at du reagerer på det og søger hjælp.

Overtænkning kan skyldes forskellige ting
Du skriver, at du overtænker konstant hver dag. Jeg kommer til at tænke på, hvor lang tid det har varet? Er det en tendens, du altid har haft – eller er det noget, der er kommet? Nogle mennesker kan have en tendens til at bekymre sig om mange ting. Men overtænkning kan også komme i svære perioder af ens liv eller blive startet af nogle ting, man har oplevet.

Er der situationer, hvor tankerne fylder mindre?
Du skriver, at uanset hvad du laver, eller hvem du er sammen med, så overtænker du. Men jeg kommer til at tænke på, om din overtænkning altid er lige slem? Er der mon nogle tidspunkter, hvor overtænkningen fylder bare en smule mindre end normalt? Hvis der er det, kan du nemlig bruge den viden til at opsøge de situationer lidt mere, så du aktivt har mulighed for at kunne skrue lidt ned for din overtænkning.

Nødhjælpskasse til bekymringer
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad din overtænkning handler om. Om det er om alt eller noget specifikt i din hverdag. Og jeg har også tilladt mig at kalde det bekymringer, fordi dine tanker går på ting, der kan ske for dig. Det, der er med bekymringer, er, at man faktisk ofte kan skrue ned for dem. Her på Mindhelper har vi samlet en lille nødhjælpskasse til bekymringer, jeg synes, du kan kigge i. Den indeholder forskellige tips og tricks.

Lad tankerne være med mindfulnessøvelser
Du skriver, at du har prøvet alt for, at de trælse tanker ikke dukker op. Og jeg kan desværre godt forstå, at det ikke er gået så godt. Vi mennesker er tænkende væsner, så tanker vil poppe op i hovedet på os hele dagen. Derfor er det umuligt at tvinge os selv til ikke at tænke nogle bestemte tanker. Til gengæld kan man lære at lade tankerne være for sig selv. Så går de oftest væk af sig selv.

Det er blandt andet det mindfulness går ud på. I mindfulness forsøger man at holde fokus på én ting, fx vejrtrækningen. Og tankerne ser man som blade i en å eller skyer på himlen, der roligt driver forbi en. Har det fanget din interesse? Så er der 4 mindfulnessøvelser, du kan prøve.

Snak med nogen omkring dig
Når man går med mange tanker og bekymringer, er det vigtigt, at man deler dem med nogen omkring sig. Ellers kan de hobe sig op og blive meget store. Hvem du snakker med, gør ikke så meget. Men det kan fx være dine forældre, venner eller andre familiemedlemmer. Det vigtigste er bare, at du får delt dine tanker. Det letter ofte lidt. Og samtidig kan det være, at dem, du snakker med, kan give dig idéer til, hvad du kan gøre i din situation.

Her til sidst vil jeg bare lige tippe dig om vores emne om angst og stress. Måske er der noget, du kan genkende dig selv i. Eller nogle råd, du kan bruge.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd til noget, så du kan få lidt pause for dine mange tanker.

De bedste hilsner fra Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om Angst og stressAlle brevkasseindlæg