Mit liv er nu vendt totalt på hovedet. Jeg kan ikke tale om cutting eller mine følelser, og jeg kan slet ikke græde. Jeg vil bare væk fra det hele.
Hej Mindhelper
Mit liv er lige blevet vendt totalt på hovedet. For min lærer har fundet ud af at jeg cutter, og hun ringede derfor til min mor, og fortalte det. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har ikke lyst til at snakke om det, men det gør min mor ked af det. Jeg kan virkelig ikke overskue noget mere, jeg føler ikke længer at jeg er mig selv. Jeg kan ikke fortælle om mine følelser, og jeg kan heller ikke græde mere. For efter jer er begyndt at cutte, har jeg ikke kunne græde. Jeg græd ikke engang da min lærer fortalt mig at hun ville ringe til min mor, selvom at jeg gerne ville, jeg kunne bare slet ikke. Jeg forstår sket ikke hvad der sker, og jeg kan ikke overskue noget som helst, jeg vil bare gerne langt væk fra det hele.
Undskyld hvis det er for forvirrende…

(Pige, 15 år)
Kære pige 15
Jeg tror slet ikke, jeg kan forestille mig, hvordan det må være at være dig lige nu. Men hvor er det flot, at du skriver herind. Specielt fordi du skriver i brevet, at du ikke har lyst til at snakke om det og bare vil langt væk fra det hele. Det er virkelig godt, at du kommer ud med nogle af dine svære tanker og følelser i dit brev.
Du skal ikke undskylde, at det kan være forvirrende. Det tænker jeg er helt naturligt i din situation, hvor det hele på en måde er vendt på hovedet for dig.
Cutting er et tegn på, at du ikke har det godt
Du skriver, at du ikke længere føler, at du er dig selv og ikke kan overskue noget. Jeg kommer til at tænke på, om det startede samtidig med din cutting? Eller er det kommet efter din lærer har snakket med din mor? Nogle gange kan der være en sammenhæng mellem cutting og en følelse af ikke at være sig selv.
Cutting kan ses som en måde at flytte fokus fra det, der gør ondt indeni, til noget, der kan mærkes udenpå. Jeg kommer til at tænke på, om der er en sammenhæng mellem din cutting og det, at du ikke kan græde? Måske kan det give mening, hvis man netop ser på det på den måde.. Uanset om det giver mening eller ej er det bestemt ubehageligt ikke at kunne græde. Og det er et vigtigt tegn på, at der er noget svært indeni dig, der gerne vil ud og have luft.
Tal med nogen, selvom det er rigtig svært
Du skriver, at du ikke har lyst til at snakke om det. Jeg kan godt forestille mig, at det er rigtig svært, og noget man egentlig gerne bare vil holde for sig selv. Men det er SÅ vigtigt, at du får delt dine tanker og følelser med nogen omkring dig, så de kan hjælpe dig.
Det har din lærer allerede gjort ved at sige det videre til din mor. Selvom det kan virke vildt ubehageligt, at noget så personligt er blevet sagt videre, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at din lærer KUN har gjort det af ren omsorg for dig. Fordi han eller hun har lagt mærke til, at du ikke har det godt.
Så jeg vil råde dig til at prøve at snakke med din mor. Se, om du lige så stille kan få sagt noget af det, som du synes er svært. Hun kan nemlig kun hjælpe dig, hvis hun ved, hvordan du har det. Hvis du synes, at det alt for svært at tage hul på, kan du læse vores guide til at tage svære snakke med sine forældre.
LMS er eksperter i cutting
Et andet godt råd er at tage kontakt til LMS. Det er en forening, der er eksperter i cutting. Her kan du henvende dig helt anonymt – fx ved at ringe eller chatte med en rådgiver. De er altid klar til bare at lytte eller give dig et godt råd.
Du kan lette dit hjerte ved at skrive
Til sidst vil jeg lige give dig et råd, som du altid kan benytte dig af. Ligesom du så fint har skrevet herind og fortalt om, hvor svært det er at være dig lige nu, kan du have gavn af løbende at skrive din tanker ned. Det kan være lettere at åbne op for noget svært, hvis man skal skrive det, end hvis man skal sidde overfor en anden person og prøve at forklare sig. Og du kan bare bestemme, at det kun er dig selv, som skal læse det du skriver. Du kan læse mere om, hvorfor det er så godt et råd i vores artikel Derfor er det godt at skrive dagbog.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du får det bedre snart. Pas godt på dig selv.
De bedste hilsner fra Mindhelper