Forleden fik jeg det rigtig skidt. Det har startet en masse bekymringer, der går på, om mit humør nogensinde holder op med at svinge, som det gør for tiden.
Hej Mindhelper
Jeg er bange for jeg ikke får det godt igen
Da jeg var 16 år kom jeg på psykiatrisk afdeling fordi jeg ikke havde det særlig godt, jeg var rigtig ked af det og kunne ikke overskue livet, det var heldigvis ikke så slemt den gang, jeg fik så en masse hjælp og kom godt ovenpå igen, da det som skrevet tidligere, ikke var så slemt.
Jeg fik det så desværre rigtig skidt her i går aftes, jeg var rigtig ked af det, og kunne slet ikke holde ud at være i min krop, jeg snakkede med min far om det hele og vi gik en lang tur, og efter et godt stykke tid havde jeg det bedre. Mit humør har været meget turbulent her efter, men heldigvis ikke noget slemt.
Jeg bekymrer mig rigtig meget over en masse ting, men min største bekymring er om jeg nogensinde får det godt igen? lige pt kan jeg ikke holde ud at være for mig selv da tankerne bare flyver rundt, lige fra hvornår jeg skal dø, til om jeg overhovedet kan gennemføre en uddannelse.
Får jeg det nogensinde godt igen, eller vil mit humør svinge fra glad til ked af det, hele tiden, resten af mit liv?

(Pige, 18 år)
Kære 18-årige pige
Det lyder til, at du har en del bekymringer, du går og bøvler med for tiden. Og de kan være rigtig hårde at gå med. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Bliv ved med at snakke med dine nærmeste
Til at starte med, vil jeg lige rose dig for, at du har fortalt din far det hele. Det er meget vigtigt, at du deler dine tanker, når de bliver for svære at gå med. Og det er rigtig godt, at du deler det med en voksen, du er tæt med. Så det skal du endelig blive ved med! Især når du oplever, at det letter på det.
Det er et godt tegn, at du kan være glad
Det er nogle helt reelle tanker, du går med. Især når du mærker, at du svinger mellem at være glad og ked af det hele tiden. Jeg kan ikke svare dig på, om du holder op med at svinge i humør. Men jeg synes dog, at det er ret vigtigt lægge mærke til, at du rent faktisk har perioder, hvor du er glad. Det er et rigtig godt tegn. Dermed ikke sagt, at det er rart at have det som dig, når humøret svinger. For det må det ikke være.
Grib fat i nogle redskaber
Livet går op og ned. Nogle personer kan blive ret påvirket af de her opture og nedture. Også selvom man har fået det bedre. Jeg kommer til at tænke på, om du har nogle redskaber, du kan bruge, når du bliver ked af det? Noget du ved plejer at virke?
En ting, som mange før dig har fundet brugbar, er at skrive en god oplevelse ned fra dagen. Det behøver ikke at være en stor ting. Det kan bare være, at en fremmed smilede til dig, eller at fuglene sang smukt. Det vigtigste er, at du sætter dig og skriver oplevelsen ned på papir. På den måde bliver din opmærksomhed drejet over på de gode ting i løbet af din dag. Og jo flere dage, du gør det, desto nemmere bliver det for dig at få øje på de gode ting. Du kan læse mere om det artiklen Genvej til mere glæde: Skriv dagens gode oplevelse ned.
Søg hjælp uden for familien
Du skriver, at du var på psykiatrisk afdeling, da du var 16 år. Har du fået noget hjælp siden? På mig lyder det, som om du godt kunne bruge noget hjælp fra nogen, der ved noget. Eller nogen du fast kan dele dine bekymringer med. Måske nogen uden for din egen familie.
Her tænker jeg, at Headspace kunne være en mulighed. Du kan nemlig få forløb med en frivillig i en af deres centre. Og ofte kan de centre også hjælpe videre til andre tilbud, hvis der skulle være behov for det.
Ellers skal du huske, at du altid kan tage fat i din egen læge og fortælle vedkommende om, hvad du oplever. Så kan han eller hun hjælpe dig videre. Ligesom vedkommende har gjort før.
Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle idé til, hvad du kan gøre fra der, hvor du er nu. Og jeg ønsker, at dine bekymringer kommer til at fylde mindre i fremtiden.
De bedste hilsner fra Mindhelper