Jeg oplevede en dag at vågne op og ikke kunne huske, hvem jeg var, eller hvor jeg var. Jeg kan ikke engang huske, hvad jeg lavede i går.
Hej
Det er bare fordi jeg ved ikke hvad der er galt… en dag så vågnede jeg op og kunne ikke huske noget… ikke engang hvem jeg var og hvor jeg var men det var så kun lige i 30 sek til 1 min. jeg kan heller ikke huske noget i skolen, ja jeg kan ikke engang huske hvad jeg lavede i går… kan i hjælpe mig med hvad der er galt?

(Dreng, 15 år)
Kære dreng på 15 år
Det lyder bestemt ikke rart at vågne op og ikke kunne huske noget. Det er noget, du skal tage seriøst. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind og delt det.
Har du oplevet noget særligt?
Ud fra dit brev, er det lidt svært for mig at vide, hvad der præcis er på spil for dig. Derfor har jeg nogle spørgsmål, som du kan prøve at besvare på egen hånd.
Er der noget, som presser dig meget i øjeblikket? Måske føler du dig stresset, eller måske får du ikke sovet nok? Nogle kan få problemer med at huske, hvis man er ekstra presset eller ekstra træt. Andre kan også få problemer med hukommelsen, hvis de har røget hash eller taget andre stoffer.
Jeg kommer også til at tænke på, hvor lang tid det har stået på?
Del det med dine forældre
Det er rigtig vigtigt, at du deler det med nogen omkring dig. Gerne en af dine forældre. Det er i hvert fald ikke noget, du skal gå med alene. Hvis eller når du får problemer med at huske, skal du fortælle dem om det. De kan på den måde hjælpe dig og snakke med dig, når du oplever det. Og det kan ofte lette lidt på de tunge sten på skuldrene, når man får delt det, man går og er bekymret for. Når man ikke går og tumler med det alene.
Tag et smut til lægen
Noget der er ligeså vigtigt er, at du kommer til lægen og får tjekket det, du beskriver her. Din læge får nok hurtigt nogle idéer om, hvad der kunne være på spil. Og det lyder ikke som noget, der er særlig rart at gå rundt med. Så jo hurtigere du kommer til lægen, jo bedre. Og når du har fortalt det til dine forældre, kan de også tage med dig til lægen, hvis det kunne være rart for dig.
Jeg håber, at du har fået noget ud af mit svar. Få talt med dine forældre og din læge. Jeg håber, det bliver bedre for dig.
De bedste hilsner fra Mindhelper