Jeg har i de sidste måneder gået og haft det virkelig skidt. Mit hoved fortæller mig, at jeg er dum og grim. Og så har jeg også selvmordstanker.
Hej Mindhelper
kan ikke mere…
jeg har haft det af h.t, de sidste måneder. det er som om at at hele min verden bare drejer rundet og rundet i ring. jeg har spillet glade i flere måneder..men kan ikke mere. hele mit hoved siger at jeg er dum,grim,mærkelig,tyk, og o.s.v. selvmords tanker, køre i mit hoved hele tiden. det er fint om dagen, men så snart det bliver aften, bryder jeg sammen i gråd..lægger vågen om natten, fordi at jeg ikke er den perfekte pige der laver sin lektier hver dag, som jeg spiller. jeg tænker hele tiden på at det er noget i mit hoved, men det hjælper aldrig. for et par uger siden havde jeg det fint. men det var lige til at jeg komme i skole igen..så komme det hele tilbage til mig..folk har også sagde til mig at jeg er depression..i starten sagde jeg at det var løgne, men nu ved jeg ikke mere. det er som om at alle har ret, undtale mig. jeg er en fejl..og vis i ikke kan hjælp mig, ved jeg ikke hvem. please kan i ikke hjælp mig?

(Pige, 13 år)
Kære du
Puh… Det lyder, som om det er rigtig svært at være dig for tiden. Og at det har været svært i lang tid efterhånden. Derfor er det virkelig godt, at du har skrevet herind og delt det, du går og bokser med. Det er nemlig vigtigt at dele sine problemer med andre, når man har det svært.
Du er ikke en fejl
Du skriver, at du er en fejl. Til det vil jeg godt lige sige: Det er du bestemt ikke. Du er dig. Og det kan aldrig være en fejl! Det er ikke sikkert, at du tror på det. Og det kan jeg godt forstå. For det er svært at skulle tro på, at man er god nok, som man er, når ens eget hoved fortæller én noget andet.
Men du skal vide, at du ikke er alene om at opleve det. Når man har det rigtig skidt, vil ens tanker automatisk blive meget negative og ofte fortælle én de mest tarvelige ting om en selv. Så det er altså ikke dig, den er gal med. Det er dine tanker, der er onde overfor dig. Men dem kan man heldigvis ændre på med noget øvelse.
Hvad virker om dagen?
Du skriver, at alt det med dine tanker er fint om dagen, men at det bliver svært om aftenen. Har du en idé om, hvorfor det er nemmere om dagen? Og hvis du gør, kan du så skabe noget af det om aftenen også, så det bliver en smule nemmere for dig om aftenen?
Du har allerede hjulpet dig selv
Du skriver, at du før har afvist, at du havde det dårligt, men nu er blevet i tvivl. Og at det får dig til at føle dig forkert, eller som om du har taget fejl. Det kan godt gøre ondt og være rigtig hårdt, når man bliver i tvivl, om det, de andre siger, er rigtigt. Men det betyder ikke, at du tog fejl. Du mærkede det måske bare ikke på samme måde dengang, som du gør nu. Og det er der ikke noget galt i.
Derimod er det virkelig modigt og flot, at du lader dig selv komme i tvivl. Og fordi du har ladet dig selv være i tvivl, har du faktisk gjort noget godt for dig selv. For det betyder nemlig, at du nu kan søge den hjælp, du har brug for til at få det bedre. Og det har du allerede gjort ved at skrive herind til os. Og det er virkelig flot gået!
Idéer til, hvem du kan snakke med
Du spørger, om vi ikke nok kan hjælpe dig. Jeg kan hjælpe dig med at komme med idéer til, hvem du kan snakke med. Men for at du kan få det bedre, er det vigtigt, at du får snakket med dem. Og det tror jeg på, at du godt kan. Herunder har jeg listet op, hvem du kan snakke med:
• Fortæl det til dine forældre
Ved dine forældre, at du har det så skidt? Hvis ikke, er mit allervigtigste råd til dig, at du får fortalt dem om det. Det er vigtigt, at du ikke går med alle de her tanker selv. Det kan nemlig slide rigtig meget på en og gøre, at man får det værre og værre hele tiden. Så sørg for at få snakket med dine forældre.
Hvis det er svært at sige højt, kan du også prøve at skrive et brev til dem. I brevet fortæller du dem, hvordan du går og har det. Måske kan du endda vise dem det her brev? Nogle gange kan det nemlig være lettere bare at vise noget, man har skrevet, end at sige højt, hvad der er svært.
• Snak med en på din skole
Du kan altid snakke med en sundhedsplejerske eller en lærer, du er tryg ved på din skole. De vil kunne hjælpe dig og støtte dig. Og blandt andet sundhedsplejersken kan snakke med dig om din mistanke om depression.
• Tag kontakt til hjælpetilbud
Du nævner, at du har selvmordstanker. Og er der noget, der er vigtigt at dele og komme ud med, er det selvmordstanker. Her kommer Livslinien ind i billedet. De er nemlig eksperter på det område og er derfor vant til at snakke om de svære tanker. Og du kan være helt anonym, når du tager kontakt til dem.
Et andet tilbud, du kan tage kontakt til, er Børnetelefonen. De snakker med unge om alt, hvad der er svært i hverdagen. Derinde sidder der en masse mennesker, der står klar med en hjælpende hånd til præcis, hvad du har brug for.
Så hvis det er svært at få snakket med dine forældre eller en på skolen, så tag endelig fat i enten Livslinien eller Børnetelefonen.
Få viden om selvmordstanker og depression
Til sidst har jeg nogle links, jeg gerne vil dele med dig. Det første handler om selvmordstanker, og hvor du kan søge hjælp henne. Jeg har allerede kommet lidt omkring det, men det er altid godt at læse ting mere end én gang.
De to næste handler om typiske tegn på depression og råd til, hvad man kan gøre , hvis man føler sig deprimeret. I forhold til de typiske tegn, tænker jeg, at du kan kigge dem igennem og se, om du kan genkende noget af det. Og så lagde jeg rådene ind til, hvad du selv kan gøre. Det kan nemlig være rart at have nogle muligheder for at gøre noget, hvis det hele virker håbløst.
Jeg håber, at du får delt, det du oplever, med nogen omkring dig, så du kan få det bedre. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra Mindhelper