Jeg går rundt med selvmordstanker. Jeg har prøvet at tage piller før. Og nu overvejer jeg, om jeg skal gøre det igen.
Hej Mindhelper
Jeg har selvmordstanker jeg tog piller i sidste uge overvejer at gøre det igen skal jeg indlægges selvom det kun var 8 piller

(Pige, 16 år)
Kære kære du
Det gør mig ondt at læse, at du er så ramt af dine selvmordstanker. Derfor vil jeg starte med at skrive, at det er rigtig godt, at du deler det med os. Det skal du takke dig selv for. Men det er vigtigt, at du søger mere hjælp.
Sig det til nogen
Du skriver, at du har prøvet at tage piller. Alene det fortæller mig, at du skal tage kontakt til nogen omkring dig, så du kan få noget hjælp. Du har allerede søgt hjælp her, og det er bare virkelig virkelig godt. Men som skrevet er det også rigtig vigtigt, at du bliver ved med at søge hjælp. Derfor vil jeg give forslag til, hvem du kan tage fat i herunder:
• Dine forældre
Når man har det så skidt, som du har det, er det vigtigt, at ens forældre ved det. De er ofte de nærmeste voksne, man har. Og de er der til støtte én i rigtig hårde tider. Ligesom du er i nu. Så mit vigtigste råd er, at du skal fortælle dine forældre, hvordan du har det. Hvis det er svært at sige højt, kan du altid skrive et brev til dem, som de kan læse. Det kan nogle gange være lidt lettere.
• Livslinien
Når du mærker, at selvmordstankerne bliver for meget, er det vigtigt at dele det. Det kan du gøre ved at ringe til Livslinien eller skrive til deres chat. Her sidder der personer klar til at snakke med dig om dine tanker. De er rigtig dygtige og er vant til at snakke med folk om deres selvmordstanker. Så du vil være i trygge hænder hos dem. Og så kan du være helt anonym.
• Psykiatrisk skadestue
Hvis du bliver meget bange for dine selvmordstanker, eller hvis du – som nu – overvejer at tage piller igen, er det hammerhammervigtigt, at du ringer ind til Psykiatrisk skadestue i nærheden af, hvor du bor. Så kan de hjælpe dig – enten på den ene eller den anden måde. Det vigtigste er bare, at du får noget hjælp. Og det kan de give dig. Hvis det er utrygt at ringe til dem selv, kan du få din mor eller far til at ringe for dig eller tage med dig. Fordi jeg ikke ved, hvor i landet du er lige nu, har jeg fundet numrene og hjemmesiderne til alle de psykiatriske skadestuer, der findes i Danmark:
• Region Syddanmark
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Esbjerg: 9944 6700
Odense: 9944 9140 og 99 44 91 41
• Region Midtjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
7847 0470
• Region Nordjylland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnummer:
Aalborg: 9764 3700
• Region Sjælland
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Roskilde: Ring 1818 og tast 3
Slagelse: Ring 1818 og tast 3
Vordingborg: Ring 1818 og tast 3
• Region Hovedstaden
Psykiatrisk skadestues hjemmeside
Telefonnumre:
Glostrup: 3864 0671
Amager: 3864 1650
Ballerup: 3864 5003
København: 3864 7360
Nordsjælland: 3864 3200
Bornholm: 3864​ 4050
Jeg håber inderligt, at du passer på dig selv og får sagt det her til nogen omkring dig. For det er virkelig vigtigt, at du søger mere hjælp. Så tag fat i dine forældre! Og også gerne Livslinien eller Psykiatrisk skadestue. Hellere end gerne en gang for meget.
De allervarmeste hilsner fra Mindhelper