Jeg skal på efterskole efter sommerferien. Men jeg har en bedste veninde, der bliver herhjemme. Nu bekymrer jeg mig om, at jeg vil miste hende.
Hej
Jeg er en pige på 15. Jeg er lige gået ud af 9. Klasse og skal til, at på efterskole. Jeg har en veninde som betyder rigtig meget for mig, men hun er det helt modsatte end mig, jeg er omsorgsfuld og er nem til at glemme ting og komme videre, hun er ikke til det kærlig og spørger ikke ind til om man har det okay.
Men det jeg gerne vil have hjælp til er mine bekymringer ved at man måske kan miste kontakten med ens bedsteveninden, nu hvor jeg skal på efterskole og ikke er hjemme i hverdagen så kan man måske godt begynde at miste hinanden mere og mere.
Min veninde skal forsætte for den skole jeg går på nu sammen med en anden god veninde og hvad nu når de skal til at være sammen uden mig og komme tættere på hinanden , glemmer min bedsteveninde så mig ? … hvordan kan jeg slippe den bekymring og hvordan kan jeg komme over det hvis det sker?

(Pige, 15 år)
Kære 15-årige pige
Hvor er det dejligt at høre, at du har en så god veninde. Men som du også fortæller, gør det det endnu sværere at tænke på, hvis man skulle miste den person. Så jeg kan bestemt godt forstå dine bekymringer.
Nyd dit år på efterskole til fulde
Hvor er det dejligt, at du skal på efterskole. Det skal du virkelig glæde dig til. Det er som oftest et år fyldt med dejlige mennesker, sjove aktiviteter og godt sammenhold. Og det er stensikkert, at du får en masse nye og gode venner. Så selvom du har de her bekymringer, må du endelig prøve at nyde det år fuldt ud. Du får det aldrig igen.
Hvordan kan du slippe dine bekymringer?
Det er rigtig godt, at du er så klar over, hvad du vil have hjælp til. Det gør det hundrede gange nemmere for mig at hjælpe dig. Du spørger til, hvordan du kan slippe bekymringen om, at din veninde vil glemme dig. Det er selvfølgelig svært, fordi hun betyder så meget for dig. Det betyder dog ikke, at det er umuligt. Vi har en god artikel om at slippe bekymringerne. Den synes jeg, du skal kigge på.
Tag en snak med din veninde
Én af de ting, der er nævnt i artiklen, som jeg gerne vil fremhæve er, at man skal dele sine bekymringer med nogen. I dit tilfælde ville det give mening, at du deler dem med din veninde. Og det synes jeg virkelig, at du skal gøre. Fortæl hende alt det, du kan være bekymret for, vil komme til at ske, når du tager på efterskole. Så får du sagt det til hende, og hun kan også være opmærksom på det.
Kan du selv gøre noget for, at I holder ved?
En anden god ting fra artiklen om at slippe bekymringer er, at man skal handle på bekymringerne. Er der noget, du tænker, at du selv kan gøre for, at I ikke mister hinanden? Måske kan du sørge for at tage en masse kontakt til hende og sørge for at se hende, når du er hjemme på weekend? Tænk over det, og skriv gerne tingene op, så du ikke glemmer dem.
Det er hårdt at miste gode veninder!
Du spørger til, hvordan du kan komme over det, hvis hun glemmer dig. Det er selvfølgelig altid rigtig øv, når man mister en god veninde eller bliver glemt. Og det gør rigtig ondt, og det kan tage et stykke tid at komme ovenpå igen. Men nogle gange glider man bare fra hinanden. Det kan der være rigtig mange grunde til. Men det kan faktisk til tider være for det bedste.
… Men hvis hun skulle glemme dig, er hun så den gode veninde, du troede? Jeg tænker selv sådan her: “Hvis hun glemmer mig, var hun nok ikke en så god veninde, som jeg troede”. Det kan hjælpe mig til at lægge nogle mennesker bag mig. Giver det mening for dig også at tænke sådan, hvis det skulle ske?
Der kommer nye mennesker i dit liv
Worst-case scenario er, at du mister hende som bedste veninde. Hvis det sker så husk lige på: Du har på det tidspunkt lige været et år på efterskole og har mødt nogle nye, fantastiske mennesker. Det kan være, at de helt automatisk kommer til at indtage en kæmpe plads i dit hjerte. Måske vil de komme til at betyde lige så meget som din bedste veninde. Det vil helt sikkert gøre det noget nemmere for dig at komme videre.
Selvom der selvfølgelig stadig er minder, som man har sammen. Og man kan godt savne personen meget, når man tænker tilbage på de minder. Men det bliver mindre med tiden.
Jeg håber, at mit svar har været til den hjælp, som du håbede. Nyd det nu på efterskolen. Det er et fantastisk år!
De bedste hilsner fra Mindhelper