Jeg har et problem med at jeg bliver sur og ked af ingenting overhovedet. Min kæreste kan sige noget jeg godt ved er for sjovt, eller komme med en eller anden kommentar og alligevel bliver jeg sur. Der går mange gange flere timer før jeg overhovedet kan smile igen.

Igår var vi ude og spise og jeg kunne bare ikke ændre mit humør, så det blev en rigtig dårlig aften. I dag skulle jeg have lavet noget med mine forældre, da det blev aflyst har jeg grædt uafbrudt lige siden. Det er nu 4 timer siden og jeg kan bare ikke blive glad igen.

Det frustrerer mig ekstremt meget, men jeg kan virkelig ikke ændre mit humør, når jeg først er blevet i dårligt humør. Ikke nok med at jeg ikke kan forklarer hvorfor jeg er sur og ked af det, frustrerer det både mig og er også blevet for meget for dem omkring mig. Jeg håber i kan hjælpe

(Pige, 17 år)


Kære pige på 17 år

Det må være svært at være dig for tiden. Det er hårdt at blive sur og ked af det. Og det er endnu hårdere, når man kan se, at det er svært for dem omkring en også.

Uforklarlig vrede og ked-af-det-hed kan komme af en presset periode
Ofte kommer en uforklarlig vrede, hvis man er presset eller har mindre overskud end normalt. Er det noget, du kan genkende? Jeg kommer også til at tænke på, hvor lang tid det har varet? Hvis det fortsætter og fortsætter, er det vigtigt, at du søger hjælp fx hos din læge. Det er nemlig ikke godt at gå rundt i lang tid og have det, som du har det.

Tænk på dagens positive oplevelse
Du skriver, at når du først er blevet i dårligt humør, kan du ikke ændre det. Nogle gange har man brug for bare at være i dårligt humør noget tid. Men det er selvfølgelig ikke rart, hvis du gerne vil komme i bedre humør, men ikke kan komme det. Derfor tænker jeg på en øvelse, vi kalder ‘Dagens positive oplevelse’.

Øvelsen går ud på, at man sætter sig i ro og fred og lige tænker dagen/de foregående timer igennem. Tænker tilbage på, hvad der har været godt. Det kan være alt mellem himmel og jord. Det kan være den mindste ting. Det hele tæller. Det, der er fidusen med øvelsen, er, at man “tvinger” sig selv til at fokusere på det, der var godt. Og jo mere man gør det, jo mere vil det komme til at fylde.

Snak med din kæreste og forældre
Du skriver, at din vrede og ked-af-det-hed både frustrerer dig og dem omkring dig. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med dem om det. Fortæl hvad du oplever, og hvad det gør ved dig. Det er faktisk et af de bedste råd, jeg har til dig.

Når vi oplever noget, der er svært, er det vigtigt, at vi deler det med andre. På den måde går vi ikke med det svære selv. Vi får lukket det svære ud til andre. Og det kan ofte lette en del. Hvad mere er, er det bare virkelig vigtigt, at dem omkring dig ved, hvordan du har det. Det giver dem nemlig mulighed for at hjælpe dig, når det dårlige humør bliver for meget for dig.

Og husk: Du kan også altid ringe til Børnetelefonen og snakke om det her. Der sidder de klar til at lytte og komme med idéer til, hvad du kan gøre. Eller hvor du kan søge hjælp. Og så kan du være helt anonym, hvis du ønsker det.

Kig på vores artikler om vrede
Her til sidst linker jeg lige til to artikler om vrede. Den ene giver noget viden om vrede. Den anden giver nogle tips til, hvad man kan gøre ved det.

Jeg ønsker for dig, at du får det bedre, så du bliver mindre ked af det og sur. Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig noget ad vejen.

De bedste hilsner fra Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Cecilie Juul Hinze
Psykolog
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykologistuderende
Profilbillede
Thomas Stensgaard Skare
Psykologistuderende
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om Svære følelser og tankerAlle brevkasseindlæg