Jeg tænker meget negativt om mig selv. Jeg snakker med en lærer på efterskolen om det, fordi jeg ikke ved, hvordan jeg skal fortælle det til mine forældre.
Hej
jeg er en ung pige på 17 år som lider af tankemylder. Det er dårlige tanker der opstår i hverdagen så som, hvad sker der derhjemme, hvad tænker de om mig, kunne jeg havde reageret anderledes – og selvskade tanker osv. Jeg tænker meget negativt om mig selv – jeg går på efterskole hvor jeg får hjælp af en lærer der kender til mine tanker da jeg ikke ved hvordan jeg skal dele det med mine forældre
Derfor er mit spørgsmål, hvordan jeg kan åbne mig overfor mine forældre? Vi er generelt meget åbne jeg har det bare svært med og åbne mig om dette emne da det er meget følsomt overfor mig.
Jeg har også gjort mig tanker om en psykolog når jeg kommer tilbage efter efterskole da jeg ikke kan snakke med den lærer som på efterskole – har i nogle råd til hvordan jeg kan få bragt det på bane? Mine forældre ved ikke så meget om det, da hver gang jeg har ville åbne mig op har de snakket om andre ting.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev.
Det lyder på dit brev som om, at du har det svært og, at der er mange negative tanker i dit hoved. Tankemylder, dårlige tanker og tanker om selvskade er rigtig svært at gå med alene. Og det skal du heller ikke. Derfor er det flot, at du har åbnet dig op overfor din lærer på efterskolen, når nu det er svært at snakke med dine forældre om det.
Den svære snak med dine forældreFørst vil jeg sige, at det er rigtig godt, at du gerne vil fortælle dine forældre, hvordan du har det. Det er også dejligt at høre, at I generelt er meget åbne. Men det er helt naturligt, at det er et følsomt emne for dig og, at det kan være svært at åbne op. Har du mon prøvet at snakke med din lærer på efterskolen om, hvordan du kan sige det til dine forældre? Det kan ofte gøre det lettere at skulle tage en svær snak, hvis man først har talt med andre om, hvad man skal sige.
Du kan også prøve at læse vores artikel Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. Her kan du få nogle gode råd til, hvordan du taler hul på snakken om dine svære tanker.
Hvis du gerne vil tale med en psykolog er der flere muligheder:For det første vil det være en god idé, hvis du fortæller dine forældre om, at du overvejer at gå til psykolog. Det kan du enten gøre efter du har snakket med dem om dine svære tanker eller bruge det som en måde at fortælle dem, at du har det svært. Så kan det være, at de vil tage det du siger lidt mere alvorligt.
Du kan altid lave en aftale med din privatpraktiserende læge. Sammen kan I snakke om, hvordan du kan komme til at tale med en psykolog. Hvis du vil vide mere om, hvordan det foregår, kan du læse artiklen Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Det kan også være en mulighed at vise dine forældre dette brev, så de kan se, hvad du har gjort dig af gode overvejelser, selvom du har det svært.
Du kan få hjælp til dine tanker om at skade dig selv hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. De har en telefonlinje og en chat, som du kan tage kontakt til og få en anonym snak.
Held og lykke med det!
Mvh Mindhelper